test sprawnosci dzieci 3-7lat, pedagogika

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Wrocławski test sprawności fizycznej dla dzieci w wieku 3-7 lat*
Instrukcja przeprowadzenia testu
Opis metody:
Proponowany test sprawności fizycznej dla dzieci w wieku przedszkolnym (3-7 lat) składa się
z czterech prób testowych:
1)
próba siły – rzut piłką lekarską 1 kg znad głowy;
2)
próba mocy – skok w dal z miejsca;
3)
próba szybkości – bieg na 20 m ze startu wysokiego;
4)
próba zwinności – bieg „wahadłowy" 4x5 m z przenoszeniem klocka.
1.
Próba siły – rzut piłkĄ lekarskĄ 1 kg znad głowy
Sprzęt: piłka lekarska o masie 1 kg, kreda, taśma miernicza, dwa krzesła z wysokim
oparciem, kolorowy sznurek lub taśma o długości 6-8 m, linijka.
Do przeprowadzenia próby potrzebny jest płaski odcinek powierzchni (podłoga) o długości
około 6-7 m. Początek odcinka zaznacza się wyraźną linią o długości około 60 cm. Jest to
linia, z której dziecko będzie wykonywało rzuty. Następnie w odległości co 10 cm rysuje się
linie równoległe w stosunku do linii początkowej, zaznaczając równocześnie odległość w
cm. W odległości około 70 cm dla dzieci młodszych i około 100 cm dla dzieci starszych od
linii początkowej ustawia się krzesła tak, aby odległość między nimi wynosiła około l,5 m.
Na oparciach krzeseł zawiesza się taśmę, przywiązując ją tylko do jednego krzesła. Od dzieci
egzekwuje się wykonywanie rzutów ponad zawieszoną taśmą. W ten sposób eliminuje się u
nich tendencję do rzucania piłki w dół, tuŜ przed sobą.
Badane dziecko staje w lekkim rozkroku, dosuwając palce do linii początkowej i otrzymuje
instrukcję wykonania próby: „Twoim zadaniem jest rzucenie piłki znad głowy, jak umiesz
najdalej, ponad zawieszoną taśmę”. KaŜde dziecko wykonuje dwa rzuty próbne i trzy
właściwe, tj. mierzone. Odległość wykonanych rzutów mierzy się z dokładnością do 10 cm.
Za miarę siły przyjęto największą odległość, na jaką dziecko wykonało rzut, w jednej z
trzech prób.
2.
Próba mocy – skok w dal z miejsca
Sprzęt: dwa materace gimnastyczne, kreda lub biała taśma samoklejąca, duŜa ekierka lub
długa linijka 50 cm.
Dwa materace gimnastyczne naleŜy zsunąć wzdłuŜ ich krótszych krawędzi. W odległości 30
cm od początku materaca rysuje się białą linię lub przykleja taśmę prostopadle do jego
dłuŜszych krawędzi. W odległości 50 cm rysuje się drugą linię, w odległości 100 cm –
trzecią. Badane dziecko staje na początku materaca, dosuwając palce stóp do narysowanej
linii. Tak przygotowanemu dziecku podaje się instrukcję wykonania próby: „Ugnij lekko
nogi i postaraj się skoczyć jak umiesz najdalej. Pamiętaj – musisz się odbić jednocześnie z
dwóch nóg i skoczyć tak, aby stopy były jak najbliŜej siebie”. Dzieciom w wieku 3 i 4 lat
proponuje się skoczyć za drugą linię, dzieciom starszym – za trzecią. KaŜde dziecko
wykonuje jeden skok próbny i trzy punktowane, tj. mierzone. Długość wykonywanych
skoków mierzy się z dokładnością do 1 cm. Za miarę mocy przyjęto długość najdalej
wykonanego skoku.
3.
Próba szybkoŚci – bieg na odległoŚĆ 20 m ze startu wysokiego
Sprzęt: taśma miernicza, stoper, dwie chorągiewki.
