Terrenca McKenny Teoria Ewolucji Człowieka od Skamienionej Małpy, Psychodelia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Terenca Mckenny Teoria Ewolucji Człowieka od"Skamienionej Małpy"byzuezzz16 kwiecień 2013original text:[ tłumaczenie: cjuchu ]Spis Tresci:PrecedensLudzko roślinna symbiozaMałpy człekokształtne stosują rośliny jako lekarstwoJesteś tym czym myślisz, a także tym co jeszKorzyści ewolucyjne nowatorskich psychedelikówKatalizowanie świadomości niższej do świadomości wyższejNastępne główne kroki ku pełnej ewolucji ludzkościCzuciowyZwiększona duchowośćJako lekarstwoEwolucja emocjonalnaDowody archeologiczneObecne badaniaKrytykaOdnośnikiTerence McKenna był pierwszym orędownikiem tej teorii, mówiącej, że gdy cofnęły się dżungle AfrykiPółnocnej, pod koniec ostatniej ery lodowcowej, ustępując miejsca obszarom trawiastym, odgałęzienie naszychnaczelnych przodków, mieszkających na drzewach, opuściło gałęzie i podjęło życie na otwartej przestrzeni -chodząc za stadami zwierząt kopytnych, pogryzając po drodze, co mogli.Wśród nowych pozycji w ich diecie były grzyby zawierające psilocybinę, rosnące na łajnie stad tych zwierzątsoma rights re-served1od 17.08.2015 nawww.psilosophy.info/terenca mckenny teoria ewolucji człowieka od skamienionej małpywww.psilosophy.info/zgbqsgcxbljyblclcnasbpfpkopytnych. Zmiany spowodowane wprowadzeniem tego dragu do diety naczelnych były liczne - McKennateoretyzuje na przykład, że synestezja (rozmycie granic między zmysłami) spowodowana przez psilocybinędoprowadziła do rozwoju języka mówionego: zdolności do tworzenia obrazów w umyśle drugiej osoby poprzezzastosowanie dźwięków głosu. Około 12.000 lat temu, dalsze zmiany klimatu usunęły grzyb z ludzkiej diety,skutkując nowym zestawem gruntownych zmian w naszym gatunku, kiedy to powróciliśmy doprzedgrzybowych i szczerze mówiąc, brutalnych społecznych struktur naczelnych, które zostałyzmodyfikowane i/lub stłumione przez rzadsze spożywanie psilocybiny.Teoria McKenny z konieczności bazuje na wielu przypuszczeniach interpolujących między kilkomafragmentarycznymi faktami, które znamy o hominidach i historii wczesnego człowieka. W dodatku, ponieważMcKenna (opisujący się jako "badacz, nie naukowiec") jest również orędownikiem bardziej szaleńczychprzypuszczeń, jego rozsądniejsze teorie są zazwyczaj lekceważone właśnie przez naukowców, którychzorientowany krytycyzm jest kluczowy dla ich rozwoju. W recenzji jego książki "Pokarm bogów", Village Voicestwierdził,"Jeśli tylko ułamek pomysłów McKenny jest prawdziwy, pewnego dnia będzie on uważany zaKopernika dla świadomości".Strona ta linkuje do źródeł, które powinny pomóc zapełnić luki w teorii danymi z różnych nauk i postara sięwskazać inne mity kulturowe, dotyczące niespotykanie szybkiej ewolucji mózgu i umysłu od Małpy doCzłowieka."Umysł dwudziestego wieku tęskni za rajem, który kiedyś istniał na usianych grzybami równinachAfryki, gdzie miała miejsce ludzko-roślinna symbioza, która wyciągnęła nas z ciała zwierzęcego kuistocie stosującej narzędzia, tworzącej kulturę, eksplorującej wyobraźnię, jaką jesteśmy."McKennaPrecedensGłównym niedociągnięciem dla teorii ewolucji dotyczącej początków człowieka jest ludzka kora nowa. CarlSofus Lumholtz, który był dość bezpośrednim biologiem ewolucyjnym, opisał ewolucję ludzkiej kory nowej jako"najbardziej dramatyczną zmianę głównego organu zwierząt wyższych we wszystkich dowodachskamielinowych."Przegląd