Test humanistyzny- Gazeta Wyborcza 2008, TESTY, testy humanistyczne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
24
www.wyborcza.pl
wychodzi24godzinynadobę
Gazeta Edukacja
Egzamingimnazjalny
humanistyczny
Gimnazjaliści! Dziśdrukujemykolejnytesthumanistyczny.Jutro–nowość: językiangielski
iniemiecki,którebędzieciezdawaćwtymrokuporazpierwszy.Powodzenia!
Koń
Zadanie1.(01)
Najnowszebadaniawskazują,żenajwcze
śniejkoniaudomowionow
A.EuropieZachodniej.
B.AzjiZachodniej.
C.EuropieWschodniej
D.AfrycePółnocnej.
Zadanie10.(01)
Wyjątkowykontaktpomiędzyczłowiekiem
a koniembyłmożliwyz powodu
A.pięknai gracji,z jakąporuszasiętozwie
rzę.
B.niezwykłejsiłyzwierzęciai łatwościza
przęganiago.
C.koniecznościopiekinadkoniemi jegodłu
gotrwałejtresury.
D.wolności,jakądawałaczłowiekowimożli
wośćszybkiegoprzemieszczaniasię.
Zadanie11.(01)
NamalowanyprzezDavidapiesdrażnisię
z koniem,cosprawia,że
A.całascenawyglądarealistyczniei dyna
micznie.
B.scenasymbolizujewiernośći posłuszeń
stwo.
C.scenasymbolizujewalkędobrazezłem.
D.obrazrobiwrażeniestatycznegoi hierar
chicznego.
Zadanie2.(01)
Koniaudomowionow epoce
A.nowożytnej.
B.średniowiecznej.
C.starożytnej.
D.prehistorycznej.
Zadanie3.(01)
Wedługautoratekstuudomowionychkoni
najwcześniejużywanodo
A.walki.
B.pracpolowych.
C.transportu.
D.zabawy.
Zadanie4.(01)
PrzemierzającyniebiosaHeliosjestbogiem
mitologii
A.rzymskiej.
B.egipskiej.
C.greckiej.
D.germańskiej.
Zadanie12.(01)
Otym,żeobrazjestportretemprywatnym
i nieoficjalnymświadczy
A.szarfaorderunapiersiachmężczyzny.
B.swobodnystróji odkrytagłowamężczyzny.
C.elegancjaruchówkoniai swobodajeźdźca.
D.szlachetnepochodzeniekonia.
Zadanie13.(01)
Oszlachetnympochodzeniukoniaświadczy
A.kształtnyłeb,wyfryzowanagrzywai ogon.
B.ozdobnauprzążi bogatyczaprak.
C.elegancjaruchuarystokratycznegojeźdźca.
D.otoczeniewspaniałegopałacu.
Zadanie14.(01)
JacquesLouisDavidnajwiększeswojedzie
łatworzyłw stylu
A.klasycystycznym.
B.renesansowym.
C.barokowym.
D.akademickim.
TEKSTI
Pięknorozwianejgrzywy,cienkiepęciny,
smukłąszyję,zgrabnychód,prędkość,siłę
i wdzięktycheleganckichzwierzątczłowiek
zauważyłjużw paleolicie.Pojawiającesięjako
motyww sztucenaskalneji plastycefiguralnej
20tys.lattemuwizerunkikoniświadcząo zna
komitejznajomościichanatomii.Zanimczło
wiekowiudałosięokiełznaćkonia,a potemgo
udomowić,minęłytysiącelat.(…)
Końdługobyłzwierzęciempółdzikim– roz
mnażałsięnawolności,a człowiektylkoużyt
kowałgo,niemającwpływunaselekcjęgatun
kową.(…)Długouważałosię,żekoniawprowa
dzonodogospodarstwdomowychok.Vtys.
p.n.e.w dolnychbiegachDnieprui Donu.Naj
nowszebadaniawykazały,żeprocesytemia
łymiejscejednocześniew różnychregionach,
byćmożejednaknajwcześniejmiędzyUralem
a rzekąOb.(…)
Zawczesnei niepodważalnedowodyobec
nościkonidomowychw neoliciei epocebrą
zuuważanesągrobowce,w którychrazem
z ludźmizłożonokoniei powozy,znanem.in.
