Testament Rubena, Apokryfy (tekst + komentarz)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Testament Rubena pierwszego syna Jakuba i Lei.
1. Testament Rubena, który on przekazał swoim synom, zanim umarł, w sto dwudziestym piątym roku swego życia. 2. Dwa lata po śmierci Józefa, brata jego, zachorował Ruben,
i przyszli odwiedzić jego dzieci i dzieci jego dzieci. 3.I powiedział on do nich: Dzieci moje, oto umieram i idę drogą ojców moich. 4. Widząc przy sobie swoich braci Jude, Gada i
Asera, powiedział do nich: Podnieście mnie, żebym mógł mówić do braci i do dzieci moich o tym co jest ukryte w moim sercu. Albowiem odchodzę dzisiaj. 5. I podnieśli go,
ucałował ich i powiedział do nich: Posłuchajcie bracia moi i dzieci moje, usłuchajcie Rubena, ojca waszego co wam zapowiadam. 6.Oto zaklinam was Ojcem, który jest w niebie,
żebyście nie dopuścili się wykroczenia przez brak poznania w młodości tak jak ja dopuściłem się grzechu i zbezcześciłem łoże ojca mego Jakuba. 7. Mówię wam, że uderzył mnie
po tym Bóg wielką boleścią na siedem miesięcy, i gdyby nie prosił o mnie u Pana Boga ojciec mój Jakub, to już by mnie Pan zabrał.8. Miałem trzydzieści lat, jak uczyniłem zło
przed obliczem Pana, i śmiertelna słabość mnie ogarnęła na siedem miesięcy. 9. po tym kalałem się przed obliczem Pana przez siedem lat, albowiem pragnęła tego cała dusza
moja. 10. I nie piłem wina ani napoju upijającego, i mięso nie wchodziło do ust moich, i żadnego jedzenie nie jadłem do syta, ale trwałem w smutku przez grzech mój, albowiem
był ogromny, i nie było podobnego jemu w całym Izraelu.
2. Dzisiaj słuchajcie mnie, dzieci moi, co zobaczyłem ja w pokajaniu moim o siedmiu duchach pokusy. 2. Albowiem siedem duchów były dane człowiekowi i one są przyczyną
(źródłem) czynów młodzieńczych. 3. I były dane człowiekowi przy stworzeniu jego siedem duchów, żeby w nich był każdy czyn człowieczy. 4.Pierwszy to jest duch życia, na
którym się trzyma jego istnienie. Drugi to jest duch wzroku, przez który pochodzi chęć (pożądanie). 5. Trzeci duch to jest duch słucha, przez który pochodzi nauczanie. Czwarty
duch to jest duch powonienia.(zapachu), przez który pochodzi smak przez wciąganie powietrza i oddychanie. 6. Piąty – duch mowy, z którego pochodzi wiedza (poznanie). 7.
Szósty to jest duch smaku z którego pochodzi chęć do jedzenia i picia, i siła na nim jest ugruntowana, albowiem w jedzeniu jest osnowa siły. 8.Siódmy duch jest duchem
rodzicielstwa i cielesnego obcowania, przez który od miłości do upojenia (rozkoszy) zbiera się grzech. 9. Przez to ten duch jest ostatni w stworzeniu i pierwszy w młodości,
albowiem przepełniony brakiem mądrości, on prowadzi młodzieńca niczym ślepego do jamy i niczym stado do przepaści.
3. Do wszystkich tych jeszcze jest ósmy duch, to jest duch snu, na którym się gruntuje obraz śmierci i zaćmienie jaźni (zaćmienie rozumu).2. Z tymi oto duchami łączą się duchy
pokusy. 3. Pierwszy duch – duch wszeteczeństwa, mieści się on w świadomości i w uczuciach. Drugi jest duchem nienasyconego żołądku. 4. Trzeci duch walki, który się znajduje
w wątrobie i w żółci. Czwarty jest duch dogadzania i wróżb, żeby wydawać się przepięknym w czym niema żadnego pożytku. 5. Pięty duch dumy, żeby się wychwalać i chlubić się.