ewolucji ludzkiej kory nowej w 2009 Pasko Rakic'a stwierdził, że "Zaskakujące jest dlatego, jak małoprzeprowadzono współczesnych badań by wyjaśnić w jaki sposób wyłoniła się ta ludzka różnica. Wygląda na to,że jesteśmy czasem tak zachwyceni podobieństwami między gatunkami, że pomijamy różnice."35Dlatego w teorii ewolucji konieczne jest uwzględnienie dramatycznego wyłonienia ludzkiej kory nowej w tymbardzo wąskim przedziale czasu. W około dwa miliony lat Małpy przeszły od wyższych naczelnych, hominidów,do bycia prawdziwymi ludźmi."Jedynie Homo sapiens posiada podstawy wiedzy, które same wzrastają wykładniczo i sąprzekazywane z pokolenia na pokolenie."Ray KurzweilPowoduje to tautologię, gdyż jest to organ, który wymyślił teorię ewolucji (lub raczej, w zależności od twejperspektywy, ją odkrył). Więc konieczne jest w teorii ewolucji uwzględnienie dramatycznego pojawienia siękory nowej w tym bardzo wąskim przedziale czasu. W około dwa miliony lat małpy przeszły od wyższychnaczelnych, hominidów, stając się tak prawdziwie ludzkie jak ty i ja.Ludzko roślinna symbiozaMutualistyczna symbioza oznacza w biologii dwa różne typy formy życiowej, posiadające wspólną korzyść zeswego towarzystwa. Przykładem może być Przylga chińska, która żywi się planktonem na plecach wieloryba;przez ten związek oboje partnerzy zyskują przewagę ewolucyjną, przetrwaniową i biologiczną; wieloryb zostajeoczyszczony i zdaje się cieszyć aspektem kontaktu czuciowego, a ryba zyskuje pokarm i ochronę olbrzymiegowieloryba. Podobnie, skoro rośliny zaczęły polegać na ludziach przy rozsiewaniu nasion i innych korzyściach,soma rights re-served2od 17.08.2015 nawww.psilosophy.info/terenca mckenny teoria ewolucji człowieka od skamienionej małpywww.psilosophy.info/zgbqsgcxbljyblclcnasbpfpMcKenna przyjął, że bardzo prawdopodobnym jest, iż z kolei my skorzystaliśmy na leśnej roślinności, wliczającgrzyby psychedeliczne.Dopiero później ustalono, że niektóre grzyby w celu ułatwienia rozpropagowania zarodników polegająsymbiotycznie na ssakach. Niektóre grzyby mogą przetrwać w naszym układzie trawiennym i wykiełkować powydaleniu, są czasem określane jako grzyby koprofilne.Małpy człekokształtne stosują rośliny jako lekarstwoNarodowy Park Gombe Stream był jedną z pierwszych placówek, która zauważyła, że małpy mają tendencjęjeść nawet pokarm, którego smaku zdają się nie lubić, lub nie są w stanie bardzo dobrze go strawić. Pomimonie korzystania dotychczas z tego jedzenia, małpy wciąż wybiórczo go szukają1. W końcu odnaleziono w nimczerwonawy olej o nazwie Thiarubrine-A. Neil Towers z Uniwersytetu British Columbia przekonał się wkrótce,2że olej ten zabija dziesiątkami bakterie, lecz tuż poniżej istotnych 10 na milion by był klinicznie niebezpieczny .Wydaje się zatem, że nawet gdy pokarm, który nauczyły się jeść był nieprzyjemny, jeśli miał jakiś pozytywnywpływ na ich samopoczucie, zdrowie lub umysł, miały tendencję do jego dalszego spożywania, lecząc sięsamemu poprzez dobór jedzenia z otaczającej je naturalnej apteki3, 4, 5.Ponieważ inne zwierzęta lubią dragi psychoaktywne, tak jak koty uwielbiają kocimiętkę, lub małpy lubiąalkohol, który wycyganiają od ludzi, naturalnym jest oczekiwanie, że szympansy również; a wiele badaństwierdziło, że jeśli lubią efekty medyczne nadal je spożywają pomimo smaku5, 6. Zwie się to czasemzoofarmakognozja7, 8, 9. Podstawową przesłanką zoofarmakognozji jest to, że zwierzęta