Telefonia VoIP, LABOLATORIUM

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
POLITECHNIKA

L

SKA
wGliwicach
WYDZIA
Š
AUTOMATYKI,ELEKTRONIKIiINFORMATYKI
Kierunek:In»ynieriaBiomedyczna
LABORATORIUM
SIECIKOMPUTEROWYCH,w.0.1
TelefoniaVOIP
Opracowa“:drin».JacekKawa
 1Cel¢wiczenia
2
1Cel¢wiczenia
Celem¢wiczeniajestpraktycznezapoznanieztelefoni¡internetow¡VoIP(VoiceoverIP,G“ospoIP).
Wczasie¢wiczeniastudencikon
gurowa¢bƒd¡urz¡dzeniadostƒpoweVoIPzgodnezSIP(SessionInitiation
Protocol)orazkon
gurowa¢centralƒVoIPtworz¡cu»ytkownik
ó
watak»ehierarchiƒodbiorcz¡,przepisania
numer
ó
witp.
2Wprowadzenie
SieciIP(np.Internet),wkt
ó
rychnieobowi¡zujerygorzachowaniajako–ci(gwarancjaop
ó
„nieniaczyprze-
pustowo–ci)zewzglƒdunamniejszekosztyinfrastruktury,pe“niejszewykorzystaniepasmaibrakkonieczno–ci
nawi¡zywaniapo“¡cze«miƒdzywƒz“amiko«cowymis¡tani¡alternatyw¡dlasieciwykorzystywanychdotrans-
misjirozm
ó
wtelefonicznych(tzw.siecizprze“¡czaniemobwod
ó
w).Oznaczato,»eje–liistnia“abymo»liwo–¢
u»yciatransmisjiinternetowejdo,naprzyk“ad,wykonywaniarozm
ó
wtelefonicznych,toefektywnykoszttakiej
rozmowyby“bywielokrotniemniejszyni»wprzypadkutradycyjnejtelefonii.
Wrazzupowszechnieniemsiƒdostƒpuszerokopasmowegozaczƒtozatempodejmowa¢pr
ó
bypopularyzacji
technikumo»liwiaj¡cychprowadzenierozm
ó
wzapo–rednictweminternetu(awkonsekwencjir
ó
wnie»innych,
opartychnaIPsieci).Zczasemrozwi¡zaniatakiejakSkypeprzyjƒ“ysiƒnaszersz¡skalƒ,amo»liwo–¢prowa-
dzeniarozm
ó
wg“osowychzyska“awiƒkszo–¢komunikator
ó
winternetowych.
R
ó
wnolegleupowszechnia¢zaczƒ“ysiƒsystemyumo»liwiaj¡cetworzeniew“asnejhierarchiitelefonicznej.Cen-
traleiurz¡dzeniaVoIPzewzglƒdunadu»ewstosunkudotelefoniitradycyjnejmo»liwo–ci,“atwo–¢kon
guracji
czybrakkonieczno–ciuk“adaniadodatkowychkablizastƒpowa¢zaczƒ“ytelefonysystemowewkorporacjachoraz
ma“ych
rmach.WsystemachtakichcentralaVoIPobs“ugujezwykleca“yruchwewnƒtrzny(wszystkienumery
wewn¡trzbudynku/oddzia“u/
rmy)iposiadainterfejs,kt
ó
ryumo»liwiajejprzekierowaniewybranychrozm
ó
w
dotradycyjnejsieci.
Rys.1:IdeaVoIP
2.1Protoko“yimo»liwo–ciVoIP
WrazzrozwojemtelefoniiVoIP,powsta“okilkakonkurencyjnychprotoko“
ó
wumo»liwiaj¡cychzestawianie
po“¡czeniaiwymianƒdanych.Najpopularniejszeiobs“ugiwanewwiƒkszo–cidzisiejszychurz¡dze«toH.323oraz
SIP(wykorzystywanynalaboratorium).
Protok
ó
“SIPumo»liwianawi¡zaniepo“¡czeniaVoIP,negocjacjƒjegoparametr
ó
worazwymianƒpewnych
komunikat
ó
wkontrolnych.Samawymianapr
ó
bekg“osowychodbywasiƒju»zpomoc¡innychprotoko“
ó
w,
np.RTP(RealTimeProtocol)wpo“¡czeniuzRTCP(RealTimeControlProtocol).Pozwalatonawiƒksz¡
elastyczno–¢wkon
gurowaniustrukturysieciVoIP.
