Techniki pokonywania problemow noprob, Sensus
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Spis treściWstęp1. Określ wymagania i problem713Umowa klienta z dostawcą .............................................................13Wykres percepcji wyników .............................................................18Siatka oczekiwanej wydajności ..................................................... 20Macierz priorytetów udoskonalania............................................ 22Analiza zadań zespołu ................................................................... 242. Zbierz dane29Diagram pokrewieństwa(czyli metoda KJ od nazwiska twórcy Jiro Kawakity)............. 29Arkusz kontrolny ........................................................................... 32Wykres kontrolny ............................................................................35Prezentacja danych ......................................................................... 37Tworzenie mapy procesu............................................................... 43Diagram macierzowy ..................................................................... 48Analiza czasu i kosztów ................................................................. 503. Zanalizuj problem53Pięciokrotne pytanie dlaczego .......................................................53Analiza przyczyn i skutków .......................................................... 55Analiza Pareto ................................................................................. 60Diagram zależności .........................................................................63Analiza SWOT ................................................................................ 654TECHNIKI POKONYWANIA PROBLEMÓW4. Twórz idee i opcje67Tworzenie benchmarku................................................................. 67Burza mózgów................................................................................. 69Analiza pola sił.................................................................................71Twórzenie map myślowych........................................................... 73Metoda sześciu myślowych kapeluszy (De Bono)...................... 755. Podejmij decyzję77Osiąganie konsensusu.................................................................... 77Analiza kosztów i zysków...............................................................81Arkusz decyzyjny ............................................................................ 83Porównywanie parami ................................................................... 86Siatka priorytetów .......................................................................... 886. Planuj działania91Plan działania ...................................................................................91Analiza ścieżki krytycznej ............................................................. 93Metoda flag...................................................................................... 96Wykres Gantta................................................................................. 98Tabela planowania........................................................................ 100Diagram drzewa (metoda diagramów systematycznych)........ 102Struktura podziału pracy............................................................. 1047. Proces doskonalenia109Przegląd metody Planuj-Wykonaj-Sprawdź-Działaj(PDCA — Plan-Do-Check-Act)............................................... 109Zanalizuj problemPięciokrotne pytanie dlaczegoCo to jest?Pytanie „dlaczego” to prosta technika służąca do analizowaniaprzyczyn problemów.Jak tego używać?Chodzi tu o zwykłe, wielokrotne zadawanie pytania „dlaczego?”,aż do otrzymania odpowiedzi „jest tak, ponieważ...”. Jest wielceprawdopodobne, że wówczas zostanie zidentyfikowana istotnaprzyczyna problemu. Jeżeli zostanie rozpoznana, uchwycona i usu-nięta, powinny również ustąpić objawy problemu.Na przykład:1.Dlaczego tak wiele gad etów jest zwracanych? Poniewa plastikjest zaplamiony.2.Dlaczego plastik jest zaplamiony? Poniewa z maszyny tnącejplastik pryska oliwa.3.Dlaczego z maszyny tnącej plastik pryska oliwa? Poniewanie mo e przepływać przez przewody nieczyszczone od kilkumiesięcy.4.Dlaczego tak długo nie były czyszczone? Poniewa serwisujemymaszyny tylko wtedy, gdy się zepsują, a nie prewencyjnie.5.Dlaczego nie robimy przeglądów okresowych? Poniewapracownicy techniczni twierdzą, e tak jest taniej(ale co z kosztami zwrotów?).54TECHNIKI POKONYWANIA PROBLEMÓWChoć mówimy o „pięciokrotnym zadawaniu pytania dlaczego”,jest to tylko termin umowny. Pytań może być mniej lub więcej,zależnie od konkretnej sytuacji. Ważne, aby pamiętać o pogłę-bianiu analizy i podążaniu jedną ścieżką, zupełnie ignorując inneprzyczyny tego samego problemu.Do czego to służy?Pytanie „dlaczego?” jest sposobem identyfikowania i uwypukle-nia problemu źródłowego, z którym przede wszystkim trzeba so-bie poradzić, ale raczej nie pomaga w zwalczaniu powierzchow-nych symptomów.Jest to prosty i szybki odpowiednik analizy przyczyn i skutków.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]