z zachodniejSyberii,południowegoUralui ka
zachskichstepów.Około2000 r.p.n.e.natych
terenachhodowanospecjalnekoniepociągo
we.Miałyonenietylkopotężniejsząbudowę,
alei uszkodzeniakościtypowedlazwierzątza
przęgowych,takiejakzwyrodnieniastawów
skokowychi kręgosłupa.Zewzględunabrak
rogówzaprzęganiekoniabyłoskomplikowa
ne.Człowiekprzezwiekizakładałkoniom
uprzężenaszyję,coutrudniałozwierzęciuod
dychaniei zmniejszałojegowydajność.Dopie
row Xw.wynalezionopostronkii chomąto,
czyliuprzążprzenoszącąsiłęuciskuz szyina
klatkępiersiową.Mimotegowynalazkudo
końcaśredniowieczakońw rolnictwieodgry
wałrolędrugoplanową,w Polscezdarzałosię,
żewołamioranojeszczew XXw.Niczresztą
dziwnego,w końcunakoniaczekałyo wiele
wznioślejszezadania.
Końzapewniałmieszkańcomrozległych
stepówwolność,dawałtakpożądanemleko,
uczestniczyłwewszystkichbitwach,ażw pew
nymmomenciezezwierzęciaużytkowego
awansowałnatowarzyszabroni,a nawetboga.
Przypisywanomumnóstwozalet.Stałsię
symbolemprędkości,wierności,dumy,wy
trzymałości,siłwitalnych,męstwa,aletakże
kontaktuześmiercią,przezcoodgrywałnie
bagatelnąrolęw kulturzeduchowejludzijako
zwierzębogów,bóstwozaświatówi płodności,
ucieleśnieniepromienisłonecznych.Wielubo
gów– Helios,Perkun,Odyn– miałoswojeru
makii wozy,naktórychprzemierzaliświatlub
niebiosa.(…)
Karierakonia,którarozpoczęłasięw noma
dycznychkulturachstepóweurazjatyckich,wią
załasięz jegoprzydatnościąw boju.Kimmero
wie,Scytowie,Awarowie,Hunowie,Tatarzy– to
plemiona,którewzbudzałystrachcywilizowa
nejEuropymiędzyinnymidziękiwspaniałym
rumakom,którychdosiadaliichniezwyciężeni
wojownicy.U koczownikówkońbyłnajważniej
szymtowarzyszemczłowieka,jegodumą,a na
wetczęściąciała.Przedstawicielekulturspod
znakukoniasłynęliz umiejętnościjazdynaoklep
nadługichdystansach.Grecyzauważyli,żeScy
tatworzyłz koniemjednośćdotegostopnia,że
byćmożestałsiępierwowzoremmitologiczne
gocentaura.(…)
Pojawieniesiękoniai wozówbojowychna
polachbitewzrewolucjonizowałowojnę.Sto
sunkowoszybkookazałosięjednak,żewyposa
żonew rydwanyarmiepaństwstarożytnychnie
mająszansz lekkąkonnicąkoczowniczychKim
merówi Scytów.(…)Wtedyporazpierwszyze
tkniętosięzespecyficznątaktykąwojennąko
czowników,polegającąnaszybkichatakachzna
komitychjeźdźców,którzydysponowaliłukiem,
wobecktórychciężkozbrojnaamiaokazałasię
bezradna.(…)
Okoniatrzebabyłodbać,a natopozwolićso
biemoglitylkozamożni,dlategodokonnicytra
fialici,którychstaćbyłonautrzymaniezwierzę
ciabojowego.Opiekanadkoniemi długotrwałe
układanierumakaprzyczyniałysiędotego,że
jeźdźcymieliwyjątkowobliskikontaktzezwie
rzęciem.Niektórzytraktowaligowręczjakprzy
jacielai szczerzeopłakiwalijegośmierć.Buce
fałowiAleksanderWielkipośmiercizbudował
grobowieci miastow Pendżabie,Kaligulaswo
jegokoniaIncitatusamianowałsenatorem,a ce
sarzWerusrumakaCeleratrzymałw pałacu,by
karmićgomigdałamii rodzynkami.Dosłynnych
koniarzyzaliczałsięm.in.LudwikXlV,copo
twierdzająsłowaErnestaAugusta,elektoraHa
noweru,którymówił,że„koniekrólaFrancji
mieszkająlepiejodemnie”,czyJózefPiłsudski,
któregoukochanaKasztankazostaławypchana
i wystawionaw muzeum.
