Teoretyczne podstawy kształcenia prof, Pedagogika wczesnej edukacji
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Teoretyczne podstawy kształceniaprof. dr hab. D. Klus-Stańska S 20319. 02. 2014r.S416 ŚRODA DO 17 .00zaliczenie- egzamin, pytania otwarteLITERATURA DO SAMODZIELNEGO PRZESTUDIOWANIA (będzie na egzaminie) :- BarnesNauczyciel i uczniowie od porozumiewania się do kształcenia(przejrzeć )- NęckaProces twórczy i jego ograniczenia( 2cz. Książki o barierach)-www.edunews.pl– nowinki związane kształceniemKONSERWATYZMmówi się, że rozwój, twórczość itd. jest najważniejsza ,ale nie realizuje siętego w szkolecelem jest kształtowanie kulturowej tożsamości – żeby ludzie mieli poczucieprzynależności do społeczności i identyfikowanie się z ich wartościamihistoria narodowa, literatura równieżsercem programu jest język ojczysty, literatura, historia – treści związane znaszym narodem ,jednośćzasada hierarchiczności- każdy ma określone miejsce ( nauczyciel- autorytetdla ucznia , traktowane jako dobro gdyż nauczyciel może przekazać wartościczłowiek rodzi się skłonny do grzechu, więc stosowanie systemu kar i nagródnajlepsza metoda konstruowania osobowości i wiedzy ,człowiek - istota z decyfitamizadanie główne szkoły – przekazywanie dziedzictwa kulturowego, szkoła maje utrwalićkonserwatyści realizują inne wartości ( np. dziecko ma do odrobienia lekcje,rodzic konserwatysta mówi ze należy to zrobić, bo ja tak decyduje , rodzicliberał powie : odrób lekcje , bo nauczyciel będzie to sprawdzał , ale uczeń niechce to tego nie zrobi, rodzic nie musi go namawiać.Konserwatyści przemilczają możliwość porażkiRola nauczyciela: w obu modelach jest szacunek do nauczyciela. U liberałównauczyciel musi sobie na ten szacunek zapracować . Punkty są wspólne, aleinne są rozumowaniaLIBERALIZMwolność jednostki- ludzi nie można podporządkowywać władzy bez ichzgodynacisk położony na wolność akademicka i wolność słowa- nie możnanarzucać poglądów – odniesienie jest w metodach kształcenia ( zgadnij conauczyciel ma na myśli, co nauczyciel chce usłyszeć) , aktywność intelektualnaucznia jest zaprojektowana na początku lekcji ( zaplanowane czynności , nie mamożliwości przeprojektowania lekcji ze względu na inne poglądy itp., trzebadokładnie napisać z czym w swoim umyśle wyjdzie z lekcji uczeń : jakie madeklarować postawy, jakie ma mieć poglądy)nie ma zdefiniowanych granic w szkole, ale uczniowie wiedzą, że są granicektórych nie można przekroczyć ( przykład rozprawki ucznia o tragizmie wmitologii o sępie)czytanki moralizatorskie i czarno-białe , nie ma możliwości własnegomyślenia- wykropkowane miejsca w zeszytach ćwiczeńwolność słowa i wolność akademicka dotyczy również nauczycieli, to onpowinien decydować o metodach nauczania, treści kształcenia, o tym co dziejesię na lekcji, ale tak nie jest. ( podstawa programowa mówi co robić z uczniami,nauczyciele wiedzą co muszą nauczać, mimo tego że uczeń to potrafi, uczeniedzieci tego co umieją , nauczyciele udają że nie wiedzą, że uczniowie to umieją,bo on musi zrealizować podstawę) , brak podmiotowości . Program nie jest wrękach nauczyciela, tylko nauczyciel w rękach programu. Wolność jestmotywowana tym, że szkoła nie powinna podlegać żadnym grupom naciskuWolność nie jest bezgraniczna , prawo nauczyciela do tego co musi nauczać,nie może ograniczać wolności ucznia to własnych racji.Wolność słowa dotyczy również mniejszości, nie selekcjonować ludzi , np.gdzieś na ilustracji dziecko niepełnosprawne wśród innych ludzi , na obrazkuwśród rączek dzieci jest jakaś ciemnoskóra rączkaCzłowiek z natury jest dobry i jest zdolny do racjonalnego myślenia,własnego rozwoju – dzieci rozwiązują problem tak jak potrafią, wspieraniesamodzielności i pobudzanie do aktywności.Zorientowanie na teraźniejszość i przyszłość – analiza literatury oparta natym co jest współczesne, aktualne , elementy ekonomii, prawa- jest toważniejsze dla przyszłości , program zorientowany na rozumienieteraźniejszości i przygotowanie do przyszłości; praca w grupach – szkołapowinna przygotowywać do życia w demokratycznym państwie .26. 02. 