Przyk“adowyschematrozmowyzwykorzystaniemprotoko“
ó
wSIPiRTP/RTCPprzedstawiononarysunku
2
.Protok
ó
“SIPinicjujepo“¡czenie(wywo“ujedzwonek)orazprzekazujepo»¡daneparametrytransmisji(m.in.
wyb
ó
rkodowaniag“osu
-Lawznanegoztradycyjnejtelefonii).Wodpowiedziotrzymujepo»¡daneparametry
2.2Hierarchiawƒz“
ó
wwsieciVoIP 3
transmisjidladrugiegokierunkurozmowy(m.in.innyspos
ó
bkodowaniag“osu,znanyztelefoniiGSM).Dalsza
wymianadanychodbywasiƒju»zapo–rednictwemwiadomo–ciprotoko“uRTP,ajejparametrykontrolowanes¡
przezprotok
ó
“RTCP(cojaki–czasobiestronywymieniaj¡informacjƒotym,jakiepr
ó
bkig“osudotar“y,jakie
by“oop
ó
„nienieitp.)
Rys.2:SesjaSIPiRTP/RTCP
2.2Hierarchiawƒz“
ó
wwsieciVoIP
Analizuj¡cwymianƒkomunikat
ó
wnaRys.
2
mo»nazauwa»y¢,»eabonenciVoIPadresowanes¡podobnie
jakodbiorcywiadomo–cie-mail,np.jacek@polsl.pl.Rozmowainicjowanamo»eby¢bezpo–rednio(jakwprzy-
k“adzie),lubprzezdodatkoweserwerypo–rednicz¡ce(proxy)lubprzekierowuj¡ce(redirect).
Przyk“adowo,u»ytkownikmo»eokre–li¢,»echcerozmowywykonywa¢zapo–rednictwemswojejcentrali:
zamiastnawi¡zywa¢po“¡czeniebezpo–rednio,wy–le»¡danienajpierwdocentrali,aonaprze–lejedalej(do
odbiorcyko«cowegolubkolejnegoserwera).ZilustrowanotonaRys.
3
Takaarchitekturadeterminuje,jakieinformacjes¡podawaneprzykon
guracjiurz¡dze«VoIP.Poniewa»
najczƒ–ciejpo“¡czeniawykonywanes¡zapo–rednictwemdostawcy/centrali,kon
guruj¡ctelefontrzebapoda¢
sw
ó
jidenty
kator(kt
ó
rypowiedrugiejstroniektodzwoni),swoj¡nazwƒu»ytkownika(nacentrali,przezkt
ó

chcemysiƒ“¡czy¢-niemusiby¢takasama,jakidenty
kator)iodpowiedniehas“o,danecentraliitp.
2.3Mo»liwo–cicentralVoIP
Samprotok
ó
“SIPokre–lajedyniespos
ó
bnawi¡zywaniaiprowadzeniarozmowy.Wiƒkszo–¢us“ugVoIP
udostƒpnianychjestprzezodpowiedni¡centralƒ.Centralamazwyklemo»liwo–¢
okre–leniagrupodbiorc
ó
w/nadawc
ó
w;
ustawieniaprzekierowa«bazuj¡cnaadresiedocelowym/numerzeodbiorcy,
logowaniarozm
ó
w,obs“ugiskrzynekodbiorczych,
obs“ugimenupoprzezklawiaturƒnumeryczn¡(tonyDTMF)
itp.
3Kon
guracjatelefonu-aspektypraktyczne
4
Rys.3:Rozmowazwykorzystaniemserwer
ó
wpo–rednicz¡cych
Umo»liwiatonp.takieskon
gurowaniesystemu,»e:
pewniu»ytkownicyniebƒd¡dopuszczeniedowykonywaniarozm
ó
wzewnƒtrznychzapo–rednictwemcen-
trali(grupynadawcze),
telefonyzewnƒtrzneprzyjmowanebƒd¡kolejno(pierwszepo“¡czeniedopierwszego,drugiedodrugiego
itd.)przezabonent
ó
wpewnejgrupyodbiorczej(grupaodbiorcza+kolejka),
telefonyzewnƒtrzneprzyjmowanebƒd¡przeztegoabonentagrupyodbiorczej,kt
ó
rypierwszypodniesie
s“uchawkƒ(grupaodbiorcza),
po“¡czeniabƒd¡wykonywanewinnyspos
ó
bwzale»no–ciododbiorcy(np.po“¡czeniaznumeramizaczyna-
j¡cymisiƒod00wykonywanebƒd¡zapo–rednictwembramkidotradycyjnejsiecitelefonicznej,po“¡czenia
zpre
ksem9zapomoc¡us“ugitelefoniiskype,a0700niebƒd¡wog
ó
lemo»liwe).