Oczywiścieniezawszei niewszyscystawia
likonianapiedestale,niedlawszystkichjedze
niekoninybyłotabu.Z pewnościąjednakkoń,
jakrzadkoktórezwierzę,miałwpływnarozwój
cywilizacji.
Zadanie5.(01)
Końjakowierzchowiecbogówsymbolizo
wał
A.pracowitość.
B.promieniesłoneczne.
C.wytrwałość.
D.kontaktześmiercią.
Zadanie6.(01)
Napodstawietekstumożnawywnioskować,
żecentaurto
A.końz długimrogiemnaczole.
B.skrzydlatykoń,symbolnatchnieniapo
etyckiego.
C.końzrobionyz drewna,w którymukryli
sięwojownicy.
D.końz ludzkimtorsemi głową.
Zadanie7.(01)
Opisanaw tekścietaktykawojennakoczow
nikówpolegałana
A.atakachlekkiejkonnicyuzbrojonejw łu
Zadanie15.(01)
Obrazpowstał
A.naprzełomieXVIIIi XIXwieku.
B.w IIpołowieXVIIIwieku.
C.w połowieXVIIIwieku.
D.w IpołowieXVIIIwieku.
ki.
B.umiejętnościjazdynaoklepnadługichdy
stansach.
C.używaniurydwanów,doktórychzaprzę
gniętokonie.
D.wykorzystaniuciężkozbrojnejkonnicy.
Zadanie8.(01)
Wydarzeniehistoryczne,którewzbudziło
„strachcywilizowanejEuropy”przednomada
mi,to:
A.W 1066rokuw bitwiepodHastingsnor
mandzkiewojskaWilhelmaZdobywcypokona
łyarmiękrólaHaralda.
B.W 1241rokuniszczącynajazdmongolski
spadłnaPolskęi Węgry.Wojskadowodzone
przezHenrykaPobożnegozostałyrozbite.
C.Saladynw 1187rokurozgromiłwojskakrzy
żowcówi zająłwiększączęśćKrólestwaJerozo
limskiegoz Jerozolimą.
D.W 31rokup.n.e.w bitwiepodAkcjumar
miaMarkaAureliuszazostałarozbitaprzezwoj
skaOktawiana.
Zadanie9.(01)
Oprzyczynach,dlaktórychsłużbaw konni
cybyłaelitarna,informujecytat:
A.„Karierakonia(...)wiązałasięz jegoprzy
datnościąw boju”.
B.„Ukoczownikówkońbyłnajważniejszym
towarzyszemczłowieka,jegodumą(…)”.
C.„Okoniatrzebabyłodbać,a natopozwo
lićsobiemoglitylkozamożni”.
D.„Niektórzytraktowaligo[konia]wręczjak
przyjacielai szczerzeopłakiwalijegośmierć”.
