Technologia informacyjna, UR
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->KARTA KURSUNazwaNazwa w j. ang.Technologia informacyjnakierunek Ochrona ŚrodowiskaInformation TechnologyKodPunktacja ECTS*2KoordynatorDr hab. Grzegorz Formicki, Prof. UPZespół dydaktycznyDr Waldemar SzaromaDr Agnieszka GreńDr Renata MuchackaDr Zofia Goc....DoktoranciOpis kursu (cele kształcenia)Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta umiejętności wykorzystania narzędzi TechnologiiInformacyjno Komunikacyjnej we wspomaganiu pracy jego badawczej oraz organizacji warsztatu pracy.Kształtowanie postawy wrażliwości, kreatywności, otwartości, umiejętności wykorzystania wiedzyinformatycznej w pracy i innych aspektach życia człowieka. Kolejnym celem jest zaznajomienie studentówz pracą z podstawowym aplikacjami komputerowymi, niezbędnymi do pracy w przyszłym zawodzie,zasadami bezpiecznej pracy z wykorzystaniem sieci Internet oraz podstawami wykorzystania TI wewspomaganiu badań np. statystycznych. Ukształtowanie kreatywności związanej z pracą z komputerem,zwłaszcza z narzędziami pakietu MS Office kładąc nacisk na zaawansowane prace z aplikacją MS Excel –m.in. funkcje statystyczne i bazodanowe. Ukształtowanie świadomości związanej z zagrożeniamipłynącymi z używania sieci komputerowych w codziennej pracy i prezentacja narzędzi zmniejszającychryzyko infekcji komputera. Zapoznanie studentów z zasadami tzw. „higieny komputerowej”.Warunki wstępneWiedzaZnajomość podstawowych pojęć z zakresu Technologii Informacyjno Komunikacyjnej.Znajomość podstawowej obsługi komputera PC z systemem operacyjnym MSWindows oraz umiejętność jego podstawowej konfiguracji i instalacji aplikacji.BrakUmiejętnościKursyEfekty kształceniaOdniesienie do efektówkierunkowychWiedzaEfekt kształcenia dla kursu1W01 Zna terminy z zakresu technologii informacyjnej, jej K_W20, K_W22, K_W30zastosowań i kierunków rozwoju oraz zagrożeńwynikających z niewłaściwego jej wykorzystania.W02 Posiada niezbędną wiedzę tzw. faktograficzną i K_W20, K_W30przekrojową, dzięki której: potrafi dopasować wybranenarzędzie TI do efektywniejszego wykonywania swoichobowiązków zawodowych.W03 Zna zastosowanie wybranych narzędzi TI w K_W20, K_W30poszczególnych subdyscyplinach swojej dziedziny.W04 Zna podstawowe zagadnienia z zakresu prawa K_W22autorskiego i etyki korzystania z mediów.Efekt kształcenia dla kursuOdniesienie do efektówkierunkowychU01 Umie skutecznie stosować nabytą wiedzę do K_U02, K_U25, K_U26,rozwiązywania problemów praktycznych.K_U27, K_U28UmiejętnościU02 Potrafi dostosować dobór narzędzi i metod K_U02, K_U03, K_U25,informatycznych w zależności od charakterystyki swojej K_U26, K_U27, K_U28pracy.U03Korzystazmateriałówniezbędnychwspomagania swojej pracy o użycie narzędzi TI.do K_U03, K_U14, K_U25,K_U26, K_U27, K_U28U04 Umie wykorzystywać współczesne osiągnięcia TI do K_U03, K_U14, K_U25,organizacji swojej pracy.K_U26, K_U27, K_U28Efekt kształcenia dla kursuOdniesienie do efektówkierunkowychK01 Uczy się odpowiedzialności za dobór metod i technik K_K05informatycznych – tak aby jak najlepiej/najefektywniejwykorzystać je w realizacji swoich planów zawodowych.K02 Postępuje z powierzonym sprzętem komputerowymzgodnie z obowiązującymi procedurami.KompetencjespołeczneK03Krytyczniepodchodzidoinformacji K_K03upowszechnianych w mediach, szczególnie z zakresutechnologii informacyjnej.K04 Efektywnie działa indywidualnie według wskazówek K_K04oraz wykazuje zdolność do pracy w zespole.K05 Dąży do stałego aktualizowania wiedzy z zakresu K_K05technologii komputerowej.K06 Świadomie stosuje zasady bioetyki.K_K062OrganizacjaWykład(W)ALiczba godzinS(N)KL30SPEĆwiczenia w grupachForma zajęćOpis metod prowadzenia zajęććwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne, metoda interaktywna, metoda projektowania, prezentacjamultimedialnaFormy sprawdzania efektów kształceniaPraca pisemna(esej)Egzamin ustnyPracalaboratoryjnaProjektindywidualnyGrydydaktyczneĆwiczenia wszkoleE – learningZajęciaterenoweEgzaminpisemnyUdział wdyskusjiProjektgrupowyReferatW01W02W03W04U01U02U03U04K01K02K03K04K05K06XXXXXXXXXXXXXXXXXXKryteria ocenyCzynne uczestnictwo w zajęciach oraz wykonanie zadania zaliczeniowego w formieprezentacji.Inne3Ocena pracy zaliczeniowej obejmuje zakres wykorzystania możliwości narzędzi TI,celowość ich użycia, spójność całości pracy oraz poprawność merytorycznązawartych w niej treści.UwagiTreści merytoryczne (wykaz tematów)1. Podstawy pakietu biurowego MS Office.2. MS Word: zaawansowane formatowanie tekstu, przygotowanie dokumentu do druku, makra,multimedia, korespondencja seryjna, formularze. Automatyzacja pracy.3. MS Excel: funkcje programu (średnia, suma, jeżeli itp.); wykresy i tabele (w tym przestawne),sortowanie, formatowanie warunkowe.4. Współczesne narzędzia prezentacyjne. Grafika menadżerska i prezentacyjna. Przykładywykorzystania w praktyce.5. Komputerowe wspomaganie pracy. Internet, wyszukiwarki, cloud computing. nowoczesnenarzędzia prezentacyjne.Wykaz literatury podstawowej1. M. Szeliga, MS Office 2002/XP. Ćwiczenia zaawansowane. Helion 20022. S. Sagman, Po prostu Office XP PL. Helion 20013. M. Kopertowska, Microsoft Excel 2003. Ćwiczenia. Mikom 2004Wykaz literatury uzupełniającej1.2.3.4.R. Lehtinen, D. Russell, Podstawy ochrony komputerów. Helion 2007M. Tanaś (red.), Technologia informacyjna w procesie dydaktycznym. Mikom 2005Z. Dec, R. Konieczny, ABC Komputera 2009. Edition 2000K. Pikoń, ABC Internetu. Helion 2003.Bilans godzinowy zgodny z CNPS (Całkowity Nakład Pracy Studenta)Studia stacjonarne/niestacjonarneWykładIlość godzin w kontakcie zprowadzącymiKonwersatorium (ćwiczenia, laboratorium itd.)Pozostałe godziny kontaktu studenta z prowadzącymLektura w ramach przygotowania do zajęćPrzygotowanie krótkiej pracy pisemnej lub referatu pozapoznaniu się z niezbędną literaturą przedmiotu3055Ilość godzin pracy studentabez kontaktu zprowadzącymi4Przygotowanie projektu lub prezentacji na podany temat(praca w grupie)Przygotowanie do egzaminuOgółem bilans czasu pracyIlość punktów ECTS w zależności od przyjętego przelicznika54525
[ Pobierz całość w formacie PDF ]