Technika HDRI w fotografii Od inspiracji do obrazu tehdri, Bezdroza

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Technika HDRI w fotografii.Od inspiracji do obrazuAutor:Christian BlochT³umaczenie: Pawe³ KitaISBN: 978-83-246-2343-3Tytu³ orygina³u:The HDRI Handbook: High DynamicRange Imaging for Photographers and CG Artists +DVDFormat: 200×230, stron: 344Odkryj sekrety tworzenia efektów specjalnych• Jak pracowaæ z obrazami HDR?• Jak „zszywaæ” zdjêcia panoramiczne?• Jak twórczo wykorzystaæ niekonwencjonalne obrazy?Nowoczesna technologia HDRI (skrót od ang. High Dynamic Range Imaging) to cyfrowametoda pozyskiwania i edycji ca³ego oœwietlenia dostêpnego w obrêbie fotografowanejsceny. Technologia ta umo¿liwia stosowanie wirtualnych technik œciemniania i rozjaœnianiapodczas retuszu zdjêæ, pozwala wiêc na tworzenie realistycznych obrazów dziêkisymulowaniu rzeczywistej fizyki œwiat³a. Natomiast wykorzystanie renderingu fizycznegoumo¿liwia ³¹czenie fotografii HDR ze scenami i obiektami wirtualnymi, co w praktyceoznacza tworzenie perfekcyjnych, zachwycaj¹cych efektów specjalnych!Ksi¹¿ka „Technika HDRI w fotografii. Od inspiracji do obrazu” gruntownie wyjaœniawiele tajemnic pracy z obrazami o zwiêkszonym zakresie tonalnym. Korzystaj¹c z tegoprzewodnika, poznasz sekrety tworzenia fotografii panoramicznej oraz metody edycji,kompozycji i tworzenia doskona³ych wydruków obrazów HDR. Dowiesz siê, na czympolega mapowanie tonów, retuszowanie, a tak¿e nauczysz siê u¿ywaæ obrazów HDRpodczas renderowania scen 3D. Dziêki temu podrêcznikowi zdobêdziesz solidnepodstawy do rozpoczêcia kreatywnej pracy z wykorzystaniem HDRI.• Oprogramowanie HDRI• Zaawansowane programy do edycji obrazu• Fotografie w technologii HDR• Logarytmiczne czujniki CMOS• Kalibracja systemów• Retusz• Mapowanie tonów• Operatory lokalne i globalne• Obróbka obrazów HDR• Wykorzystanie filtrów• Zdjêcia panoramiczne i segmentowe• Grafika 3DOdkryj nowe mo¿liwoœci tworzenia niezwyk³ych fotografii!Spis treści6 Przedmowa8 Wprowadzenie O autorach Twój drogowskaz112Rozdział 1. Podstawy.. Zagadnienia podstawowe.. Jak postrzegamy świat.. Jak realistyczna jest fotografia analogowa?.. Obrazy cyfrowe.. Media wyjściowe238Rozdział 2. Nowe narzędzia.. Formaty plików.. Porównanie formatów HDRI.. Oprogramowanie HDRI390 Rozdział 3. Robienie zdjęć w technologii HDR .. Cyfrowe czujniki obrazu .. Praca własnoręcznaSpis treści142Rozdział 4. Mapowanie tonów.. Operatory mapowania tonów.. Mapowanie tonów w praktyce.. Zastosowanie HDR w praktyce fotografii artystycznej.. Twórcze techniki mapowania tonów4210 Rozdział 5. Obróbka obrazów HDR .. Wykorzystanie pełnego zakresu dynamicznego .. Efektywniejsze wykorzystanie filtrów5232Rozdział 6. Robienie panoramicznych zdjęć HDR.. Konwencje stosowane w panografii.. Technika jednoujęciowa.. Kula lustrzana.. Robienie zdjęć segmentowych.. Sklepienia niebieskie typu „skydome”.. Porównanie6284Rozdział 7. Zastosowanie w gra ce 3D.. Zasady pracy z obrazami generowanymi komputerowo.. Symulacja z użyciem brutalnej siły: studium wykonalności.. Zaawansowane techniki ustawiania scen.. Inteligentne oświetlenie bazujące na obrazach.. Bardziej twórcze zastosowania7Ostatnia stronaRozdział . Robienie panoramicznych zdjęć HDRNiniejszy rozdział został w całości poświęconyzagadnieniu tworzenia środowisk HDR. Stanowion połączenie dziedzin fotografii HDR i fotografiipanoramicznej. Jest to więc praktycznie najtrud-niejsze zastosowanie aparatu, jakie możemy sobiewyobrazić.Robienie panoramicznych zdjęć HDR233Panografia, jak często określa się fotografię