Teoria manewrowania jachtem, Żeglarstwo, Teoria żeglowania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Teoria manewrowania cz.1
Manewrowania jachtem
nie można nauczyć się z żadnej książki. Sztukę
tą każdy żeglarz musi opanować sam. Nie istnieje jedna słuszna i skuteczna
recepta na dany manewr. Istnieją tzw. zasady dobrej praktyki żeglarskiej,
które powinno się znać i stosować podczas manewrowania.
KLAR NA JACHCIE
•
Wygląd jachtu świadczy o załodze a wygląd załogi świadczy o jachcie
.
• Jacht
sklarowany
oznacza: poskładane i zbuchtowane liny, zmarlowane i uporządkowane
żagle, porządek na pokładzie i pod nim, umyty pokład, itd….
• Czego
nie należy robić na jachcie
:
stać z rękoma w kieszeni, moczyć rąk albo nóg, wlec
za burtą odbijaczy i lin, gwizdać na pokładzie, itd…
•Co
powinno się robić
:
okazywanie szacunku kapitanowi, załogi stojące w porcie powinny
pomagać jachtom wchodzącym do portu, przechodząc przez inny jacht idziemy wokół
masztu, ucho swojej cumy na polerze umieszczamy pod cudzymi cumami.
• Wchodząc pierwszy raz na jacht sprawdzamy jego stan techniczny oraz wyposażenie.
KOMENDY a MELDUNKI NA JACHCIE
•W żeglarstwie wszystkie czynności związane z manewrowaniem wykonuje się na
komendę lub polecenie wydawane przez prowadzącego jacht
.
•
Każda komenda:
– musi być słyszana przez członków załogi
– musi być wyraźnie zaadresowana
– wykonujący komendę potwierdza jej usłyszenie i zrozumienie słowem - „jest”
– np. komenda:
„przygotowaćżagle do stawienia” , „ grota wybieraj”
odpowiedź: „
jest
przygotowaćżagle do stawienia”, „
jest
grota..”
•
Meldunek
:
– Jest to informacja przekazywana najczęściej sternikowi
– np.
„fok zgasł”, „człowiek na dziewiątej”
– na meldunki nie musimy odpowiadać ani potwierdzać ich usłyszenia
KOMENDY i MANEWRY NA JACHCIE
Komendy na żagle
:
wybieraj – luzuj, wybierz – luz, hamuj, przygotuj do postawienia
– zrzucenia, itd…, żagiel lewo/prawo na wiatr
Komendy na ster
:
lewiej – prawiej, lewo – prawo, lewo/prawo na burt, odpadaj –
ostrz, tak trzymaj, kurs na drzewo, sternik do półwiatru, ster zero, itd…
Czynności związane z linami
:
wybieranie, luzowanie, obkładanie, pompowanie,
przygotowanie do podania/obłożenia/oddania, cuma nabiegowo, itd…
MANEWR NA JACHCIE
:
- musi być wcześniej omówiony z załogą i zaplanowany
-w miarę możliwości należy zapoznać się z akwenem manewrowym
-muszą zostać obsadzone stanowiska manewrowe
- w razie nieoczekiwanych sytuacji prowadzący jacht musi przygotować manewr
zapasowy i awaryjny (plan B i C)
- podczas prowadzenia manewru na jachcie powinna panować absolutna cisza i
porządek
PRZED MANEWRAMI – pierwszy raz na wodzie
Każdy powinien zapoznać się z obsługą podstawowych urządzeń na jachcie
:
- zapoznanie się z nazwami poszczególnych elementów wyposażenia -
olinowanie stałe i ruchome, drobny osprzęt, żagle, miecz, ster, odbijacze…
- zapoznanie się z miejscem dla sternika i załogi
- zapoznanie się z zasadami obsługi poszczególnych urządzeń tj.:
- praca na sterze i mieczu
- knagowanie lin, wiązanie podstawowych węzłów,
- praca na cumach i odbijaczach
-prawidłowe balastowanie na jachcie
- stawianie i zrzucanie oraz wybieranie i luzowanie żagli, ocena kierunku wiatru
I zajęcia na wodzie:
- trzymanie kursu, sterowanie na punkt
- ustawienie żagli przy różnych kursach względem wiatru
- zasada działania miecza
- ostrzenie i odpadanie
MANEWRY PODSTAWOWE – ZWROT PRZEZ SZTAG
ZWROT PRZEZ SZTAG -
prawidłowo wykonany polega na przejściu
dziobem linii wiatru z kursu bajdewind
jednego halsu
do kursu
bajdewind
drugiego halsu
bez tracenia prędkości manewrowej
KILKA UWAG:
-
Przed zwrotem jacht musi mieć odpowiednią inercję (prędkość)
-
Zwrot rozpoczynamy i kończymy zawsze w bajdewindzie
KOMENDY:
1. Do zwrotu przez sztag,
2. Grota szot wybieraj, lewy / prawy foka szot wybieraj,
3. Fok luz, grot luz
(w momencie kiedy każdy przestaje pracować)
4. Lewy / prawy foka szot wybieraj,
5. Grota szot wybieraj
W trakcie wykonywania manewru opisanego powyżej osoba za sterem
wydaje komendy i sama dba o to kiedy rozpocząć i zakończyć cyrkulację.