wykorzystujądrugorzędne związki roślinne lub inne nieżywnościowe substancje by się leczyć. Wśród prymatologówgłównym przedmiotem zainteresowania odnośnie drugorzędnych związków roślinnych w diecie jest to, w jakisposób i dlaczego naczelne mogę poradzić sobie z ich obecnością.soma rights re-served3od 17.08.2015 nawww.psilosophy.info/terenca mckenny teoria ewolucji człowieka od skamienionej małpywww.psilosophy.info/zgbqsgcxbljyblclcnasbpfpJesteś tym czym myślisz, a także tym co jeszZamiast teoretyzować, że nasza nagła ewolucja zaszła głównie w wyniku poszerzonej diety w miarę jak nasiprzodkowie się przemieszczali, McKenna argumentuje, że istnieje główny czynnik często przeoczany, i uczyniłargument za wyborem kilku pokarmów psychedelicznych jakie stwierdzamy, których spożywanie przez wieki, iz którymi eksperymentowanie ustawiło nas na drodze do wyewoluowania w prawdziwych Ludzi, jakimi dziśjesteśmy. W tamtych czasach o każdym spotkaniu z nową żywnością myślano tak samo, czy był to owoc, czylek, czy owad, na początku musiano poświęcić wiele uwagi.Tak jak powiększyła się nasza dieta tak powiększyło się nasze postrzeganie bogactwa nowych pokarmów ismaków. Gastronomia narodziła się wkrótce po naszym zasmakowaniu w nowej farmakologii, która musiała jąpoprzedzać, jako że utrzymanie zdrowia i myślenia to uregulowanie diety, postrzegane u większości zwierząt10.Poniżej McKenna wyjaśnia w jaki sposób zmiany umysłowe wywołane psychedelikami mogły odegrać jeszczewiększą rolę, niż dieta żywieniowa, w tym, jak wyewoluowaliśmy społecznie i kulturowo:"Tendencja naczelnych do tworzenia dominujących hierarchii została tymczasowo przerwana wdiecie paleolitycznej, na około 100.000 lat, przez psilocybinę. Ten zachowaniowy styl męskiejdominacji został chemicznie przerwany przez psilocybinę w diecie, co pozwoliło wyłonić sięstylowi organizacji społecznej zwanej partnerstwem, i temu, co pojawiło się, gdy podczas tegookresu wyłonił się język, altruizm, planowanie, wartości moralne, estetyka, muzyka, i tak dalej -wszystko związane z człowieczeństwem. Około 12.000 lat temu, grzyby opuściły ludzką dietęponieważ nie były dłużej dostępne w wyniku zmiany klimatycznej, i ponownie pojawiła siępoprzednia tendencja do tworzenia dominujących hierarchii. Więc oto dylemat historyczny:posiadamy wszystkie te jakości, które wyewoluowały podczas zahamowania męskiej dominacji,które obecnie kłócą się z tendencją społeczeństwa w sytuacji ponownie przyjętej męskiejdominacji.soma rights re-served4od 17.08.2015 nawww.psilosophy.info/terenca mckenny teoria ewolucji człowieka od skamienionej małpywww.psilosophy.info/zgbqsgcxbljyblclcnasbpfpSytuacja w paleolicie była orgiastyczna, przez co mężczyźni nie mogli wytyczyć linii męskiegoojcostwa, w skutek tego nie dysponowali oni pojęciem 'moje dzieci'. Brzmiało ono 'nasze dzieci'oznaczając 'my, grupa'. Ten orgiastyczny styl oddziaływał z efektami wyższych dawek psilocybinytworząc sytuację częstego rozpuszczania granic. To to, o co chodzi na jednym poziomie wseksualności, i to, o co na innym poziomie chodzi w psychedelikach. Wraz z zakończeniem tegoorgiastycznego, stosującego grzyby stylu życiu, wyłonił się bardzo neurotyczny i represyjny stylspołeczny, który jest obecnie ogólnoświatowy a typowy dla cywilizacji zachodniej."