test 2006 b, SWPS, psych. osobowości
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dr Elżbieta Zdankiewicz - Ścigała
Psychologia osobowości
II, III rok, psychologii, studia stacjonarne B
Rozróżnienia między cechami zdolnościowymi, temperamentalnymi i dynamicznymi w teorii
osobowości dokonał:
C.G. Jung
R.B. Cattel
G.A. Kelly
A. Maslow
B
Nie istnieje obiektywna rzeczywistość ani absolutna prawda. To, co istnieje to alternatywne
sposoby konstruowania zdarzeń. Pod tym twierdzeniem na pewno podpisałby się:
C.G. Jung
R.B. Cattel
G.A. Kelly
A. Maslow
C
Proszę wskazać twierdzenie fałszywe:
Pięcioczynnikowy model osobowości może mieć zastosowanie w takich dziedzinach jak
doradztwo zawodowe
Model wielkiej piątki doskonale opisuje procesy zmiany osobowości
Weryfikacja trafności modelu wielkiej piątki opierała się o dane uzyskane w toku badań
frekwencyjnych
Pięcioczynnikowy model osobowości jest wykorzystywany w diagnozie osobowości
B
Idealizacja nieszczęścia to syndrom zaburzeń, który według psychoanalizy powstaje
wówczas, gdy:
Jednostka czuje się winna, gdy zaczyna realizować długo wyczekiwane pragnienie. Stąd
nieszczęścia są skutkiem samonarzucania ich sobie przez daną osobę
Nie ma dobrze uformowanej relacji między ego i superego
Nastąpiła kateksja energii libidynalnej na obiekt pierwotny
Jednostka została owładnięta przez instynkt śmierci
B
Wówczas, gdy na poziomie świadomym dominuje myślenie i percepcja to zgodnie z
koncepcją C. G. Junga jest to:
Typ uczuciowo-percepcyjny
Typ intelektualno-percepcyjny
Typ uczuciowo-intuicyjny
Typ intuicyjno-percepcyjny
B
Według J. Strelaua temperament jako determinanta rozwoju osobowości pełni funkcje:
Centralne
Moderujące
1
Centralne u dorosłych a moderujące u dzieci
Centralne u dzieci i dorosłych
B
Obserwujesz zachowanie bliskiej Tobie osoby (sytuacja hipotetyczna). Od czasu, gdy
awansowała w pracy zaczęła bardzo starannie się ubierać i „zapominać”, że miała wady i
słabości. Starasz się wyjaśnić jej zachowanie odwołując się do teorii C.G. Junga. Zgodnie z
tym, zakładasz, że:
Nastąpiła inflacja ego przez cień indywidualny
Nastąpiło utożsamienie się z personą
Nastąpiła integracja osobowości i jest to naturalna faza w procesie indywiduacji
Nastąpiła konfrontacja animy i aniumusa, stąd troska o wizerunek osobisty
B
Według teorii relacji z obiektem zaburzenia różnicowania Ja – Obiekt wywołują:
Osobowość z pogranicza
Charakter destrukcyjny
Charakter produktywny
Osobowość konformistyczną
A
Najbardziej popularne czynniki w modelu wielkiej piątki według Costy i Mccrae to:
Aktywność towarzyskość impulsywność emocjonalność intelekt
Ekstrawersja, ugodowość, sumienność, neurotyczność, otwartość
Asertywność, sympatyczność, koncentracja, emocjonalność, inteligencja
Siła, miłość, praca afekt, intelekt
B
Lęk kastracyjny u chłopców powoduje według Z. Freuda:
Wyparcie seksualnego pożądania do ojca i miłości do matki
Wyparcie seksualnego pożądania do matki i identyfikacja chłopca z ojcem
Wyparcie wrogości wobec matki i uświadomienie sobie pożądania do kobiet
Wyparcie się dziecięcości i uwolnienie od kompleksu Małego Księcia
B
Zazdrość o członek występujący u dziewczynek według teorii Z. Freuda jest odpowiednikiem
