TematLabII-Car, PK, Studia, Aero, AERO SPRAWKA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ćwiczenie laboratoryjne II
Pomiar w tunelu aerodynamicznym
współczynnika oporu aerodynamicznego
C
x
pojazdu
Studia I stopnia; II rok; Transport, semestr zimowy
Nazwisko i imię:
Grupa laboratoryjna
1.
2.
Zakres ćwiczenia
Na podstawie pomiaru w tunelu aerodynamicznym siły oporu aerodynamicznego
F
x
modelu
pojazdu przy różnych prędkościach napływu powietrza określić:
1. Zależność średniej wartości siły oporu
F
od średniej prędkości napływu powietrza
V
.
Zależność przedstawić na wykresie.
2. Zależność średniej wartości siły oporu
F
od ciśnienia referencyjnego
q
. Zależność
ref
przedstawić na wykresie.
3. Zależność wartości współczynnika oporu aerodynamicznego
C
od średniej prędkości
napływu powietrza
V
. Zależność przedstawić na wykresie.
4. Pracę wykonaną przez siłę oporu aerodynamicznego przy pokonaniu przez pojazd, w skali
rzeczywistej, odległości 100 km z jednostajną prędkością 60 km/h, 90 km/h, 120 km/h
i 150 km/h.
5. Ilość paliwa konieczną do pokonania siły oporu aerodynamicznego przy przejechaniu przez
pojazd, w skali rzeczywistej, odległości 100 km z jednostajną prędkością 60 km/h, 90km/h,
120 km/h i 150 km/h. Funkcje zużycia paliwa określić dla pojazdu przy założonych
różnych współczynnikach oporu aerodynamicznego
C
: 0.3, 0.35, 0.4, 0.45. Zależności
przedstawić na wykresie.
Założenia pomiarowe
1.Pomiar siły oporu aerodynamicznego modelu pojazdu jest realizowany za pomocą
tensometrycznej wagi aerodynamicznej.
2.Pomiar ciśnienia referencyjnego
q
ref
,
przed modelem pojazdu w strumieniu niezaburzonym,
jest wykonany za pomocą dwukierunkowego, różnicowego skanera ciśnienia typu
równoległego.
3.Prędkość powietrza
V
przed modelem pojazdu jest określana pośrednio na podstawie
2
⋅
q
ref
ciśnienia referencyjnego zgodnie z wzorem
V
=
, gdzie
ρ
- gęstość powietrza
ρ
przyjąć na poziomie 1.25 kg/m
3
.
4.Wartość współczynnika oporu aerodynamicznego pojazdu
C
x
jest obliczana zgodnie z
F
x
A
- powierzchnia czołowa modelu pojazdu równa 0.139 m
2
.
wzorem
C
=
gdzie
x
q
⋅
A
ref
⊥
5.Skala podobieństwa geometrycznego modelu pojazdu wynosi 1:4.
6.Pomiar wykonywany jest przy 8 różnych prędkościach napływu powietrza.
7. Wartość opałową benzyny przyjąć na poziomie 30 MJ/l.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]