Szósty duch to jest duch kłamstwa zgubnego i namiętnego, żeby wymyślać kłamstwa i ukrywać czyny od rodziny i bliskich. 6. Siódmy – duch nieprawości, od którego pochodzą
kradzieży i rabunki dla dogodzenia swojemu sercu. Albowiem nieprawość współdziała z innymi duchami, kiedy coś się zabiera od innym ludziom. 7. Ze wszystkimi nimi
współdziała duch snu, on również jest duchem pokusy i kłamstwa. 8. I tak ginie każdy młodzieniec, który odchyla swój rozum od prawdy do ciemności, który nie wkracza w Prawo
Pańskie i nie słucha nauczań (rad) ojców swoich, takim i ja byłem w dni młodości mojej. 9. Dzisiaj dzieci moje, pokochajcie prawdę a ona was ustrzeże. Usłuchajcie słów Rubena,
ojca waszego. 10. Nie patrzcie na kobiety, nie obcujcie z kobietą innego męża i nie prowadźcie żadnych spraw niepotrzebnych z kobietami. 11. Albowiem gdyby nie zobaczyłem
Balle, kiedy się kąpała w ukrytym miejscu, nie popadł bym w wielkie bezprawie.12. Ogarnęła mnie myśl o nagości kobiecej i nie dawała mi zasnąć dopóki nie uczyniłem tą ohydę.
13. Kiedy Jakub, ojciec mój poszedł do Izaaka – a byliśmy w Gadere niedaleko Efrafy w Betlejem – upiła się Balla i leżała niepokryta w sypialni swojej. 14. Wszedłem, i
zobaczywszy jej nagość uczyniłem ohydę, a ona nic nie czuła, i odszedłem a ją zostawiłem śpiącą. 15. I natychmiast anioł Pański objawił o tej niegodziwości ojcu mojemu.
Wróciwszy narzekał na mnie, a Balle więcej nie dotykał.
4. Tak więc nie patrzcie dzieci moje na piękności kobiecą i nie rozmyślajcie o obcowaniu z kobietami, ale żyjcie w prostocie serca, w strachu Pańskim, pracujcie czyniąc dobro,
spędzajcie czas przy czytaniu słowa Bożego i na pastwiskach dopóty, dopóki nie da wam Pan małżonkę, którą Sam wybierze, żeby nie doświadczyć tego samego czego ja
doświadczyłem.2. Albowiem, aż do samej śmierci ojca mojego zabroniono mi było widzieć jego albo rozmawiać z kimkolwiek z moich braci, albowiem karcili mnie.3 I do teraz
męczy mnie sumienie przez hańbę moją. 4. I dużo pocieszał mnie ojciec mój, i prosił o mnie przed obliczem Pana, niech ominie mnie gniew Jego, i objawił mi to Pan. Z tego
czasu aż dotąd strzegłem się i nie grzeszyłem. 5. Dla tego mówię do was dzieci moje zachowajcie wszystko, co sugeruje wam, i nie grzeszcie. 6. Albowiem grzech
wszeteczeństwa jest przepaścią dla duszy, która oddziela od Boga i przybliża do bałwochwalstwa, bo grzech ten zaćmiewa rozum i pomysły i sprowadza młodzieńca przed czasem
do piekła. 7. Wszeteczeństwo wielu zgubiło, ponieważ czy jest kto w podeszłym wieku czy poważany, bogaty czy biedny jednakowo będzie potępiany przez synów ludzkich i przez
Weliara (Belzebuba). 8. Słyszeliście przecież o Józefie, jak ostrzegał się kobiet i chronił swoje pomysły w czystości od wszelkiego wszeteczeństwa i uzyskał łaskę przed obliczem
Pana i przed ludźmi. 9. A wiele rzeczy uczyniła wobec niego Egipcjanka, i prosząc pomocy u wróżbitów i podnosząc mu trunki, ale nie upadł pomysł duszy jego w namiętność
niszczącą. 10. Za to uratował go Bóg ojców naszych od wszelkiej śmierci: widocznej i potajemnej. 11. Jeżeli nie zawładnie wszeteczeństwo umysłem waszym, nie zwycięży was i
Weliar.