N
A PODSTAWIE
:
A
GNIESZKA
K
RZEMIŃSKA
, K
OPYTEM WYBITE
,
„P
OLITYKA
”,
NR
21, 24
MAJA
2008
„©P
OLITYKA
S
P
. P
RACY
, 2008”
J
ACQUES
L
OUIS
D
AVID
, P
ORTRET KONNY
S
TANISŁAWA
K
OSTKI
P
OTOCKIEGO
, 1781,
PŁÓTNO
„S
ZTUKA
Ś
WIATA
”,
T
. 8,
WYDAWNICTWO
A
RKADY
,
W
ARSZAWA
1994,
S
. 27
1
Środa17września2008
1
GazetaWyborcza
1
www.wyborcza.pl
www.wyborcza.pl
wychodzi24godzinynadobę
Partner
radiowy:
GazetaEdukacja
25
www.wyborcza.pl
1
Gazeta Wyborcza
1
Środa17września2008
TEKSTII
Końw samraz
dlakróla
Ładnytoonniejest– mówiąo Goranieci,któ
rzyprzywyklidooglądaniafolderowychpiękno
ścikońskich.AleGoranz OśrodkaHipoterapii
przySGGWnaUrsynowiejestw samrazdole
czenia– nieduży,z mocnyminogami.Płajteżświet
ny,choćmawadę.Jaksięczasemuprze,niema
naniegosiły.Swojejużwysłużyłi niedługopój
dzienaemeryturę,a najegomiejsceprzyjdzie
końdługijakkłoda,z elastycznymgrzbietem,z do
brymchodemi dobrymcharakterem,spokojny,
lecznieflegmatyk,niestary,alei niezbytmłody.
I chodzącyrówno,miękko,melodyjnie.
Konielecznicze– hucuły,konikipolskie,fior
dy,alei szlachetnejkrwi,niesąjednakowe.Tosą
osobowości.(…)Z takimijakonenietrzebasię
przymuszaćdoćwiczeń.Jordana,uwielbiane
goprzezwszystkiedzieci,trapiłykowatość,czy
limusięodbija.Alepozatymmasamezalety,
choć,owszem,jesti wada:niemasponsorai pil
nieszukakogoś,ktobyzapłaciłtekilkastówmie
sięczniezajegoutrzymanie.Oni Brenda– zgła
szajciesię,ludzie.
Zgłaszajciesię,boJagodaMaciaszekz rota
riańskiegoOśrodkaHipoterapiiw Józefowiewi
działa,jakRafałz porażonymiwszystkimiczte
remakończynamizacząłiśćo własnychsiłach,
choćsprawiłatozapewnebardziejwielkawiara
jegoadopcyjnychrodzicówniżterapiazbytjesz
czekrótka,abypomóc.
Cudazdarzająsiętakrzadkojakwszystkie
cuda.Codziennościąjestciężkapracaterapeu
ty,koniai pacjenta– dzieckaalbodorosłego.Przez
miesiące,a czasemlata.Odkiedydodr MariiNa
leżytyz przychodniprzyul.Niekłańskiejw War
szawiezgłosiłsięojciecz koniem,któregokupił
dlaswegoniepełnosprawnegodziecka,lecznie
miałgdziezwierzęciatrzymać,powstałow Pol
scewieleośrodkówleczeniakoniem.(…)Kiedy
końidzie,jegoruchprzenosisięnatułów,barki
i głowęjeźdźca.Gdywysuwaw tyłtylnąnogę,
jegogrzbietopada,a gdyprzesuwająpodtułów,
grzbietpodnosisię.Powodujetoruchydziecka
razw górę,razw dół.Końpodpierasięnalewej
lubprawejparzenóg.Tastronaciałakonia,któ
raniejestwłaśniepodparta,opadaw stosunku
dodrugiej,cosprawia,żeobniżasiętakżeraz
jedna,razdrugastronamiednicyjeźdźca.Tak
właśniechodzimypoziemi.(…)
Siedzisięnakoniunaoklep.Jegogrzbietjest
cieplejszyodludzkiegociałai działajakrozgrze
wającymasaż.Napiętemięśnierozluźniająsię,
a wiotkiepracująi ulegająwzmocnieniu.Ciało
rozluźniasięalboprzeciwnie:gdyjestjakszma
cianalalka,zbierasiędokupki.Przykurcze
zmniejszająsię,zwiększasięruchomośćstawów.
Idziesięnakoniu, nieidąc.Przeżyciechodu
bywawstępemdodługiejnaukitegosamegona
ziemi.Częstoolśnieniemi przełomem.– Czuję
sięwtedynaprawdęczłowiekiem–powiedział
dr.Należytyjedenz pacjentów.– Kiedyzsiadam
zkonia,czekamnietylkowózekinwalidzki.
