Technika uczenia sie, po polsku
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Organiczna technika
studiowania
Niniejsza książka ma na celu wyłożenie teorii z zakresu nowatorskiej metody
uczenia się stworzonej przez Tony'ego Buzana, opartej na technice Mindmappingu.
Treść książki przedstawiona w formie prostej Mapy Myśli - program
FreeMind
Autor: Pedros.lol
Aktualna, edytowalna wersja tego podręcznika jest dostępna w Wikibooks, bibliotece wolnych
Całość tekstu jest objęta licencją GNU Free Documentation License.
Spis treści
Wprowadzenie ____________________________________________________________4
Tryb życia ________________________________________________________________4
Twój sprawny umysł_______________________________________________________7
Podstawy szybkiego czytania______________________________________________11
Nowa definicja czytania___________________________________________________13
Przyspieszenie czytania ___________________________________________________14
Techniki prowadzenia wzroku______________________________________________16
Przegląd wstępny_________________________________________________________19
Przeszukiwanie __________________________________________________________21
Przemykanie_____________________________________________________________23
Struktura akapitu_________________________________________________________25
Zaawansowane techniki___________________________________________________26
Pamięć __________________________________________________________________29
Rytmy pamięci ___________________________________________________________30
Mnemotechniki___________________________________________________________34
Główny System Pamięciowy_______________________________________________37
Przygotowywanie się do egzaminów________________________________________43
Ćwiczenia rozwijające pamięć _____________________________________________44
Kreślenie map myśli_______________________________________________________45
Główne zasady___________________________________________________________47
Zalecenia ________________________________________________________________51
Główne zagrożenia _______________________________________________________53
Organiczna technika studiowania __________________________________________54
Otoczenie sprzyjające nauce _______________________________________________58
Przygotowanie : __________________________________________________________61
Przewertowanie materiału_________________________________________________61
Czas i zakres materiału____________________________________________________62
Mapa myśli - obraz dotychczasowej wiedzy _________________________________63
Pytania i zamierzone cele__________________________________________________64
2
Zastosowanie____________________________________________________________64
Ogólny przegląd materiału_________________________________________________64
Przejrzenie wstępne_______________________________________________________66
Przejrzenie uzupełniające__________________________________________________67
Końcowy przegląd materiału_______________________________________________68
Podsumowanie___________________________________________________________68
Licencja GNU FDL________________________________________________________71
How to use this License for your documents__________________________________77
3
Wprowadzenie
HAMLET: Czymże jest człowiek, jeżeli najwyższym Jego zadaniem i dobrem na ziemi Jest tylko
spanie i jadło? Bydlęciem, Szczerym bydlęciem. Ten, co nas obdarzył Tak dzielną władzą myślenia, że
może I wstecz i naprzód spoglądać, nie na to Dał nam tę zdolność, ten udział boskości Rozumem
zwany, aby w nas jałowo Leżał i butwiał. Hamlet, akt IV, scena IV (przeł.:Józef Paszkowski)
Celem tego podręcznika jest wyłożenie informacji na temat sposobu, w jaki funkcjonuje
mózg ludzki po to, aby czytelnik mógł posługiwać się nim z większym pożytkiem dla siebie.
Zwiększenie szybkości czytania, lepsze notowanie i znaczna poprawa pamięci - to wszystko
leży w zasięgu czytelnika.
Zawartość książki
Treść podręcznika została podzielona na części, z których każda opisuje inny aspekt
umiejętności umysłowych: czytanie, pamięć oraz technikę Mindmappingu, a na koniec
kompleksową technikę studiowania. Własny wysiłek oraz ćwiczenia są niezbędne by w pełni
posługiwać się przedstawionymi metodami. Dodatkowo przedstawię na początku
podstawowe informacje z zakresu prawidłowego odżywiania się oraz zdrowego trybu życia
- co ma znaczną wartość, jeżeli chcemy w pełni wykorzystać potencjał własnego umysłu.