u chłopców:
Zazdrości o łechtaczkę
Zazdrości o miłość matki i ojca
Lęku kastracyjnego
Kompleksu kastracyjnego
C
Persona to nasza publiczna maska, dzięki której możemy być skuteczni w sytuacjach
społecznych. Kiedy jednostka identyfikuje się z personą to:
Jest to przejaw procesu indywiduacji
Jest to przejaw zdrowia psychicznego i pełnej akceptacji norm społecznych
Jest to przejaw patologii rozwoju ego
Jest to przejaw aktywacji archetypu mędrca
C
2
Stadia rozwoju libido według Z. Freuda przebiegają następująco:
Analna, oralna, latencji, genitalna, falliczna
Oralna, latencji, analna, falliczna, genitalna
Oralna, analna, genitalna
Żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
D
Jesteś psychologiem wykorzystującym w pracy psychoanalizę. Zajmujesz się zaburzeniami
pamięci u osób dotkniętych traumą. Swoją uwagę skoncentrujesz na:
Analizie zaburzeń procesów afektywnych i fantazji
Analizie procesów kodowania zdarzeń w umyśle
Analizie relacji z matką
Analizie istoty bodźców traumatycznych
A
W koncepcji osobowości, według R.B. Cattella przyjmuje się, że:
Istnieją trzy główne źródła danych o osobowości: dane L, dane Q oraz dane T
Istnieją obiektywne miary osobowości: ergi i sentymenty
Istnieją eksperymentalne dane w oparciu, o które definiujemy sieć dynamiczną osobowości
Najważniejszą częścią osobowości jest temperament
A
Obserwujesz zachowanie małego dziecka. Jest bardzo żywe, aktywne, poszukuje nowych
form aktywności i zabawy. Rodzice proszą ciebie o informację na temat dalszych cech
osobowości dziecka. Zgodnie z teorią H.J. Eysencka mówisz:
Wraz z wiekiem dziecko stanie się bardziej zrównoważone i spokojne
Zachowuje się jak typowy „ekstrawertyk” i tak już pewnie zostanie
Zachowuje się jak klasyczny introwertyk i z czasem nabierze cech ekstrawertyka
Z czasem zacznie wzbogacać swoją osobowość o takie aspekty jak: aspołeczność, nieśmiałość
B
Jednostki, u których potencjał pobudzenia tworzy się powoli, i u których utworzone
potencjały pobudzenia są stosunkowo słabe, mają predyspozycje, według H.J. Eysencka do:
Ukształtowania introwertycznych wzorców zachowania i do powstawania zaburzeń
psychopatyczno – histerycznych w wypadkach załamania nerwowego
Ukształtowania psychotycznych wzorców zachowania i do powstawania zaburzeń
psychopatyczno – histerycznych w wypadkach załamania nerwowego
Ukształtowania ekstrawertycznych wzorców zachowania i do powstawania zaburzeń
psychopatyczno – histerycznych w wypadkach załamania nerwowego
Ukształtowania neurotycznych wzorców zachowania i do powstawania zaburzeń
psychopatyczno – histerycznych w wypadkach załamania nerwowego
C
Zorientowanie się, że zdarzenia, z którymi człowiek ma do czynienia, leżą poza zakresem
użyteczności jego systemu konstruktów. Według G. Kelly’ego jest to:
Definicja radości
Definicja złości
Definicja lęku
Definicja przyszłości
3
C
Ludzie dążą do zrealizowania swych immanentnych, potencjalnych zdolności wszelkimi
sposobami, jakie są dostępne. Według A. Maslowa jest to motywacja oparta na:
Potrzebach braku
Potrzebie miłości i przynależności
Samorealizacji
Dochodzeniu do porozumienia ze sobą i światem
C
Im niżej w hierarchii potrzeb znajduje się dana potrzeba, w tym większym stopniu ma ona