Nakoniudziuryw chodniku,krawężniki,
schody,płachtypiaskuprzestająmiećznacze
nie.I siedzisięw górze.Nadoletylejestzwykle
poniżeń;nadoleciąglesięjestnadole.Nadtym,
ktoniechodzialbomajakieśinnebraki,pochy
lasięwciążosoba,któragóruje.A tusięjestwy
niesionympodgałęziedrzew,podchmury.Jak
król.Końsłuchakróla.
Nieszkodzi,żekrólowitaksiętylkozdaje.To
terapeuta,idącprzykoniu,dajemusygnał,że
byruszył,zmieniłtempo,stanął.Aledzieckomó
wi:wio,prrr,i widzi,żewielkiesilnezwierzęsłu
chago– zwyklesłabszego,gorszegoi odsuwane
gooddecydowania.
Nawetjeślisięnaprzykładjąkai końmógłby
goniezrozumieć.Specjaliścizaobserwowali,że
jąkającysięw czasieintensywnychćwiczeńza
czynająmówićdokoniapłynnie.Rozluźniają
się.Przestająsiębać,bokońnieprzedrzeźniani
niewyśmieje.Nawette,którenaprawdęniemó
wią:w autyzmie,przyupośledzeniuumysło
wym,w mutyzmie(odmowamówieniapozbyt
ciężkimdladzieckaprzeżyciu).
C.hipiczny,hipodrom,hipika.
D.hipnotyczny,hipika,hipoteka.
Zadanie18.(01)
Hipoterapianiemanaceluprzywracaniado
zdrowiai sprawnościosób
Zadanie20.(01)
Lotnadpoziomyto
A.porównanie.
B.onomatopeja.
C.metafora.
D.epitet.
Zadanie21.(02)
Wyjaśnij,cow kulturzesymbolizujePegaz,
i objaśnijsenspierwszegowersuwiersza.
Zadanie22.(02)
A.upośledzonychumysłowo.
B.z chorobaminarządówwewnętrznych.
C.mającychproblemz samoakceptacjąi kon
taktamiz otoczeniem.
D.o niepełnejsprawnościfizyczneji psychicz
nejpoprzebytychurazach.
Karmięgo,(...)
Czasemogniem,copiersiparzy
isłowami,cokrwawiąibolą.
Nazwijśrodekpoetyckizastosowanyw po
wyższymcytaciei wyjaśnij,jakąpełnionfunk
cjęw utworze.
Nazwa
Funkcja
Zadanie23.(01)
NapodstawietekstuIIwypisz5cech,któremu
sispełnićkoń,bydobrzesłużyłdohipoterapii.
Zadanie24.(01)
ZtekstuKońwsamrazdlakrólawypiszzda
nie,którewyjaśnia,dlaczegopacjentówośrodka
hipoterapeutycznegomożnanazwaćkrólami.
Zadanie25.(01)
NapodstawietekstuI podaj3przykładyuczcze
niaprzezczłowiekapamięciswojegokonia.
Zadanie26.(02)
Wyjaśnij,cooznaczająpowiedzenia:
– wsadzićkogośnastokoni
– miećkonika
– końskadawka
– końtrojański
– końbysięuśmiał
N
A PODSTAWIE
:
B
ARBARA
P
IETKIEWICZ
,
K
OŃ W SAM RAZ DLA KRÓLA
,
„P
OLITYKA
” –
NR
12 (2444);
S
. 116
„©P
OLITYKA
S
P
. P
RACY
, 20062008”
Zadanie16.(01)
TekstKońwsamrazdlakrólatoprzykład
stylu
A.popularnonaukowego.
B.literackiego.
C.potocznego.
D.publicystycznego.
TekstIII
TeodorBujnicki
UjeżdżamswegoPegaza;
trochęcowboy,trochęchłopakstajenny.
Błądzęrękąpomiękkichwyrazach,
pogrzywiepromiennej.
