Technika HDRI w fotografii Od inspiracji do obrazu tehdri, Bezdroza
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Technika HDRI w fotografii.Od inspiracji do obrazuAutor:Christian BlochT³umaczenie: Pawe³ KitaISBN: 978-83-246-2343-3Tytu³ orygina³u:The HDRI Handbook: High DynamicRange Imaging for Photographers and CG Artists +DVDFormat: 200×230, stron: 344Odkryj sekrety tworzenia efektów specjalnych• Jak pracowaæ z obrazami HDR?• Jak „zszywaæ” zdjêcia panoramiczne?• Jak twórczo wykorzystaæ niekonwencjonalne obrazy?Nowoczesna technologia HDRI (skrót od ang. High Dynamic Range Imaging) to cyfrowametoda pozyskiwania i edycji ca³ego oœwietlenia dostêpnego w obrêbie fotografowanejsceny. Technologia ta umo¿liwia stosowanie wirtualnych technik œciemniania i rozjaœnianiapodczas retuszu zdjêæ, pozwala wiêc na tworzenie realistycznych obrazów dziêkisymulowaniu rzeczywistej fizyki œwiat³a. Natomiast wykorzystanie renderingu fizycznegoumo¿liwia ³¹czenie fotografii HDR ze scenami i obiektami wirtualnymi, co w praktyceoznacza tworzenie perfekcyjnych, zachwycaj¹cych efektów specjalnych!Ksi¹¿ka „Technika HDRI w fotografii. Od inspiracji do obrazu” gruntownie wyjaœniawiele tajemnic pracy z obrazami o zwiêkszonym zakresie tonalnym. Korzystaj¹c z tegoprzewodnika, poznasz sekrety tworzenia fotografii panoramicznej oraz metody edycji,kompozycji i tworzenia doskona³ych wydruków obrazów HDR. Dowiesz siê, na czympolega mapowanie tonów, retuszowanie, a tak¿e nauczysz siê u¿ywaæ obrazów HDRpodczas renderowania scen 3D. Dziêki temu podrêcznikowi zdobêdziesz solidnepodstawy do rozpoczêcia kreatywnej pracy z wykorzystaniem HDRI.• Oprogramowanie HDRI• Zaawansowane programy do edycji obrazu• Fotografie w technologii HDR• Logarytmiczne czujniki CMOS• Kalibracja systemów• Retusz• Mapowanie tonów• Operatory lokalne i globalne• Obróbka obrazów HDR• Wykorzystanie filtrów• Zdjêcia panoramiczne i segmentowe• Grafika 3DOdkryj nowe mo¿liwoœci tworzenia niezwyk³ych fotografii!Spis treści6 Przedmowa8 Wprowadzenie O autorach Twój drogowskaz112Rozdział 1. Podstawy.. Zagadnienia podstawowe.. Jak postrzegamy świat.. Jak realistyczna jest fotografia analogowa?.. Obrazy cyfrowe.. Media wyjściowe238Rozdział 2. Nowe narzędzia.. Formaty plików.. Porównanie formatów HDRI.. Oprogramowanie HDRI390 Rozdział 3. Robienie zdjęć w technologii HDR .. Cyfrowe czujniki obrazu .. Praca własnoręcznaSpis treści142Rozdział 4. Mapowanie tonów.. Operatory mapowania tonów.. Mapowanie tonów w praktyce.. Zastosowanie HDR w praktyce fotografii artystycznej.. Twórcze techniki mapowania tonów4210 Rozdział 5. Obróbka obrazów HDR .. Wykorzystanie pełnego zakresu dynamicznego .. Efektywniejsze wykorzystanie filtrów5232Rozdział 6. Robienie panoramicznych zdjęć HDR.. Konwencje stosowane w panografii.. Technika jednoujęciowa.. Kula lustrzana.. Robienie zdjęć segmentowych.. Sklepienia niebieskie typu „skydome”.. Porównanie6284Rozdział 7. Zastosowanie w gra ce 3D.. Zasady pracy z obrazami generowanymi komputerowo.. Symulacja z użyciem brutalnej siły: studium wykonalności.. Zaawansowane techniki ustawiania scen.. Inteligentne oświetlenie bazujące na obrazach.. Bardziej twórcze zastosowania7Ostatnia stronaRozdział . Robienie panoramicznych zdjęć HDRNiniejszy rozdział został w całości poświęconyzagadnieniu tworzenia środowisk HDR. Stanowion połączenie dziedzin fotografii HDR i fotografiipanoramicznej. Jest to więc praktycznie najtrud-niejsze zastosowanie aparatu, jakie możemy sobiewyobrazić.Robienie panoramicznych zdjęć HDR233Panografia, jak często określa