Książka z założenia ma być swoistą "instrukcją obsługi" tego skomplikowanego organu,
jakim jest mózg, ma być czymś, czego nie dano nam w trakcie edukacji szkolnej -
odpowiedzią na pytanie: W jaki sposób mam się skutecznie uczyć? Przedstawię tu
informacje w formie skodyfikowanej i nieco okrojonej w stosunku do podręczników, z
których będę korzystał przy jej pisaniu, dlatego szerzej zainteresowanych odsyłam do
literatury, zgłasza Tony'ego Buzana:
T. Buzan Use your head
T. Buzan Use your memory
T. Buzan Speed (and range) reading
T. Buzan Mind Map
H. Lorayne Sekrety superpamięci
Z. Brześkiewicz Superumysł
Z. Brześkiewicz Superczytanie
Tryb życia
Wbrew pozorom zdrowy tryb życia ma znaczenie niebagatelne dla mózgu, dlatego w tym rozdziale
przedstawię podstawowe informacje z zakresu odżywiania się oraz kultury fizycznej.
Regularny tryb życia
O tym, jak ważne jest odkrycie odpowiedniej dla nas pory do nauki, będzie jeszcze mowa w
dalszych rozdziałach. Tutaj chciałbym skupić się na znaczeniu snu w procesach uczenia się i
4
pracy oraz regeneracji mózgu. Badania pokazują, że regularny sen ma niebagatelne
znaczenie dla funkcjonowania naszego umysłu, jest wręcz niezbędny. Zbyt krótki uszczupla
możliwości mózgu i zmniejsza koncentrację, ale i zbyt długi wpływa na nas negatywnie.
Ośmielę się tu stwierdzić, że optymalna długość snu dla osób powyżej 25 roku życia to około
7 godzin w ciągu doby, pod warunkiem, że kładziemy się spać o tej samej porze. Jest to
potwierdzone badaniami naukowymi. Dla młodszych osób ta ilość snu może być
niewystarczająca, zwłaszcza jeżeli prowadzą one aktywny tryb życia, u nich sen powinien
trwać około 8 godzin. Oczywiście nie jest to jakaś sztywna granica, dlatego dla konkretnej
osoby najlepsza długość snu może być różna, ważne jest aby sypiać regularnie, kładąc się
spać o tej samej porze.
Jeżeli zdarzyłoby się nam niedospać którejś nocy, rozwiązaniem będzie krótka drzemka w
godzinach popołudniowych, około 13-15, gdy nasz dobowy biorytm ma najniższą wartość.
Drzemka taka nie powinna jednak trwać dłużej niż około 20-30 minut, gdyż jeżeli mózg
zacznie zapadać w głęboki sen i wtedy się przebudzimy, oznaczać to będzie dla nas jeszcze
większe zmęczenie.
Badania naukowe coraz wyraźniej pokazują jak ważny jest sen dla pracy i wydajności
mózgu. Trudne problemy mogą znaleźć rozwiązanie gdy się z nimi "prześpimy". Również
lepszym rozwiązaniem byłoby dla nas położyć się spać i wstać wcześniej, zamiast zarwać
noc na naukę - rano umysł będzie prawdopodobniej świeższy i bardziej skoncentrowany,
choć i tu nie można mówić o sztywnej regule.
Odżywianie a praca mózgu
Istnieje ścisła zależność pomiędzy pracą mózgu a stosowaną przez nas dietą. Wiadomo
obecnie, że pewne produkty żywnościowe obniżają sprawność umysłową, inne natomiast
wpływają na nią dodatnio, wzmacniają pamięć i koncentrację. Przedstawię tu jedynie
podstawowe zasady zdrowego odżywiania według oficjalnej wiedzy, szerzej
zainteresowanych tematem odsyłam do literatury wymienionej na końcu rozdziału.
Złota karta prawidłowego żywienia ustalona przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej
oraz 11 towarzystw naukowych, rozszerzona nieco przeze mnie:
Aby być zdrowym, należy codziennie spożyć:
Co najmniej 3 posiłki umiarkowanej wielkości - w tym koniecznie śniadanie; do tego
można dołożyć 2 przekąski - owoce, nasiona, czy orzechy (np. orzechy włoskie i
migdały wpływają dodatnio na pracę mózgu i pamięć); ostatni posiłek spożywamy
na trzy godziny przed snem;
W każdym posiłku produkty zbożowe, takie jak: pieczywo ciemne, płatki, kasze,
makarony, rzadziej ziemniaki; stanowią one podstawę nowoczesnej piramidy
żywieniowej;
Warzywa, rzadziej owoce (mogą być mrożone, choć tracą wtedy wartości odżywcze)
do każdego posiłku albo między posiłkami jako przekąski; warzywa i owoce
stanowią drugi człon piramidy żywieniowej;
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]