Karmięgo,jaksięzdarzy,
owsem,cukrem,sianemisolą
Czasemogniem,copiersiparzy
isłowami,cokrwawiąibolą.(...)
Uczęgoskoków,obrotów
tętniąechemjasnehipodromy
iuczęgojeszcze–lotu,
lotubogów:
lotunadpoziomy.
H
ALINA
T
URKIEWICZ
, N
IGDZIE NIE JEST TAK PIĘKNIE
,
JAK W RODZIMYM MIEŚCIE
, „M
AGAZYN
W
ILEŃSKI
. P
ISMO
P
OLAKÓW NA
L
ITWIE
”,
NR
12, 2007
Zadanie19.(01)
Podmiotemlirycznymw wierszujest
A.miłośnikkoni.
B.pisarz.
C.miłośnikmalarstwa.
D.poeta.
Zadanie27.(05)
Napiszogłoszeniez ofertąnowopowstałego
ośrodkahipoterapii.
Zadanie28.(016)
Wykorzystującconajmniejdwatekstyz ar
kuszai swojąwiedzę,uzasadnijtwierdzenie,że
końjakrzadkoktórezwierzęmiałwpływnaroz
wójcywilizacjii kulturyeuropejskieji dodziś
pełnibardzoważnefunkcjew życiuczłowieka.
Zadanie17.(01)
Wyrazamipokrewnymidlasłowahipotera
piasą:
A.hipodrom,hipika,hipnoza.
B.hipis,hipiczny,hipodrom.
A
UTORZY
: B
OŻENA
B
ARAŃSKA
, M
AREK
Z
IELIŃSKI
Kluczodpowiedziischematpunktowania–Koń
Kompozycja
0 1
1pktprzyznajesięzazbudowa niespójnegotekstu
zodpowiednimdlaogłoszeniaukłademgraficznym;
Zadaniazamknięte
zad.
Język
0 1
dopuszczasię1błądjęzykowy;
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18 19
20
Ortografia
iinterpunkcja
0 1
dopuszczasiępopełnienie1błęduortograficznego
i1interpunkcyjnego;
odp.
B
D
C
C
B
D
A
B
C
C
A
B
A
A
B
D
C
B
D
D
Zadaniaotwa
rte
zadanie
28Kryteriaocenyrozprawki
Treść(0 6)
1
odpowiedźpoprawna
punkty
zasadyprzyznawaniapunktów
Postawienietezylubhipotezy
0 2
1pktprzyznajesięzasformułowanietezy
bądźhipotezy;
1pktprzyznajesięzakrótkieopisanietezy
bądźhipotezy;
21
Np.Pegaztoskrzydlatykoń
symbolizującynatchnieni epoetyckie.
Pierwszywersmówioujeżdżaniu
Pegaza,czylitworzeniupoezji,które
bywatrudneanawetbolesne
iniebezpieczne.
0 2
1pktprzyznajesięzawyjaśnienie,
zczymPegazjestkojarzony
wkulturze;
1pktprzyznajesięzazgodne
ztekstemobjaś nieniewersu;
2
Argumentac ja
0 3
1pktprzyznajesięzasformułowanieco
najmniejdwóchrzeczowychargumentówna
podstawietekstówzarkusza;
1pktprzyznajesięzasformułowanieco
najmniejjednegorzeczowegoargumentuna
podstawiewiedzyucznia;
1pktprzyznajesięzarozwinięcie
argumentówpoprzezwprowadzenie
konkretnychprzykładów;
22
Nazwa–metafora;Funkcja –podmiot
lirycznymówi,że karmiswojąpoezję
krwawiącymisłowamiiogniem
parzącympiersi,co znaczy,że
podczaspisaniamusiwracaćdo
bolesnychdlaniegouczući przeżyć.