się fotografię pa-noramiczną, bazuje na tradycji tak starej, że jejpoczątki sięgają powstawania fotografii. Taknaprawdę jej historia jest nawet starsza i wiążesię z chińskimi, greckimi i weneckimi mistrzamizajmującymi się malowaniem obrazów o dużejskali. Ludzie kochają po prostu widoki panora-miczne i tworzony przez nie nastrój: zawsze takbyło. W epoce cyfrowej obrazy panoramicznezajmują zaszczytne miejsce w rzeczywistościwirtualnej. Badania w tej dziedzinie nigdy nieustały, a wręcz ostatnio przyspieszyły dziękitechnologii HDRI.Zdjęcia panoramiczne nie tylko wyglądają faj-nie, ale są też wielką pomocą podczas renderingu3D. Lecz nawet w przypadku zwykłych zasto-sowań fotograficznych mamy tu do czynieniaz problemami związanymi z naświetleniem. Pró-bujemy uchwycić całe otoczenie, dlatego będzie-my mieli prawdopodobnie do czynienia z bardzojasnymi i bardzo ciemnymi miejscami. Właśniedlatego panografowie bardzo chętnie korzystająz dobrodziejstw technologii HDR.Wiele części tego rozdziału jest dziełem Bern-harda Vogla. Wspólnie zaprezentujemy wielemetod robienia zdjęć o różnym poziomie zaawan-sowania i wymaganiach odnośnie potrzebnegonakładu pracy i sprzętu. Osoby, które posiadająodpowiednio wysoki budżet, mogą robić tego ro-dzaju zdjęcia bardzo szybko i łatwo. Jeśli jednakwłożymy w pracę odpowiednią ilość wysiłku, wy-niki mogą być porównywalne, a nawet lepsze przyniższych nakładach finansowych.6.1. Konwencje stosowanew panografiiRobienie zdjęć panoramicznych różni się od prak-tyk stosowanych w zwykłej fotografii. Zanimjednak przejdziemy do rzeczy, musimy mieć pew-ność, że posługujemy się tymi samymi terminamii definicjami.6.1.1. Pole widzeniaKiedy zwykły fotograf mówi o odległości ognisko-wej (ang.focal length),to zakłada, że osoba, z którąrozmawia, także używa w swojej wyobraźni takie-go samego obszaru obrazu (typu kliszy, rozmiarumatrycy). W typowej rozmowie stwierdzenie typu„zrobiono za pomocą 17 mm” od razu powodujeskojarzenie z bardzo szerokokątnym obiektywem.W przypadku aparatów cyfrowych nawet ama-torzy zaczynają zdawać sobie sprawę, żeodle-głość ogniskowasama w sobie jest pojęciembez definicji. Wiele osób obchodzi ten problem,mnożąc długość ogniskową przez tzw. mnożnikogniskowej (ang.crop factor),który za podstawęuznaje kliszę 35 mm i standardowy obiektyw.W kolejnych działach dowiecie się, czemu nie jestto dobrym pomysłem.Fotografowie zajmujący się zdjęciami pano-ramicznymi porzucili tę jednokierunkową dro-gę i pracują obecnie z pojęciem zwanympolemwidzenia(ang.Field of View,FOV).Wyobraźciesobie, że gdy patrzycie, znajdujecie się w jednymz rogów trójkąta: pole widzenia określi, jak dużomożecie zobaczyć bez poruszania głową. Mimo tojest to nadal dość dwuznaczna definicja, dlategododamy do niej kierunki. Mamy więc do czynie-nia z pionowym, poziomym, a nawet przekątnympolem widzenia.Pełny obraz sferyczny posiada poziome pole wi-dzenia 360° (ang.horizontal Field of View;hFOV)i pionowe pole widzenia 180° (ang.vertical Fieldof View;vFOV). Jest to maksymalne pole, jakiemożemy wykorzystać w rzeczywistych sytuacjach,i pokrywa wszystko, co widzimy dookoła siebie.Ale co oznacza użyte w poprzednim akapiciesłowosferyczny?6.1.2. Projekcja obrazuPodstawowym problemem związanym z wido-kiem panoramicznym jest fakt, że z definicji nieposiada on żadnych granic. Jest to coś w rodzajukuli, która owija się wokół punktu widokowego.Obrazy 2D posiadają jednak granice i są zawszepłaskimi prostokątami. Musimy więc rozwinąćkulę otaczającą punkt widzenia, aby uzyskać
[ Pobierz całość w formacie PDF ]