2014r.Nurty w socjologii:Funkcjonalizm– pewien pogląd socjologiczny, zgodnie z którym elementyrzeczywistości społecznej pełnią w niej określone funkcje. Jeżeli coś jest wspołeczeństwie to znaczy, że pełni to jakieś funkcje, ma jakieś zadania dowykonania. Metafora: społeczeństwo jak organizm. Wszystkie elementyspołeczeństwa ( szkoła, edukacja ) są traktowane przez funkcjonalistów jakoważny element życia społecznego, ale podstawowym zadaniem jest zachowanierównowagi. Społeczeństwo, żeby nie rozwijało się w sposób rewolucyjny.Elementy społeczeństwa :nadrzędne– władza państwowa, policja, systemedukacji, prokuratura ipodrzędne, które musze podporządkować sięnadrzędnym . Dla zachowania równowagi wszystko musi mieć swoje miejsce whierarchii.Parsons – jego funkcjonalizm został wyłagodzony myśleniem o dysfunkcjach.Jeżeli instytucje się zmieniły , to znaczy ze trzeba to przyjąć, bo tegopotrzebowaliśmy.Funkcjonaliści maja pozytywne myślenie.System społeczny jako element organizmu spełniający jakieś funkcje, głównezadanie to przywracanie stanu równowagi.Opozycja:teoria konfliktu( w tym marksizm filozoficzny) – społeczeństwa niesą w stanie równowagi, tylko w konflikcie miedzy interesami różnych grupspołecznych : grupy , które są w lepszej sytuacji a grupy z deprywacjami . Grupyuciskanie sięgają po prawa i wtedy następuje rewolucyjna zmiana. Grupauciskana, gdy dochodzi do władzy zaczyna uciskać innych. Idea równowagi wteorii konflikt nie istnieje. Pewne elementy emancypacji – możemy ludziprzygotować do tego, żeby mieli pewne kompetencje emancypacyjne, możemytworzyć instytucje, które będą spełniać funkcje emancypacyjne.Ukryty program, przemoc symboliczna.Kanon lektur dzieci- inna definicja dzieciństwa. Dzieci słuchają dorosłych, aleAstrid Lindgren miała inne myślenie, że dziecko ma dużo pomysłów. Jej książkimówią jak można uczyć dzieci wyobrażania sobie, że świat jest skonstruowanytrochę inaczej. (Już jej pierwsze powieści były czymś nowym w literaturze dladzieci; wyrażały żywiołowy bunt dziecka przeciwko światu dorosłych iucieleśniały zarazem dziecięce "sny o potędze". Lindgren detronizujeracjonalność człowieka dorosłego, uznając prymat dziecięcej wyobraźni.Dlatego jej książki często krytykowane były za brak wartości wychowawczych ipropagowanie dziecięcej anarchii.)(Wiersze Jachowicza )Kategoria skutecznościoznacza, że zakładamy, że edukacja w gruncie rzeczyjest dobra, a my mamy zapewnić, aby była zgodna z programem. Debatujemyjedynie nad metoda, należy zrealizować cele ( nikt nie powiedział, że one sądobre, po prostu musimy je zrealizować)Cele podlegają dyskusji. Szkoła jest niestety skuteczna. Szkoła petryfikujezastane niesprawiedliwości społeczne- stereotypowa rola kobiety w czytankach( z perspektywy teorii konfliktu jest to złe) .Wymaganie od ucznia, by mówił poprawną polszczyzną.Im bardziej będziemy funkcjonalistyczni tym bardziej będziemy chcieli miećwładze nas procesem nauczania. Jeżeli będziemy krytyczni to będziemydopuszczać innych do głosu.Program nauczania oficjalny – misje i wizje.Nie ma napisanego w programie, że uczeń ma być posłuszny nauczycielowi.Chodząc do szkoły uczymy się rzeczy, których nie ma w programie. Uczeń jestoceniany za wszystko. Uczymy się wielu rzeczy, których nie ma w programie –ukryty program ( Jackson?)- on mówił o skutkach wychowawczych. Skutkidydaktyczne –schemat, odpowiedź taka jaką wymaga nauczyciel.Istnieją radykalnie krytyczne ujęcia szkoły , ona są wpisane w istotne aspektypolityczne. Radykalne rozwiązania – propozycje likwidacje szkoły ( Ilich)–przejście na zupełnie inny system. Istnieją ciekawe propozycje budowania szkółwyrastających z potrzeb lokalnych i jednostkowych.05. 03. 2014r.Ideologie edukacyjne ( nauczanie może być różne )Romantyzm, transmisja kulturowa, progresywizm ( Kohlberg, Mayer)„Spory o edukację” – KwiecińskiROMANTYZM PEDAGOGICZNY – wyjątkowość jednostki, indywidualność,odrębność i specyfika. Prekursorem romantyzmu jest Rousseau .Dojrzewanie dziecka było utożsamiane z jego rozwojem. Dziecku nienależy przyspieszać rozwoju. Uczeń – roślina, nauczyciel – ogrodnik.Ideologia, która na dydaktykę miała najmniejszy wpływ, koncentrowanosię na sprawach opiekuńczo- wychowawczych. Ale jednak jakiś miała –romantyzm pedagogiczny skonstruowałpedagogikę zabawy– ofertapedagogiczna zbudowana z założenia, że zabawa jest aktywnością, wktóra wchodzimy z dodatkowa motywacja, kierując się logiką zabawytrochę łamiemy jej zasady – twórczość, losowość, humor – tak maprzebiegać dydaktyka ( na podobieństwo zabawy ) . Myślenie, że dziecipowinny mieć aktywność zabawową ma tez negatywne znaczenie –zabawa opozycyjna wobec poważnego uczenia się . Dzieci staleeksperymentują, stale badają , a przypisanie im tylko aktywnościzabawowej uniemożliwia im to, zapominamy o tym. Eksperymentowanieprzez dzieci – przykład klocka , którego opuszczał na ziemię. Bawienie sięjest czymś innym niż eksplorowanie środowiska. Romantyzm miał wpływna Rzeczników Praw Dziecka ( np. wolność dziecka, prawo dziecka dowiedzy) – ukryty program – rzeczywistość pokazywana w podręcznikachjest rzeczywistością nieprawdziwą ( rodzina czytankowa) . Pedagogikawaldorfska(Charakterystyczne dla pedagogiki waldorfskiej jestprzywiązywanie dużej wagi do działań artystycznych (malowanie,rysowanie form, śpiewanie, gra na instrumentach, eurytmia), a także
[ Pobierz całość w formacie PDF ]