Innymis“owy:telefonVoIP(klient)niewykonujerozm
ó
wbezpo–rednio,tylkologujesiƒwswojejcentrali;
wykorzystujeswoj¡nazwƒu»ytkownika/has“oorazpodajesw
ó
jidenty
kator(wsieciachkorporacyjnychbƒdzie
tozwyklenumerwewnƒtrzny).Danetecentraladopasowujedokon
guracjigrupodbiorczychinadawczychi
stosujeodpowiedniezasadyzarz¡dzaniapo“¡czeniami.
3Kon
guracjatelefonu-aspektypraktyczne
TelefonVoIPjesturz¡dzeniemsieciowym.Zwykleposiadasystemoperacyjny,pamiƒ¢,wy–wietlacz,klawia-
turƒ(numeryczn¡)iwymagakon
guracji.Najczƒ–ciejzoptymalizowanyjestnawykonywanierozm
ó
wprzez
centralƒiobs“ugƒu»ytkownik
ó
wzapomoc¡numer
ó
wwewnƒtrznych(anienazw).Innymis“owynoweurz¡-
dzenianale»ypod“¡czy¢dosieci(bymog“ykomunikowa¢siƒzinnymi)iskon
gurowa¢(przynajmniejpoda¢
danecentrali-wƒz“apo–rednicz¡cego,u»ytkownika,has“ainrwewnƒtrznego).Ka»dyztychetap
ó
wmo»eby¢
problematycznywkonkretnychprzypadkach.
3.1AdresIP
5
3.1AdresIP
TelefonVoIPmusiposiada¢adresIP,zkt
ó
regobƒdziewstaniepo“¡czy¢siƒzcentral¡VoIP.Zdrugiejstrony
telefontakijestzwyklekon
gurowanyprzezprzegl¡darkƒ,wiƒcwarto,»ebyadrestenby“r
ó
wnie»osi¡galnyz
komputerau»ytkownika.Przedkon
guracj¡telefonunale»yzatem:
Dowiedzie¢siƒ,czytelefonmaustawionyfabrycznieadresIP,wzglƒdnieczydasiƒgoodczyta¢zpoziomu
telefonu(np.nawy–wietlaczu).
Je–liadrestenkolidujezadresemwsiecilokalnej,toczydasiƒgozmieni¢zpoziomutelefonu(bez
pod“¡czaniadosieci).
Je–linie,tomo»napod“¡czy¢telefonbezpo–redniodokomputera,ustawi¢wsystemieodpowiedniadres,
pod“¡czy¢siƒdotelefonu,przekon
gurowa¢goidopierowtedywr
ó
ci¢douk“adupocz¡tkowego.
Je–litak,tonale»yustawi¢odpowiednioadresiw“¡czy¢telefondosiecilokalnej.
3.2Kon
guracjatelefonuprzezprzegl¡darkƒ
Typowywsp
ó
“czesnytelefonIPbƒdzienajprawdopodobniejkon
gurowalnynakilkar
ó
»nychsposob
ó
w:po-
przezklawiaturƒ,przezprzegl¡darkƒlubprzezwgranieplikuustawie«.Wprzypadkutelefon
ó
wwykorzystywa-
nychnalaboratoriumdokon
guracjiwykorzystanazostanieprzegl¡darkawww.
Popo“¡czeniunale»ywpisa¢u»ytkownikaihas“o(podanewinstrukcji)coumo»liwiadostƒpdokon
guracji
telefonu.
Napewnoustawi¢nale»yparametrypo“¡czeniaSIP.Zostan¡onepodaneprzezprowadz¡cego¢wiczenie.
Pozosta“eustawieniaumo»liwiaj¡m.in.dodaniewpis
ó
wdoksi¡»kitelefonicznej,ustawieniezegara,wy-
korzystanietelefonujakozaporyitp.
4Przebieglaboratorium
Wtrakcie¢wiczeniastudencizajmowa¢bƒd¡siƒzar
ó
wnokon
guracj¡klient
ó
wVoIP(telefon
ó
w)jakicentrali
VoIP.
Czƒ–¢pierwszaobejmuje:
Uruchomienieikon
guracjƒsieciwtelefonachVoIPPlanet-VIP-254.
Kon
guracjƒklientacentraliwtelefonie.
Testowaniefunkcjonalno–cisystemu:rozmowy,przekierowania,kodekid„wiƒku.
Czƒ–¢drugaobejmujekon
guracjƒcentraliprogramowejAsteriskzapo–rednictwemnak“adkigra
cznejDe-
star:
kon
guracjƒgrupodbiorczychiu»ytkownik
ó
w,
okre–leniezasadpo“¡cze«,
ustawienieskrzynekpocztowychiprzekierowa«.
5Materia“ydodatkowe
InstrukcjatelefonuPlanetVIP-254.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mariusz147.htw.pl
  •