pa-noramiczną, bazuje na tradycji tak starej, że jejpoczątki sięgają powstawania fotografii. Taknaprawdę jej historia jest nawet starsza i wiążesię z chińskimi, greckimi i weneckimi mistrzamizajmującymi się malowaniem obrazów o dużejskali. Ludzie kochają po prostu widoki panora-miczne i tworzony przez nie nastrój: zawsze takbyło. W epoce cyfrowej obrazy panoramicznezajmują zaszczytne miejsce w rzeczywistościwirtualnej. Badania w tej dziedzinie nigdy nieustały, a wręcz ostatnio przyspieszyły dziękitechnologii HDRI.Zdjęcia panoramiczne nie tylko wyglądają faj-nie, ale są też wielką pomocą podczas renderingu3D. Lecz nawet w przypadku zwykłych zasto-sowań fotograficznych mamy tu do czynieniaz problemami związanymi z naświetleniem. Pró-bujemy uchwycić całe otoczenie, dlatego będzie-my mieli prawdopodobnie do czynienia z bardzojasnymi i bardzo ciemnymi miejscami. Właśniedlatego panografowie bardzo chętnie korzystająz dobrodziejstw technologii HDR.Wiele części tego rozdziału jest dziełem Bern-harda Vogla. Wspólnie zaprezentujemy wielemetod robienia zdjęć o różnym poziomie zaawan-sowania i wymaganiach odnośnie potrzebnegonakładu pracy i sprzętu. Osoby, które posiadająodpowiednio wysoki budżet, mogą robić tego ro-dzaju zdjęcia bardzo szybko i łatwo. Jeśli jednakwłożymy w pracę odpowiednią ilość wysiłku, wy-niki mogą być porównywalne, a nawet lepsze przyniższych nakładach finansowych.6.1. Konwencje stosowanew panografiiRobienie zdjęć panoramicznych różni się od prak-tyk stosowanych w zwykłej fotografii. Zanimjednak przejdziemy do rzeczy, musimy mieć pew-ność, że posługujemy się tymi samymi terminamii definicjami.6.1.1. Pole widzeniaKiedy zwykły fotograf mówi o odległości ognisko-wej (ang.focal length),to zakłada, że osoba, z którąrozmawia, także używa w swojej wyobraźni takie-go samego obszaru obrazu (typu kliszy, rozmiarumatrycy). W typowej rozmowie stwierdzenie typu„zrobiono za pomocą 17 mm” od razu powodujeskojarzenie z bardzo szerokokątnym obiektywem.W przypadku aparatów cyfrowych nawet ama-torzy zaczynają zdawać sobie sprawę, żeodle-głość ogniskowasama w sobie jest pojęciembez definicji. Wiele osób obchodzi ten problem,mnożąc długość ogniskową przez tzw. mnożnikogniskowej (ang.crop factor),który za podstawęuznaje kliszę 35 mm i standardowy obiektyw.W kolejnych działach dowiecie się, czemu nie jestto dobrym pomysłem.Fotografowie zajmujący się zdjęciami pano-ramicznymi porzucili tę jednokierunkową dro-gę i pracują obecnie z pojęciem zwanympolemwidzenia(ang.Field of View,FOV).Wyobraźciesobie, że gdy patrzycie, znajdujecie się w jednymz rogów trójkąta: pole widzenia określi, jak dużomożecie zobaczyć bez poruszania głową. Mimo tojest to nadal dość dwuznaczna definicja, dlategododamy do niej kierunki. Mamy więc do czynie-nia z pionowym, poziomym, a nawet przekątnympolem widzenia.Pełny obraz sferyczny posiada poziome pole wi-dzenia 360° (ang.horizontal Field of View;hFOV)i pionowe pole widzenia 180° (ang.vertical Fieldof View;vFOV). Jest to maksymalne pole, jakiemożemy wykorzystać w rzeczywistych sytuacjach,i pokrywa wszystko, co widzimy dookoła siebie.Ale co oznacza użyte w poprzednim akapiciesłowosferyczny?6.1.2. Projekcja obrazuPodstawowym problemem związanym z wido-kiem panoramicznym jest fakt, że z definicji nieposiada on żadnych granic. Jest to coś w rodzajukuli, która owija się wokół punktu widokowego.Obrazy 2D posiadają jednak granice i są zawszepłaskimi prostokątami. Musimy więc rozwinąćkulę otaczającą punkt widzenia, aby uzyskać [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mariusz147.htw.pl
  •