0 2
1pktprzyznajesięzapodanien azwy
środkapoetyckiego;
1pktprzyznajesięzawyjaśnienie
funkcjiśrodkapoetyckiego;
23
Np.spokojny;zrównoważony;potrafi
chodzićrówno,miękko;niezbyt
młody;nieduży;omocnychnogach;z
elastycznymgrzbietem
0 1
1pktprzyznajesięzapodaniepięc iu
cech;
3
Wnioskowanie
0 1
1pktprzyznajesięzasformułowanie
wnioskówwynikającychzrozważań;
Kompozycja
(0 3)
4
Właściwakompozycja
0 1
1pktprzyznajesięzatrójdzielnąkompozycję
zzachowaniemwł aściwychproporcjii
akapitów;
24
„Atusięjestwyniesionympod
gałęziedrzew,podchmury.”
0 1
1pktprzyznajesięzawypisanie
właściwegozdania;
25
Np.AleksanderWielkizbudował
Bucefałowigrobowiecimiasto;
KaligulamianowałIncitatusa
senatorem;WerustrzymałCelera
wpałacuikarmiłmigdałami;
JózefPiłsudskiwystawiłwypchaną
Kasztankęwmuzeum
0 1
1pktprzyznajesięzatrzech
informacjinapodstawietekstuI;
5
Spójnośćtekstu
0 1
1pktprzyznajesięzawprowadzeniew
odpowiednichmiejscachwskaźników
zespolenia;
6
Spójnośćilogikatekstu
0 1
1pktprzyznajesięzalogiczne
uporządkowanietreści(niemateż
nieuzasadnionychpow tórzeńmyśli);
26
Np.
„wsadzićkogośnastokoni” –dodać
komuśskrzydeł,dodaćkomuśzapału,
uszczęśliwićkogoś;
„miećkonika” –miećjakąśpasję,
bardzosięczymśinteresować;
„końskadawka” –bardzoduża
dawkalekarstwa,większa
niżzazwyczajstosowana;
„końtrojański” –ukryte
niebezpieczeństwo,podstęp
wymyślonynazgubęjakiejś
zbiorowości;
„końbysięuśmiał” –cośjesttak
nieudane,absurdalne,śmieszne,że
budzichęćośmieszenia,wyszydzenia;
0 2
2pktprzyznajesięzapoprawne
wyjaśnienie5powiedzeń;
1pktprzyznajesięzapoprawne
wyjaśnienie3 4powiedzeń;
Językistyl(0
4)
7
Poprawnośćjęzykowa
(fleksyjna,leksykalna,
frazeologiczna,słowotwórcza,
bogactwosłownictwa)
0 3
03bł.–3pkt
4bł.–2pkt
5bł.–1pkt
6bł.–0pkt
8
Dostosowaniewypowiedzido
sytuacjikomunikacyjnej
0 1
1pktprzyznajesię zazbudowanietekstuo
charakterzeargumentacyjnym(obecność
konstrukcjitypu: Popierwsze,Moim
zdaniem,Innymprzykładem,
Podsumowując…);
Zapis(0 3)
9
Poprawnośćinterpunkcyjna
0 1
dopuszczasię3błędyinterpunkcyjne;
10
Poprawnośćortograficzna
0 2
0bł.–2pkt;1bł. –1pkt;2bł. –0pkt
Uwaga:Wobecpracuczniówzestwierdzonądysortografiąstosujesięinnekryteriadotyczące
zapisuwnastępującychzadaniach:
Zadanie27.
5.Poprawnośćortograficznaiinterpunkcyjna(dopuszczasię2błędyortograficznei2inter
punkcyjne).
Zadanie28.
9.Poprawnośćinterpunkcyjna(dopuszczasię4błędyinterpunkcyjne)01pkt.
10.Poprawnośćortograficzna(dopuszczasię4błędyortograficzne)01pkt.
11.Zapisumożliwiakomunikację01pkt.
27K
r
yteriaoce
nyogłoszenia
Realizacjatematu
0 1
1pktprzyznajesięzapodanieinformacjinatemat miejsca ,celu
działalnościośrodka iorganiz atora (dopuszczasiępominięcie
informacjioorganizatorzeośrodka);
Styl
0 1
1pktprzyznajesięzadostosowaniewypowiedzidosytuacji
komunikacyjnej(wprowadzenieelementówperswazji –
prezentacjaoferty);
1
     [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mariusz147.htw.pl
  •