W linii prostej (powierzchnia kortowa, drobny ŜuŜel, boisko szkolne) wyznacza się odcinek
25 m. Na początku linii ustawia się chorągiewkę, wyznaczając w ten sposób miejsce „startu”.
W odległości 20 m od linii startu wyznacza się cienką, równoległą linię punktu pomiaru
czasu, a 5 m dalej ustawia się drugą chorągiewkę, oznaczającą „metę”. Badane dziecko staje
na linii i otrzymuje
instrukcję następującej treści: „na sygnał »start« pobiegniesz, jak umiesz
najszybciej do drugiej chorągiewki”. KaŜde dziecko wykonuje próbę dwukrotnie, biegnąc
indywidualnie. Czas próby mierzy się z dokładnością do 0,1 s. Miarę szybkości biegowej
dziecka stanowi czas próby lepszej, tzn. szybciej wykonanej.
4.
Próba zwinnoŚci – bieg „wahadłowy" 4x5 m z przenoszeniem klocka
Sprzęt: stoper, dwa klocki o wymiarach 5x5x5 cm, kreda, taśma miernicza.
Zastosowane ćwiczenie jest zmodyfikowaną próbą zwinności wchodzącą w skład zespołu
prób Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej. Modyfikacja polega na zmniejszeniu
dystansu z 4x10 m na 4x5 m. Próbę tę dostosowano do moŜliwości małych dzieci.
Płaski odcinek powierzchni (parkiet, podłoga) długości 5 m oznacza się dwiema limami. Na
jednej linii ustawia się dwa klocki, odległość między klockami wynosi około 20 cm. Przed
drugą z oznaczonych linii stawia się badane dziecko, podając mu następującej treści
instrukcję: „Na sygnał pobiegniesz, jak umiesz najszybciej i przyniesiesz klocek. Postawisz
klocek na linii, przed którą teraz stoisz i nie zatrzymując się, pobiegniesz po drugi klocek.
Drugi klocek postawisz równieŜ na linii, przed którą teraz stoisz. Klocków nie wolno rzucać".
Badane dziecko wykonuje próbę dwukrotnie. Czas wykonania mierzy się z dokładnością do
0,1 s. Za miarę zwinności przyjmuje się czas próby lepszej, tj. szybciej wykonanej.
Próby siły mocy i zwinności prowadzi się w pomieszczeniach zamkniętych. Próbę szybkości
prowadzi się na świeŜym powietrzu (boisko, ogród). Kolejność prowadzenia prób jest
następująca: 1

próba zwinności, 2 – próba mocy, 3 – próba siły, 4 – próba szybkości. Trzy
pierwsze próby dzieci wykonują w strojach gimnastycznych. Próbę szybkości dziecko
powinno wykonywać w obuwiu sportowym (tenisówki, juniorki) i stroju sportowym.
KaŜda próba powinna być poprzedzona pokazem. W czasie prowadzenia testu zaleca się
udzielanie dzieciom pochwał za kaŜdą wykonaną próbę.
Aby ocenić sprawność fizyczną dziecka, naleŜy:
1) obliczyć wiek metrykalny dziecka (z dokładnością do 1 miesiąca) w dniu badań;
2)
ustalić kategorię wieku dziecka; np. chłopiec w dniu badania ma 4 lata i 10 miesięcy,
chłopca tego kwalifikujemy jako 5 latka. Do grupy dzieci w wieku 5 lat zalicza się wszystkie
dzieci, które w dniu badania miały ukończone 4 lata i 6 miesięcy, a nie przekroczyły 5 lat i 5
miesięcy. Podobna zasada obowiązuje w kwalifikacji dzieci do innych grup wieku;
3)
przeprowadzić próby sprawnościowe;
4)
odczytać w tabelach punktacji – z uwzględnieniem wieku, płci i środowiska – liczbę
punktów przypisaną danej wielkości pomiaru (wyniku) testowego;
5)
zsumować liczbę punktów, jaką uzyskało dziecko za wykonanie czterech prób. MoŜna
teŜ wynik kaŜdej próby ocenić oddzielnie.
