Terapia racjonalno emotywna Podrecznik Wydanie II teraem, Sensus
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Idź doPrzykładowyrozdziałSpis treściTerapia racjonalno-emotywna.Podręcznik. Wydanie IIAutorzy:Albert Ellis,Ph.D.,Catharine MacLaren,M.S.W.Tłumaczenie: Małgorzata Warmińska-BiszczadISBN: 978-83-246-3221-3Tytuł oryginału:Rational Emotive Behavior Therapy:A Therapist's Guide, Second EditionFormat: 140×208, stron: 174Katalog ksiazekNowościBesteslleryZamów drukowanykatalogTwój koszykDodaj do koszykaCennik i informacjeZamów cennikZamów informacjeo nowościachTa najnowsza książka na temat REBT zawiera zwięzły i nadzwyczaj uporządkowany opisterapii, przejrzyście ukazujący wszystkie jej aspekty filozoficzne, teoretyczne i praktyczne.Przestudiuj ją dokładnie, stosuj zawarte w niej zasady i metody, a z pewnością Ty i Twoipacjenci ogromnie na tym skorzystacie.dr Arnold A. Lazarus, Amerykańska Komisja Psychologii ProfesjonalnejLudzi niepokoją nie rzeczy, ale poglądy, które mają na ich temat!Epiktet z HierapolisNowoczesna terapia poznawczo-behawioralna ma swoje początki w terapii racjonalnej,stworzonej w latach pięćdziesiątych przez Alberta Ellisa. Obecnie znana jest ona pod nazwą terapiiracjonalno-emotywnej (REBT) i na stałe weszła do kanonu najskuteczniejszych nowoczesnychterapii. Jej celem jest zmiana blokujących nas nieracjonalnych przekonań, które sprawiają, żeodczuwamy emocjonalny ból, i uniemożliwiają nam samorealizację, przeżywanie szczęścia orazprzyjemności w życiu. Setki tysięcy pacjentów zawdzięczają swoje zdrowie i szczęście terapeutomREBT oraz ich aktywnym interwencjom.Książka „Rational Emotive Behavior Therapy” jest zaktualizowanym, nieocenionym źródłemużytkowej wiedzy dla praktykujących terapeutów, ale także wszechstronnym przewodnikiem dlakażdego pasjonata psychologii, zainteresowanego tą tematyką od strony czysto teoretycznej.Znajdziesz tu omówienie zasad, metod pracy, opisy przypadków i dziesiątki ćwiczeń, które możeszwykorzystać w swojej pracy.• Teoria zaburzeń i zmiany osobowości• Proces oceny w terapii• Techniki poznawcze i behawioralne• Techniki emotywne i doświadczeniowe• Integracja REBT z innymi terapiamiWydawnictwo Helion SA44-100 Gliwicetel. 032 230 98 63e-mail: sensus@sensus.plSpis tre ciWstÚp1. Terapia racjonalno-emotywna: wprowadzenie i refleksja2. Filozofia i teoria osobowo ci jako podstawy terapiiracjonalno-emotywnej3. Teoria zaburzeñ i zmiany osobowo ci wedïug REBT4. Proces oceny w terapii racjonalno-emotywnej5. Techniki poznawcze w terapii racjonalno-emotywnej6. Techniki emotywne/do wiadczeniowew terapii racjonalno-emotywnej7. Techniki behawioralne w terapii racjonalno-emotywnej8. Integrowanie terapii racjonalno-emotywnejz innymi systemami terapeutycznymiPodsumowanie79193155637995109123Jak utrzymaÊ i wzmocniÊ efekty terapii racjonalno-emotywnej 125�½ródïaSkorowidz139171Filozofia i teoria osobowo ci jako podstawyterapii racjonalno-emotywnejTerapia racjonalno-emotywna opiera siÚ na dwóch rodzajach teorii.Pierwszy z nich to filozoficzne