 5. Albowiem kobiety, dzieci moje, są złe i nie mając władzy i mocy nad mężczyznami, postępują podstępnie, kuszą żeby przyciągnąć ich do siebie.2. Którego nie mogą
przyciągnąć pięknością, tego zwyciężają podstępnym kłamstwem. 3. Mówił do mnie Anioł pański i mnie nauczał, że upadają kobiety przed tym duchem wszeteczeństwa częściej
niż mężczyźni. I knują one w sercu swoim złe myśli przeciw mężczyznom, i ozdobami kuszą ich myśli, przez oczy podsypują trunku i w taki sposób czynią ich podległymi sobie. 4.
Albowiem nie może kobieta bezpośrednio zmusić mężczyznę, lecz czyni zło podstępnie kusząc. 5. Tak więc, strzeżcie się grzechu dzieci moje, i nakazujcie małżonkom waszym i
córkom waszym, żeby nie ozdabiały głowy swoje i twarze dla okłamywania, albowiem każda kobieta, która się ucieka do takich sztuczek, skazana jest na męki wieczne.
6.Albowiem tak oni skusili Stróży*, którzy byli do potopu. Ci ciągle patrzyli się na nie, zapragnęli je i wpadli na pomysł: przyjąwszy ludzką twarz, zeszli się z kobietami przyjąwszy
obraz ich mężów. 7. A ci, w namiętności swojej, urodziły olbrzymów, ponieważ ukazały im się Stróżowie którzy sięgali niebios.
6. Tak więc strzeżcie się wszeteczeństwa i bądźcie czystego umysłu. Chrońcie uczucia swoje od kobiet. 2. A kobietom sugerujcie nie obcować z mężczyznami, żeby i one miały
czyste myśli. 3. Albowiem ciągłe obcowanie, nawet jeśli ohyda nie zostanie uczyniona, dla nich to choroba nieuleczalna, dla nas to jest zagłada Weliarowa i wieczne potępienie
(wieczny wstyd). 4. Niema ni sumienia ni uczciwego zachowania we wszeteczeństwie, i wszelka zazdrość kryje się w tej obsesji. 5. Dla tego mówię wam: będziecie zazdrościć i
pragnąc wywyższyć się ponad synów Lewiego, ale nie potraficie.6. Dla tego, że Bóg zemści się za nich wy , natomiast, umrzecie złą śmiercią. 7. Albowiem Lewiemu dał Bóg
władzę, a z nim i Judzie, i mi, i Danu i Juzefowi, żebyśmy my byli przewodniczącymi. 8. Tak więc zapowiadam wam słuchać Lewiego, albowiem on pozna prawo Pana i ustanowi
sąd i będzie przynosił ofiary za Izraela aż do końca czasów – arcykapłan pomazany, którego powołał Pan. 9. Chcę żebyście przysięgli na Boga niebios, że będziecie czynić
prawdę, każdy bliźniemu swojemu, i mieć miłość każdy do brata swojego. 10. A do Lewiego podejdźcie ze skruszonym sercem i otrzymacie błogosławieństwo z ust jego. 11.
Albowiem on błogosławi Izraela i Judę, jego wybrał Pan na królowanie nad całym ludem. 12. I oddajcie pokłon nasieniu jego, albowiem ono będzie umierać za was w wojnach
widocznych i niewidocznych. I będzie on nad wszystkimi królem wiecznym.
7. Zmarł Ruben, zapowiadając to synom swoim. 2. I pogrzebali go do grobu, a potem wynieśli go z Egiptu i pogrzebali w Hebronie w jaskini, gdzie był pochowany ojciec jego.
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mariusz147.htw.pl
  •