* B. Sekita,
Rozwój somatyczny i sprawności fizycznej dzieci w wieku 6-7 lat. Rozwój Sprawności i
wydolności fizycznej dzieci i młodzieŜy,
AWF Warszawa 1988.
Tabela wyników próby mocy (skok w dal z miejsca) dziewcząt miejskich i wiejskich
Wyniki próby
mocy (cm)
3 lata
4 lata
5 lat
6 lat
7 lat
21-25 |
28
26-30
32
31-35
38
24
36-40
42
28
41-45
46
30
22
46-50
51
36
25
51-55
55
40
28
56-60
60
43
31
19
18
61-65
64
46
35
22
21
66-70
69
49
38
25
24
71-75
73
53
42
29
27
76-80
77
57
45
33
30
81-85
81
61
48
36
33
68-90
84
64
51
40
36
96-100
88
67
55
44
39
101-105
72
59
47
42
106-110
76
63
51
45
111-115
79
66
55
48
116-120
81
69
58
51
121-125
84
73
63
54
126-130
76
66
57
131-135
78
69
60
136-140
81
73
63
141-145
77
66
146-150
81
68
151-155
85
72
156-169
75
161-165
80
Proponowana punktacja:
do 39 pkt – niski, niedostateczny poziom cechy,
40-49 pkt – dostateczny poziom cechy,
50-59 pkt – dobry poziom cechy,
60 i więcej pkt – wysoki, bardzo dobry poziom cechy.
Punktacja dla całego tekstu:
do 159 pkt – niski, niedostateczny poziom sprawności fizycznej,
160-119 pkt – dostateczny poziom sprawności fizycznej,
200-239 pkt – dobry poziom sprawności fizycznej powyŜej,
240 pkt – wysoki, bardzo dobry poziom sprawności fizycznej.
 Tabela punktacji wyników próby zwinności (bieg wahadłowy 4x5 m z przenoszeniem klocka) dziewcząt
miejskich i wiejskich
Wyniki próby
zwinności (s)
3 lata
4 lata
5 lat
6 lat
7 lat
16,9-17,0
16,7-16,8
20
16,5-16,6
30
16,3-16,4
33
16,1-16,2
35
16
15,9-16,0
36
17
15,7-15,8
38
19
15,5-15,6
39
21
15,3-15,4
41
22
15,1-15,2
43
24
14,9-15,0
44
26
14,7-14,8
46
27
14,5-14,6
47
29
16
14,3-14,4
49
30
17
14,1-14.2
51
32
18
13,9-14,0
52
30
20
13,7-13,8
54
35
22
13,5-13,6
55
36
24
13,3-13,4
57
38
28
13,1-13,2
59
40
28
12,9-13,0
60
41
29
12,7-12,8
61
43
31
18
12,5-12,6
63
44
32
19
12,3-12,4
65
46
34
22
12,1-12,2
66
48
36
24
19
11,9-12,0
68
49
38
26
23
11,7-11,8
69
51
40
28
24
11,5-11,6
71
52
42
31
28
11,3-11,4
72
54
44
33
30
11,1-11,2
75
56
46
36
32
10,9-11,0
57
48
39
34
10,7-10,8
59
50
40
36
10,5-10,6
60
52
42
38
10,3-10,4
62
54
44
40
10,1-10,2
63
56
46
42
9,9-10,0
65
58
48
44
9,7-9,8
67
60
50
46
9,5-9,6
68
62
52
48
9,3-9,4
70
64
54
50
9,1-9,2
72
66
56
53
8,9-9,0
74
68
58
55
8,7-8,8
70
60
57
8.5-8,6
72
62
59
8,3-8,4
74
64
62
8,1-8,2
67
64
7,9-8,0
70
66
7,7-7,8
73
68
7,5-7,6
71
7,3-7,4
73
7,1-7,2
6.9-7,0
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mariusz147.htw.pl
  •