spojrzenie na ludzkÈ osobowo Ê i jejzaburzenia. Drugi rodzaj to teorie terapeutycznej zmiany. Teorie teïÈczÈ siÚ ze sobÈ pod kilkoma wa nymi wzglÚdami. W tym rozdzialeskupimy siÚ na filozofii i zagadnieniach osobowo ci oraz pytaniu, dlacze-go niektórzy ludzie sÈ bardziej zaburzeni ni inni.Filozofia postmodernistyczna a terapia racjonalno-emotywnaAlbert Ellis stworzyï terapiÚ REBT jako logiczny pozytywista, to znaczytaki, który wierzy, e wprawdzie nie ma prawdy absolutnej i czystej, jed-nak naukowcy mogÈ do niej blisko dotrzeÊ poprzez odkrywanie faktówdotyczÈcych danej sytuacji, a nastÚpnie wyciÈganie z nich wniosków.Prawda mo e byÊ jednak tylko tymczasowa, gdy — jak zauwa yïKarl Popper (1985) — nawet je li hipoteza poparta jest dobrymi dowo-dami, to odkrycie nowych faktów mo e jÈ sfaïszowaÊ.Wedïug Poppera (1985), Bartleya (1984) i Mahoneya (1991) logicz-ny pozytywizm ma swoje ograniczenia, a kilku postmodernistycznychmy licieli uznaïo go nawet za wÈtpliwy [Derrida, 1976; Feyerband, 1975;20Terapia racjonalno-emotywna. PodrÚcznikGergen, 1995]. Zauwa yli oni, e to przecie ludzie zawsze identyfikujÈ„fakty” i „prawdy”, wiÚc z zaïo enia nie przedstawiajÈ one adnej„obiektywnej” czy „prawdziwej” rzeczywisto ci. Na wiele lat po tro-sze fenomenalistyczny i egzystencjalny Albert Ellis staï siÚ równieumiarkowanym, a nie radykalnym postmodernistÈ. Terapia racjonalno-emotywna zawsze byïa do Ê postmodernistyczna, w szczególno ci dla-tego, e wystÚpuje przeciwko wszelkim nakazom oraz powinno ciomi z tego wzglÚdu sprzeciwia siÚ pojÚciu absolutnej prawdy. Oto gïównepostmodernistyczne zaïo enia terapii wedïug „Postmodernistycznejetyki aktywno-dyrektywnego doradztwa i psychoterapii” [Ellis, 1997]:1. ByÊ mo e istnieje jaki rodzaj niekwestionowanej obiektywnejrzeczywisto ci lub rzeczy samej w sobie, ale poznajemy je tylkopoprzez naszÈ omylnÈ, osobisto-spoïecznÈ, zró nicowanÈi zmiennÈ ludzkÈ percepcjÚ. Nie mamy adnej absolutnejpewno ci, czym jest lub czym bÚdzie rzeczywisto Ê, chociajeste my gïÚboko przekonani, e to wiemy.2. Nasze poglÈdy na to, co jest dobre, a co zïe, wïa ciwei niewïa ciwe, moralne i niemoralne, sÈ w wiÚkszo ci przypadkówkonstrukcjamiosobisto-spoïecznymi. Okre lenie uniwersalnychprawd jest zadaniem niemo liwym do wykonania, a wszystkieprzekonania etyczne majÈ naturÚ domniemanÈ.3. ChoÊ ludzka osobowo Ê ma pewne wa ne wrodzone i do Êtrwaïe elementy, to w du ej mierze formowana jest tak eprzez relacje oraz otoczenie spoïeczne i jest znacznie mniejindywidualistyczna, ni siÚ powszechnie uwa a.4. Wychowanie w okre lonej kulturze w du ym stopniu wpïywana osobowo Ê lub jÈ warunkuje. Ludzkie zachowania sÈzdumiewajÈco wielokulturowe i nie ma ostatecznych dowodówna to, e te ró norodne kultury sÈ dobre lub zïe, lepsze czy gorszeod innych [Ivey i Ragazio-DiGilio, 1991; Sampson, 1990].Podej cie do dobra i zïa metodÈalbo/albojest do Ê czÚste,ale maïo elastyczne; jest ono równie nieprecyzyjne,ograniczone i wynika z uprzedzeñ. Ze wzglÚdu na to,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]