Test z prawa konstytucyjnego, TESTs

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
1. Komornikowi sšdowemu:a. nigdy nie przysługuje skarga konstytucyjna;b. może przysługiwać wniosek do TK;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.2. Zakładowi Gospodarki Komunalnej:a. przysługuje skarga konstytucyjna, jeżeli wykonuje funkcje władcze;b. przysługuje skarga konstytucyjna, jeżeli działa w formie spółki pracowniczej;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.3. Rozporzšdzenie Prezydenta RP kodeks zobowišzań:a. nie może być przedmiotem kontroli Trybunału Konstytucyjnego ze względu na utratę mocy obowišzujšcej;b. nie może być przedmiotem kontroli Trybunału Konstytucyjnego ze względu na wejcie w życie przed wejciem w życie Konstytucji RP;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.4. O formalnej niedopuszczalnoci pytania prawnego do TK przesšdza:a. istnienie orzeczenia TK o zgodnoci aktu normatywnego z Konstytucjš RP majšcego być przedmiotem pytania prawnego;b. istnienie orzeczenia TK o niezgodnoci aktu normatywnego, który miałby być przedmiotem pytania prawnego;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.5. Utrata mocy obowišzujšcej aktu normatywnego następuje wskutek:a. uchylenia aktu normatywnego przez prawodawcę;b. wskutek orzeczenia interpretacyjnego afirmatywnego Trybunału Konstytucyjnegoc. w żadnym z powyższych przypadków.6. Przesłankš kontroli aktu normatywnego, który utracił moc obowišzujšcš na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym jest:a. istnienie ostatecznego rozstrzygnięcia, które wydano przed utratš mocy obowišzujšcej aktu normatywnego;b. realna możliwoć przywrócenia ochrony praw wskutek wyroku TK;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.7. Kontrolę aktów prawa miejscowego sprawuje:a. wojewódzki sšd administracyjny;b. Trybunał Konstytucyjny;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.8. Samodzielne podstawš skargi konstytucyjnej może być naruszenie:a. Art. 31 ust. 3 Konstytucji RP;b. Art. 217 Konstytucji RPc. Żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.9. Trybunał Konstytucyjny nie ma kompetencji do kontroli:a. norm prawa Unii Europejskiej;b. uchwał powiększonych składów SN, którym nie nadano moc zasady prawnej;c. obie powyższe odpowiedzi sš prawidłowe.10. Pominięciem prawodawczym może być:a. niewydanie rozporzšdzenia wymaganego przez ustawę;b. luka aksjologiczna;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.11. W orzecznictwie TK przyjęto, że bezporednie stosowanie Konstytucji RP może polegać na:a. samoistnym zastosowaniu przez sšd normy konstytucyjnej w braku przepisu ustawowego;b. odmowie zastosowania przez sšd przepisu ustawowego niezgodnego z Konstytucjš RP;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.12. W orzecznictwie Izby Cywilnej SN dominuje stanowisko, zgodnie z którym:a. orzeczenie TK o niezgodnoci aktu normatywnego z Konstytucjš RP z zasady wywiera skutek prospektywny, chyba że TK w sentencji okreli w odmienny sposób zakres skutecznoci wyroku;b. orzeczenie TK o niezgodnoci aktu normatywnego z Konstytucjš RP z zasady wywiera skutek prospektywny, chyba że TK w sentencji lub uzasadnieniu okreli w odmienny sposób zakres skutecznoci wyroku;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.13. Na gruncie Konstytucji RP Trybunał Konstytucyjny może orzekać:a. wyłšcznie o aktach normatywnych wskazanych w art. 87 Konstytucji RP;b. wyłšcznie o aktach aktach normatywnych wskazanych w art. 93 Konstytucji RP;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.14. Art. 190 ust. 4 Konstytucji RP:a. jest konstrukcjš przejętš z dawnej ustawy o Trybunale Konstytucyjnym;b. nie może być podstawš skargi konstytucyjnej;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.15. Uczestnikiem każdego postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym jest: a. Rzecznik Praw Obywatelskich, jeżeli zgłosi swój udział w postępowaniu;b. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.16. Zwišzanie TK granicami wniosku, pytania prawnego lub skargi konstytucyjnej oznacza:a. zakaz orzekania o niezgodnoci z Konstytucjš RP przepisów, które nie zostały wprost wskazane przez wnioskodawcę;b. zakaz uwzględniania przez TK innych przepisów Konstytucji RP niż wskazane w petitum lub uzasadnieniu wniosku, pytania prawnego lub skargi konstytucyjnej;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.17. Trybunał Konstytucyjny orzeka w formie wyroku w sprawach:a. o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami państwa;b. zgodnoci z Konstytucjš celów lub działalnoci partii politycznych;c. przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej.18. Zażalenie na postanowienie o odmowie nadania skardze konstytucyjnej biegu można wnieć:a. w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia;b. w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia;c. w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia postanowienia.19. Z wnioskiem o zbadanie zgodnoci z Konstytucjš przepisów prawa może wystšpić:a. 25 senatorów;b. 100 posłów;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.20. Nieograniczonš legitymację wnioskowš w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym ma:a. Krajowa Rada Sšdownictwa;b. Prezes Najwyższej Izby Kontroli;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.21. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego wchodzi w życie:a. zawsze z chwilš ogłoszenia w Monitorze Polskim;b. zawsze z chwilš ogłoszenia na rozprawie albo doręczenia stronom;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.22. Podstawš skargi konstytucyjnej nie mogš być:a. przepisy proceduralne, choćby miały wpływ na rozstrzygnięcie sprawy;b. przepisy ustrojowe;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.23. Trybunał Konstytucyjny umarza postępowanie:a. jeżeli akt normatywny będšcy przedmiotem zaskarżenia został uchylony;b. w przypadku mierci skarżšcego;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.24. Wyczerpaniem drogi sšdowej uprawniajšcym do wniesienia skargi konstytucyjnej jest:a. wniesienie skargi kasacyjnej w postępowaniu administracyjnym;b. wniesienie skargi o wznowienie postępowania cywilnego;c. wniesienie kasacji w postępowaniu karnym.25. TK nie może kontrolować:a. zgodnoci z Konstytucjš RP preambuły aktu normatywnego;b. przepisów aktu normatywnego z preambułš Konstytucji RP;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.26. Artykuł 32 Konstytucji RP (ogólna zasada równoci):a. nie może być samodzielnym wzorcem kontroli konstytucyjnoci prawa;b. może być podstawš skargi konstytucyjnej, jeżeli jednoczenie zarzucono naruszenie wolnoci lub prawa wskazanego w Europejskiej Konwencji Praw Człowieka;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.27. Przepis umowy międzynarodowej podpisanej lecz jeszcze nie ratyfikowanej:a. może być przedmiotem wniosku Marszałka Sejmu do TK o prewencyjna kontrolę konstytucyjnoci;b. może być przedmiotem pytania prawnego;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.28. Konstytucja RP gwarantuje ochronę roszczeń odszkodowawczych:a. jako aspektu konstytucyjnego prawa własnoci;b. tylko wtedy, gdy wynikajš z niezgodnych z prawem działań władzy publicznej;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.29. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych może wystšpić do TK o:a. abstrakcyjnš kontrolę aktu normatywnego w imieniu swoich członków;b. konkretnš kontrolę aktu normatywnego w imieniu swoich członków;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.30. Zakładowa Organizacja Zwišzkowa Zwišzku Zawodowego Pracowników Politechniki Wrocławskiej:a. nie może wystšpić do TK ze skargš konstytucyjnš;b. może wystšpić do TK z wnioskiem o zbadanie zgodnoci z Konstytucjš aktu normatywnego;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa." Skomentuj pytania "31. Sšdy powszechne nie majš kompetencji, aby:a. samodzielnie oceniać zgodnoć z Konstytucjš aktów podustawowych;b. odmówić zastosowania ustawy niezgodnej z Konstytucjš;c. żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa.32. W sytuacji, gdy sšd powszechny stwierdza niezgodnoć aktu podustawowego z Konstytucjš RP:a. Nie może odmówić zastosowania tego aktu w rozpoznawanej sprawie;b. Jest zobowišzany przedstawić pytanie prawne Trybunałowi Konstytucyjnemu;c. Żadna z powyższych odpowiedzi nie jest prawidłowa.33. Sformułowanie: przepis X nie jest niezgodny z art. Y Konstytucji użyte w sentencji wyroku Trybunału Konstytucyjnego oznacza:a. że przepis X jest zgodny z art. Y Konstytucji;b. że art. Y Konstytucji nie może stanowić adekwatnego wzorca kontroli przepisu X;c. żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa.34. Jeżeli Trybunał Konstytucyjny okrela inny termin utraty mocy obowišzujšcej aktu normatywnego:a. Naczelny Sšd Administracyjny przyjmuje retroaktywny, natomiast Sšd Najwyższy Izba Cywilna prospektywny skutek wyroku Trybunału;b. NSA przyjmuje prospektywny, natomiast Sšd Najwyższy Izba Cywilna retroaktywny skutek wyroku;c. Żadna ze wskazanych odpowiedzi nie jest prawidłowa. 35. Tzw. przywilej korzyci może posiadać istotne znaczenie w przypadku:a. Wszelkich wyroków interpretacyjnych;b. Ws... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mariusz147.htw.pl
  •