TEORETYCZNE PODSTAWY WYCHOWAN. , studia, II rok Pedagogiki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Teoretyczne
podstawy
wychowania
Teoria i praktyka w zarysie
Leon Zarzecki
KARKONOSKA PAÑSTWOWA SZKO£A WY¯SZA
w Jeleniej Górze
teoretyczne
podstawy
wychowania
teoria i praktyka w zarysie
Leon Zarzecki
Jelenia Góra 2012
RADA WYDAWNICZA
KARKONOSKIEJ PAŃSTWOWEJ SZKOŁY WYŻSZEJ
Tomasz Winnicki (przewodniczący), Grażyna Baran,
Izabella Błachno, Aleksander Dziuda, Barbara Mączka,
Kazimierz Stąpór, Józef Zaprucki
Fryderyk Drejer
PROJEKT OKŁADKI
Barbara Mączka
Barbara Mączka
DRUK I OPRAWA
OW
ficyna
ydawnicza
Q
werty
ybitwy 51
62-261
R
ALEX Drukarnia Wydawnictwo
L
ednogó
ra
WYDAWCA
Karkonoska Państwowa Szkoła Wyższa
w Jeleniej Górze
ul. Lwówecka 18
58-503 Jelenia Góra
ISBN
978-83-61955-14-6
Niniejsze wydawnictwo można nabyć w Bibliotece i Centrum Informacji
Naukowej
Karkonoskiej
Państwowej
Szkoły
Wyższej
w
Jeleniej
Górze,
ul. Lwówecka 18, tel 75 645 33 52
SPIS TREŚCI
str.
WSTĘP
5
…………………………………………………………….................................................………………..
1.
WPROWADZENIE DO PEDAGOGIKI
7
…..........................................
1.1.
Pedagogika – nauka o wychowaniu i kształceniu
7
...........……
……………………….......………………....……
…………………………………………
……………………………………..…………
……………………………………………………….....................………
…………............................................
1.2.
Rozwój pedagogiki jako nauki
8
1.3.
Podstawowe pojęcia pedagogiczne
11
1.4.
Przedmiot i zadania pedagogiki
15
1.5.
Działy pedagogiki
18
1.6.
Nauki współdziałające z pedagogiką
21
2.
PRZEGLĄD GŁÓWNYCH KIERUNKÓW
I PRĄDÓW W PEDAGOGICE WSPÓŁCZESNEJ
25
…...…..
2.1.
Naturalizm pedagogiczny
25
…………………………..................................................
………………………………………………………...…
……………………………………………………………............……
…………………………………………………………
……………………………………………………..…
…………………………………………………….....…………
………………………………………………………...............……………
…………………………
………………………………………………...........…………………
…………………………………………………………….................………
…………………………………………….............................……………………………
2.2.
Pedagogika socjologiczna
26
2.3.
Pedagogika kultury
27
2.4.
Pedagogika marksistowska
27
2.5.
Pedagogika chrześcijańska
28
2.6.
Pedagogika krytyczna
28
2.7.
Antypedagogika
29
2.8.
Alternatywna pedagogika humanistyczna
30
2.9.
Rekonstrukcjonizm
30
2.10. Postmodernizm
31
2.11. Globalizm
32
3.
WIEDZA O WYCHOWANIU
33
……………………………......………………
3.1.
Pojęcie wychowania – wyjaśnienie niektórych pojęć
34
….
……………………………………..................………………….……
…………………………………...………….......…...…..…
……………………………………………………
…………………………………………………....…
…………………………………………….....…………
…………………………………………………..……
3.2.
Cechy wychowania
40
3.2.1. Złożoność wychowania
40
3.2.2.Intencjonalność wychowania
41
3.2.3.Interakcyjność wychowania
42
3.2.4.Relatywność wychowania
43
3.2.5.Długotrwałość wychowania
44
4. PODMIOTOWOŚĆ WYCHOWANIA 46
4.1. Akceptacja dzieci i młodzieży 47
4.2. Rozumienie empatyczne dzieci i młodzieży 49
4.3. Podmiotowość w relacji nauczyciel-uczeń 49
5. PROCES WYCHOWANIA 53
5.1. Ideał wychowania 55
5.2. Cele wychowania 58
5.3. Rola wartości w wychowaniu 61
5.4. Zasady wychowania 68
5.5. Metody wychowania 72
5.6. Formy (techniki) pracy wychowawczej 89
6. TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZE 103
6.1. Istota trudności wychowawczych 103
6.2. Przejawy trudności wychowawczych 105
6.3. Przyczyny i uwarunkowania trudności wychowawczych 107
6.4. Przezwyciężanie trudności wychowawczych 109
7. DZIEDZINY WYCHOWANIA 113
7.1. Wychowanie moralne 113
7.1.1 Treści wychowania moralnego w działalności szkoły 116
7.1.2. Współczesne problemy wychowania moralnego 118
7.2. Wychowanie patriotyczne 120
7.2.1 Historyczne przesłanki powstania i rozwoju patriotyzmu 122
7.2.2. Aksjologiczne aspekty wychowania patriotycznego
……………………...........……
……………………………………………….…
………………..……
……….............…..……
……………….......…………………..………………
…………………………………………………………....................……
………………………………………………….................………………
………...…………....……………………………
………………………………….………................…………………
…………………………………………………........………………
…………………………………
………………..........……………….…
………………………..………………….
…………………….…………...…
…..………………
…………….…...……………………………
……………………………............……………....………………
…
……............
………………………………........………......…………
123
….
……..........……..........…….....
………………………………........…………………………
………………………….......………………………....……..
…….........…….........……...
…….........
………….....……………….....………
……..........……..........…
……..........……..........……..........……..........……..........…….....
………………………..........…………………………………
……..........……..........……............…….....
7.2.3. Przedmiot wychowania patriotycznego
125
7.3.
Wychowanie umysłowe
127
7.4.
Wychowanie estetyczne
131
7.4.1 Wychowawcze wartości i funkcje sztuki
132
7.4.2 Wymagania stawiane wychowaniu estetycznemu
133
7.5.
Wychowanie zdrowotne i fizyczne
135
7.5.1. Cele i zadania wychowania zdrowotnego
136
7.5.2. Wychowanie fizyczne
138
7.6.
Wychowanie seksualne
141
7.6.1. Wychowanie seksualne w szkole
141
BIBLIOGRAFIA
144
……………….......................................................…….....………………….…………
[ Pobierz całość w formacie PDF ]