charakter................... lub ........................... Wstaw w odpowiedniej kolejności brakujące
wyrazy:
Dowolny, rozwojowy
Przymusowy, dominujący
Świadomy, intencjonalny
Świadomy, przymusowy
B
Teorie osobowości, które koncentrują się na analizie stabilnych i trwałych struktur
wewnętrznych jako wyznacznikach zachowania wpadają w pułapkę:
Spostrzegania ludzkiego zachowania jako zmiennego w czasie i niezmiennego w sytuacjach
Spostrzegania ludzkiego zachowania jako stałego w czasie i zmiennego w sytuacjach
Spostrzegania ludzkiego zachowania jako niezmiennego w czasie i w sytuacjach
Spostrzegania ludzkiego zachowania jako zmiennego w czasie i w sytuacjach
C
Wskaż, które z poniższych twierdzeń nie dotyczy cechy:
Na jej kształtowanie się wywierają wpływ mechanizmy neurologiczne, biochemiczne i
hormonalne
Może być bezpośrednio zaobserwowana
Ujawnia się w odpowiedzi na bodziec lub w określonych sytuacjach
Przejawia się w stanach oraz pojedynczych zachowaniach
B
„Umożliwiają dogłębne poznanie jednostki, zachęcają do subiektywnej interpretacji danych,
unikają sztuczności warunków laboratoryjnych”. Opis ten pasuje do:
Badań eksperymentalnych
Badań przypadków i obserwacji klinicznych
Badań korelacyjnych i kwestionariuszowych
Innego typu badań nad osobowością
B
„To przyszłość nie przeszłość wabi człowieka. To jej nieustannie wygląda człowiek z okna
teraźniejszości”. Pogląd taki na temat natury ludzkiej głosi:
Psychoanaliza
Psychologia postaci
Behawioryzm
Psychologia poznawcza
D
4
Superego to struktura, która zgodnie z myśleniem Z. Freuda jest:
W pełni świadoma
Częściowo uświadamiana
Zupełnie nieuświadamiana
W pełni świadoma u tych, którzy ją wykształcili w toku rozwoju psychoseksualnego
B
Optymalne przejście przez fazę oralną prowadzi do wykształcenia następujących struktur
charakteru według Z. Freuda:
Osobistej autonomii i inicjatywy bez poczucia winy
Umiejętności „dawania i brania” bez nadmiernej zazdrości i zależności
Rywalizacji i ambicji
Poczucia seksualnej tożsamości i przejawiania inicjatywy bez poczucia winy
B
Kluczowym składnikiem przetwarzania informacji odnoszącym się do zdarzeń według
psychologii poznawczej są:
Ukryte teorie osobowości
Wyjaśnienia przyczynowe
Kategorie poznawcze
Kompetencje poznawcze
B
Osobowość to te charakterystyki osoby, które wyjaśniają spójny wzorzec uczuć, myślenia i
zachowania. Twierdzenie to jest:
Prawdziwe dla koncepcji behawiorystycznych
Prawdziwe dla czynnikowych teorii osobowości
Prawdziwe dla wszystkich koncepcji osobowości
Prawdziwe dla poznawczych teorii osobowości
D
Czynniki genetyczne odgrywają poważną rolę w kształtowaniu osobowości, szczególnie w
odniesieniu do:
Tożsamości płciowej i temperamentu
Orientacji seksualnej
Ideałów i przekonań
Poczucia wartości
A
Wtedy, gdy ludzie poszukują „nieokiełzanych gratyfikacji” dla wszystkich swoich pożądań to
funkcjonują według Z. Freuda zgodnie z zasadą:
Realizmu
Dostępności
Przyjemności
Zysków i strat
C
Konstrukt, który ma w systemie konstruktów osobistych znaczenie podstawowe i nie może
być zmieniony bez konsekwencji dla przebudowy reszty systemu to:
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]