Technik informatyk 312[01] O1 04 u- Oprogramowanie biurowe, Technik Informatyk, technik informatyk
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Anna Koludo
Dorota Wojtuś
Jarosław Koludo
Wykorzystanie informacyjnych technik biurowych
312[01].O1.04
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inż. Elżbieta Majka
mgr inż. Grzegorz Śmigielski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Tomasz Sułkowski
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 312[01].O1.04
Wykorzystanie informacyjnych technik biurowych zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu technik informatyk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
Wprowadzenie
3
2.
Wymagania wstępne
4
3.
Cele kształcenia
5
4.
Materiał nauczania
6
4.1.
Sprzęt komputerowy
6
4.1.1.
Materiał nauczania
6
4.1.2.
Pytania sprawdzające
8
4.1.3.
Ćwiczenia
8
4.1.4.
Sprawdzian postępów
9
4.2.
Systemy operacyjne lokalne i sieciowe
9
4.2.1.
Materiał nauczania
9
4.2.2.
Pytania sprawdzające
12
4.2.3.
Ćwiczenia
12
4.2.4.
Sprawdzian postępów
14
4.3.
Korzystanie z usług sieci Internet
14
4.3.1.
Materiał nauczania
14
4.3.2.
Pytania sprawdzające
15
4.3.3.
Ćwiczenia
15
4.3.4.
Sprawdzian postępów
18
4.4.
Przetwarzanie dokumentów tekstowych
19
4.4.1.
Materiał nauczania
19
4.4.2.
Pytania sprawdzające
24
4.4.3.
Ćwiczenia
24
4.4.4.
Sprawdzian postępów
28
4.5.
Planowanie i projektowanie prezentacji
28
4.5.1.
Materiał nauczania
28
4.5.2.
Pytania sprawdzające
33
4.5.3.
Ćwiczenia
33
4.5.4.
Sprawdzian postępów
34
4.6.
Praca z arkuszem kalkulacyjnym
35
4.6.1.
Materiał nauczania
35
4.6.2.
Pytania sprawdzające
40
4.6.3.
Ćwiczenia
40
4.6.4.
Sprawdzian postępów
44
5.
Sprawdzian osiągnięć
45
6.
Literatura
55
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1.
WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu nowej wiedzy i kształtowaniu umiejętności
z zakresu projektowania stanowiska komputerowego i wykorzystania oprogramowania
biurowego do przygotowania takich dokumentów, jak: tekst, arkusz kalkulacyjny
i prezentacja multimedialna. Pomimo, iż program zawiera w tej jednostce modułowej treści
związane z projektowaniem baz danych, tych treści nie ma w tym pakiecie, gdyż będą one
szczegółowo omówione w pakietach kolejnych jednostek modułowych. Zamieszczony
materiał nauczania zawiera najważniejsze informacje dotyczące wymienionych zagadnień
i wskazuje tematykę, z jaką powinieneś się zapoznać poprzez wyszukanie odpowiednich
informacji we wskazanej literaturze. Poradnik zawiera jedynie najważniejsze informacje
dotyczące technik biurowych. Podstawą do omówienia edycji dokumentów biurowych stał się
pakiet Microsoft Office. Musisz jednak pamiętać, że specyfika pracy z innymi pakietami jest
bardzo podobna. Biorąc pod uwagę, że z omawianymi treściami spotkałeś się już na zajęciach
informatyki w gimnazjum i technologii informacyjnej w szkole ponadgimnazjalnej, zawarte
w materiale nauczania treści powinieneś traktować jako powtórzenie. Wykonanie
zaproponowanych przykładowych ćwiczeń pomoże Ci ukształtować niezbędne umiejętności,
wymagane programem kształcenia. Nie przyzwyczajaj się do jednego oprogramowania. Jeśli
masz taką możliwość porównaj możliwości kilku programów służących do wykonywania
tych samych operacji. Pamiętaj, że w ciągu Twojego życia zawodowego będziesz musiał
wielokrotnie dokonywać zmiany systemów operacyjnych, programów użytkowych
i rozwiązań technologicznych. Informacje w dziedzinie informatyki szybko się
dezaktualizują, zwłaszcza te, które są związane ściśle ze sprzętem i konkretnym
oprogramowaniem.
W poradniku zamieszczono:
−
wymagania wstępne, wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć już ukształtowane, abyś
bez problemów mógł osiągnąć cele założone w programie kształcenia,
−
cele kształcenia, wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
−
materiał nauczania, który zawiera niezbędne informacje teoretyczne konieczne do
podjęcia dalszych działań związanych z poszukiwaniem bardziej szczegółowych
informacji i rozwiązaniem ćwiczeń,
−
zestaw pytań przydatnych do sprawdzenia, czy już wystarczająco przyswoiłeś sobie
niezbędną wiedzę,
−
ćwiczenia wspomagające proces kształtowania Twoich umiejętności praktycznych
i intelektualnych; pamiętaj, abyś poprosił swojego nauczyciela o źródłowe dane potrzebne
do wykonania zadań (tam, gdzie będzie to potrzebne),
−
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań i pytań. Pozytywny wynik sprawdzianu
potwierdzi, że osiągnąłeś założone w jednostce modułowej cele,
−
literaturę.
W razie wątpliwości zwróć się o pomoc do nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2.
WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej powinieneś umieć:
−
sprawnie obsługiwać komputer,
−
wykorzystywać system operacyjny komputera w podstawowym zakresie wykonywania
operacji na plikach i folderach,
−
wykorzystywać zasady poprawnej edycji tekstu,
−
sporządzać proste arkusze kalkulacyjne,
−
wyszukiwać informacje w Internecie.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]