MANEWRY PODSTAWOWE – ZWROT PRZEZ SZTAG
Zwrot przez sztag
z zacieśnioną cyrkulacją
Zwrot przez sztag na biegu wstecznym
MANEWRY PODSTAWOWE – ZWROT PRZEZ RUFĘ
ZWROT PRZEZ RUFĘ -
prawidłowo wykonany polega na przejściu
rufą linii wiatru z kursu baksztag
jednego halsu
do kursu baksztag
drugiego halsu
KOMENDY:
1. Do zwrotu przez rufę
2. Grota szot luzuj, prawy / lewy foka szot luzuj
(odpadamy i czekamy
na moment aż
fok zgaśnie
, wtedy dopiero możemy wydać komendę nr 3)
3. Grota szot
wybierz
, (po przejściu linii wiatru)
luzuj
4. Prawy / lewy foka szot wybieraj lewy / prawy foka szot luzuj
KONTRA
KILKA UWAG:
-
Zwrot rozpoczynamy i kończymy zawsze w baksztagu
-
Bardzo ważny jest moment kiedy zaobserwujemy, że
fok zgaśnie
-
W momencie kiedy grot łapie wiatr na zmienionym halsie
wykonujemy
kontrę sterem !!!!!!!!!!!
-
Zwrot ten wymaga uwagi i koncentracji, gdyż opóźnienie w kolejności wykonywanych czynności może
kosztować wywrotkę jachtu.
-
W trakcie wykonywania manewru osoba za sterem wydaje komendy i sama dba o to kiedy rozpocząć i
zakończyć cyrkulację oraz kiedy wykonać kontrę.
-
Aby zwrot przebiegał spokojnie można wstrzymać cyrkulację i zmienić hals na grocie podczas jazdy w
fordewindzie.
-
ależy pamiętać o tym, że zwrot przez rufę zajmuje dużo więcej przestrzeni na
wodzie niż zwrot przez sztag. Trudniej też jest ocenić pozycję jachtu po zwrocie
BIEG WSTECZNY, STAWANIE W LINII WIATRU
LINIA WIATRU
- Ostrzymy do bajdewindu a później do linii wiatru
- Kiedy żagle przestaną pracować wydajemy komendę
ŻAGLE LUZ
-Następnie ustawiamy jacht idealnie pod wiatr
BIEG WSTECZNY
-Czekamy, aż jacht się zatrzyma
- Wydajemy komendę
GROT lewo / prawo NA WIATR
KILKA UWAG:
- Sternik musi uważnie kontrolować położenie jachtu, tak aby nie pozwolić
aby jacht został odrzucony od linii wiatru
- W momencie kiedy jacht ruszy na biegu wstecznym, trzeba obserwować
foka, który pomaga utrzymać jacht w linii wiatru
- Wychylając grota na wiatr należy bom docisnąć prawie do want
MANEWRY DOSZKALAJĄCE ZWROTY
ÓSEMKA SZTAGOWA
ÓSEMKA RUFOWA
zwrot
przez
sztag
zwrot
przez
rufę
JAZDA PO OKRĘGU
Ósemka sztagowa:
płyniemy półwiatrem, następnie
odpadamy do baksztagu, a później ostrzymy do
bajdewindu i wykonujemy zwrot przez sztag, po czym
znowu odpadamy do półwiatru itd…
Ósemka rufowa:
różnica polega na tym, że z półwiatru
najpierw ostrzymy do bajdewindy a później odpadamy do
baksztagu i wykonujemy zwrot przez rufę, po czym
powtarzamy cały manewr na drugiej boi…
Jazda po okręgu:
płyniemy wokół boi na przemian
wykonując zwrot z wiatrem i pod wiatr…
Kilka uwag:
każdy manewr należy wykonać bardzo
dokładnie z
wydawaniem komend przy zwrotach
oraz
podczas
ostrzenia i odpadania
.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]