Test odpowiedzi, Religijne, Studium Biblijne, 5. Semestr
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->TEST KOŃCZĄCY ROK WYKŁADÓWRADIOWO-INTERNETOWEGOSTUDIUMBIBLIJNEGO2012/20131. Czy teologiczny przekaz dwóch opowiadań o stwórczym dziele Boga w pierwszych rozdziałachKsięgi Rodzaju (Rdz 1-2) różni się w kwestiach istotnych?Odp.: Istotny przekaz, jaki płynie z tych tekstów jest taki sam:światzostał stworzony przez Boga, awięc wszystko, co istnieje jest zależne od swego Stwórcy.2. Co oznacza,żeczłowiek otrzymał od swojego Stwórcy „tchnienieżycia”?Odp.: W ten sposób autor natchniony podkreślił zależność ludzi od Boga, którzy sami nie dają sobieistnienia. Zarówno materialne ciało, jak iżyciodajnetchnienie są dla człowieka darem Boga.3. Jakie dążenie legło u podstaw pierwszego, a tym samym każdego grzechu?Odp.: Każdy grzech jest wyrazem dążenia do tego by być jak Bóg, a stworzenie nie może być Bogiem.4. Jaką rzeczywistość zapowiadają wody potopu, które pochłaniają ludzką niegodziwość?Odp.: Pochłaniające ludzką niegodziwość wody potopu są zapowiedzią wód chrztu udzielanego w imięJezusa (1P 3,20-21).5. Jak wczesnochrześcijańscy pisarze (Ojcowie Kościoła) interpretowali obecność trzech przybyszów,którzy odwiedzili Abrahama, zapowiadając narodziny Izaaka (Rdz 18)?Odp.: W osobach trzech przybyszów widzieli zapowiedź dotyczącą tajemnicy TrójcyŚwiętej.6. Jaki jest zasadniczy cel biblijnego opowiadania o plagach egipskich?Odp.: Autor biblijnego opowiadania o plagach przedstawiając tę Bożą interwencję dąży do tego, abytak Izraelici, jak i Egipcjanie, a następnie wszyscy ludzie, dowiedzieli się, kim jest Bóg, który objawiaswoją władzę nad całym stworzeniem.7. Do opisu jakiego wydarzenia nawiązuje biblijny autor mówiąc o pojawieniu się chwały Bożej, którawypełniła Namiot Spotkania (Wj 40)?Odp.: Biblijny autor, który opisuje pojawienie się chwały Bożej we wnętrzu wzniesionego przez Izra-elitów na pustyni Przybytku, wyraźnie nawiązuje do objawienia się Boga na Synaju (Wj 19).8. Co ukazuje prolog Ewangelii Jana?Odp.: Prolog Ewangelii wedługśw.Jana ukazuje nade wszystko preegzystencję Jezusa.9. Co w tradycji palestyńskiej oznacza rozbicie na progu domu – namiotu młodej pary – owocu grana-tu?Odp.: Rozbicie owocu granatu było symbolicznymżyczeniempod adresem młodej pary, by jej potom-stwo było tak liczne, jak liczne są ziarna owocu granatu.10. Do jakiego oddziału należał Zachariasz?Odp.: Zachariasz należał do oddziału Abiasza.11. Kim w przekazie Ewangeliiśw.Jana był Jan Chrzciciel?Odp.: Jan był głosem i jako takiświadczyło Jezusie. Był onświadkiemSłowa, które stało się ciałem,które zamieszkało między nami i które daje moc tym, którzy Je przyjmują (J 1,1-14).12. Po opisie zwiastowaniaśw.Łukasz przekazuje, iż Maryja udała się do swojej krewnej Elżbiety. Odjakich słów rozpoczynaśw.Łukasz tę relację?Odp.: Następująca po relacji o Zwiastowaniu scena pójścia Maryi do Elżbiety (Łk 1,39-56), zaczynasię od stwierdzeniaanastasa de Mariam eporeuthe...– Powstawszy Maryja zaś…13. Kim byli mędrcy, którzy przybyli do Betlejem?Odp.: Pierwotnie określenie to odnoszono do kasty perskich kapłanów, później – w czasach helleni-stycznych, określenie to odnoszono do tych, którzy zajmowali się wschodnią filozofią, teologią i przy-rodoznawstwem. Trudnili się wróżbiarstwem i wyjaśnieniem snów. W późniejszych czasach słowomagusokreślało kogoś bardziej pospolitego: przepowiadacza, magika i szarlatana. Być może, jak chcąniektórzy, wywodzili się z plemienia Medów, którzy zamieszkiwali Imperium Perskie. Byli nauczycie-lami i wychowawcami królów perskich. Uważano ich za ludzi mądrych iświętych.Wśrodowiskugreckim magowie uważani byli zasadniczo za szarlatanów i czarnoksiężników. Zasadniczo jednak lu-dzie określani tym mianem, byli odbierani pozytywnie, ze względy na powszechne przekonanie, iż byliludźmi mądrymi. Judaizm, który zasadniczo był przeciwnikiem wszelkich praktyk czarnoksięskich, niemógł się oprzeć istniejącemu w