(TerenceMcKenna: Mushrooms Sex and Society Interview by Philip H. Farber)Korzyści ewolucyjne nowatorskich psychedelikówMcKenna wyjaśnia, że mimo iż jego teoria skupia się głównie na grzybach, istnieje o wiele rozleglejszy zakresszerokiego wachlarza innych psychoaktywników10.Wpływ diety wywołującej mutację na wczesnych ludzi oraz skutek egzotycznych metabolitów naewolucję ich neurochemii i kultury wciąż są niezbadanym terytorium. Zaadaptowanie dietywszystkożernej przez wczesnych hominidów i ich odkrycie mocy pewnych roślin byłydecydującymi czynnikami w przejściu wczesnych ludzi z potoku ewolucji zwierzęcej do szybkorosnącej fali języka i kultury. Nasi odlegli przodkowie odkryli, że samodzielne zapodawaniepewnych roślin, powstrzymuje apetyt, zmniejsza ból, dostarcza impulsów nagłej energii,uodparnia na patogeny, oraz synergizuje aktywności poznawcze. Odkrycia te nastawiły nas nadługą podróż ku autorefleksji. Gdy staliśmy się wszystkożercami stosującymi narzędzia, samaewolucja zmieniła się z procesu powolnej modyfikacji naszej formy fizycznej na gwałtownezdefiniowanie form kulturowych poprzez wypracowanie rytuałów, języków, pisma, umiejętnościpamięciowych, oraz technologii.Katalizowanie świadomości niższej do świadomości wyższejTwierdzeniem McKenny było, że nie tylko różnorodność samego pokarmu fizycznego wspomogła poszerzenie,wyewoluowanie i nagłą moc ludzkiego umysłu, co oznacza, że musiały być zaangażowane różne alkaloidyroślinne, a niektórymi z nich mogło być DMT, Psilocybina i Harmalina.W badaniu wykonanym w 1960 przez Rolanda Fishera, które od tej pory pozostało niekwestionowanym,przeprowadzonym poprzez podanie studentom małych dawek psilocybiny a następnie sprawdzenie ich ostrościwzroku poprzez poruszanie liniami na kawałku papieru, stwierdził on, że ich precyzja wzrokowa i świadomośćotaczających bodźców wzrokowych była znacznie poprawiona11. Niestety w wyniku jego legalności, zostaływykonane jedynie ograniczone dalsze testy, lecz wiele raportów subiektywnych sprawozdaje to samo przydawkach progowych. Jeśli tak jest, to gatunkowi naczelnych, zamieszkujących drzewa i myśliwym zbieraczomdałoby to ogromną przewagę przy polowaniu i wspinaczce po drzewach. I by to zrobić musieliby zejść z drzew,ze swej strefy komfortu, gdyż jedynym miejscem, w którym rosło to cudowne jedzenie było poszycie lasu, takoto zaczął się proces ewolucji człowieka.Następne główne kroki ku pełnej ewolucji ludzkościTrzy główne zalety, jakie określił McKenna, jako mające krytyczne znaczenie dla przetrwania człekokształtnychto, że przy wyższych dawkach, twierdzi McKenna, grzyb działa jak stymulator seksualny, co czyniłoby gojeszcze bardziej korzystnym ewolucyjnie (spowodowałoby to zwiększenie liczby potomstwa), a przy jeszczewyższych dawkach grzyb dawałby ludziom zdolność do autorefleksji, co jak wierzy McKenna było wyjątkowedla ludzi, oraz dla pierwszych prawdziwych doznań religijnych (które, jak wierzy, były podstawą stworzeniawszystkich późniejszych religii do tej pory). Kolejnym czynnikiem, o którym mówi McKenna była potencjagrzyba do sprzyjania myśleniu lingwistycznemu. Mogło to pobudzić wokalizację, która z kolei mogła zadziałaćna oczyszczenie mózgu (w oparciu o teorię naukową, iż wibracje pochodzące od mówienia powodują strącenienieczystości z mózgu do płynu mózgowo-rdzeniowego), co mogło dalej przeobrażać nasz mózg.Zgodnie z McKenną, wszystkie te czynniki były najważniejszymi czynnikami, sprzyjającymi naszej ewolucji wsoma rights re-served5od 17.08.2015 nawww.psilosophy.info/
[ Pobierz całość w formacie PDF ]