hellenizmie podziwowi i uznaniu dla magów14. Dlaczego Dz 1,8 nazywamy wersetem programowym Dziejów Apostolskich?Odp.: Werset ten określa całą treść i budowę Dziejów Apostolskich, a księga ta opowiada o rozprze-strzenianiu się Słowa Bożego wświeciewedług schematu nakreślonego w tym wersecie: od Jerozoli-my na krańce ziemi.15. Jakie znaczenie ma fakt,żeZesłanie DuchaŚwiętegoodbyło się w czasieświętaPięćdziesiątnicy?Odp.: W Starym TestamencieświętoPięćdziesiątnicy było wspomnieniem nadania Prawa na Synaju.DuchŚwiętyzstępuje w ten dzień, gdyż w nowym przymierzu lud Boży nie będzie kierował się pra-wem wypisanym na kamiennych tablicach, ale prawem Ducha.16. Jaki ideał Kościoła przedstawiają „summaria” (Dz 2,42-47; 4,32-37; 5,12-16)?Odp.: Jest to Kościół – idealna wspólnota, skupiona wokół stołu Eucharystii, wspólnej modlitwy orazdzielący dobra materialne według potrzeb.17. Jaka jest reakcja wspólnoty na pierwsze prześladowania w Jerozolimie (Dz 4)?Odp.: Wobec pierwszych prześladowań wspólnota jerozolimska nie reaguje gniewem czyżalemdoBoga, ale modli się, aby to doświadczenie przyczyniło się do szybszego i skuteczniejszego rozprze-strzeniania się Bożego Słowa wświecie.18. Czym zgrzeszyli Ananiasz i Safira (Dz 5)?Odp.: Ananiasz i Safira zgrzeszyli przede wszystkim nieposłuszeństwem samemu Bogu. Nie tyle waż-ny jest tu sam fakt ukrycia pieniędzy, co próba „oszukania” samego Boga.19. Do jakiej posługi zostali przeznaczeni diakoni (Dz 6)?Odp.: Diakoni zostali przede wszystkim przeznaczeni do posługi opiekowania się ubogimi wspólnoty,aby apostołowie mogli w całości poświęcić się dziełu głoszenia Słowa. W praktyce jednak widzimy,żei diakoni (Szczepan i Filip) głoszą Słowo Boże.20. Kim był Szymon Mag?Odp.: Był to mieszkaniec Samarii, który cieszył się szacunkiem ludzi, gdyż zwodził ich magią. Na-wrócony przez Filipa Ewangelistę porzuca ten proceder. Chce jednak za pieniądze kupić od apostołówduchową władzę.21. Dlaczego Roman Brandstaetter tęsknił za PismemŚwiętym?Odp.: „Tęsknię za PismemŚwiętym,które utrwaliło się we mnie jako symbol rodzinnego domu, amówiącściślej,dzięki czarodziejskiej sztuce wyobraźni przybrało w mojejświadomościkształt domudziadka, przestrzeni wprawdzie zamkniętejścianami,ale mimo to rozciągającej się na cały wszech-świat”.22. Dlaczego wiara jest konieczna w trakcie czytania PismaŚwiętego?Odp.: Gdyż dzięki wierze uświadamiamy sobie,żew PiśmieŚwiętymmówi do nas Bóg.23. Z jakiego powodu autorzy natchnieni mieli kłopot ze spisaniem tego, co do nich „mówił” Bóg?Odp.: Gdyż było to doświadczenie duchowe, wewnętrzne. Tego rodzaju przeżycia nie jest łatwo ująć wsłowa, które w tym wypadku są zbyt ubogie.24. Kto według Biblii jest mędrcem?Odp.: Według autorów natchnionych mędrcami są ci, którzyżyjąwedług tego, co wiedzą. Jeżeli tegonie czynią, nie są mędrcami. Mędrcami są ci, którzy zdobyli pewną wiedzę na temat Zbawiciela i wy-ruszyli, niczym się nie zrażając, na poszukiwanie Oczekiwanego. Kiedy sięgamy po Biblię, nie ocze-kujmy informacji z dziedziny nauk przyrodniczych czy z innych dziedzin naukowych. Jej autorzy inte-resuje się bowiem zbawieniem człowieka. Dzięki temu w przeszłości i w naszych czasach wielu wąt-piących i pytających ludzi doprowadziła do wiary lub ich wiarę umocniła.25. CzyŻydzimówią o księgach historycznych Biblii? Dlaczego nazywają je prorockimi?Odp.: Biblii Hebrajskiej nie ma mowy o księgach historycznych. Te księgi, które my nazywamy histo-rycznymi,Żydziokreślają jako dzieło proroków wcześniejszych, np. takie księgi, jak: Księga Jozuego,Sędziów, Samuela i Królewskie. Są one dla nich prorockie nie dlatego,żeprzedstawiają przyszłe wy-darzenia. Słowoprorokoznacza w Biblii tego, kto umie zgłębić – dziękiświatłuBożemu – każdą rze-czywistość, a więc nie tylko przyszłość, ale także teraźniejszość i przeszłość. Dlatego te księgi, któredla nas są księgami historycznymi, są dla Hebrajczyków księgami prorockimi.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]