Test przed probna matura 2008 Arkusz PR Wos, NAUKA SZKOŁA STUDIA, Arkusze WOS, Arkusze

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Autor: Artur Derdziak
TEST PRZED PRÓBNÑ MATURÑ 2008
PRZYK¸ADOWY ARKUSZ
EGZAMINACYJNY
Z WIEDZY O SPO¸ECZE¡STWIE
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy: 180 minut
Instrukcja dla zdajàcego
1. Sprawdê, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 20 stron (zada-
nia 1-22). Ewentualne braki nale˝y zg∏osiç przewodniczàce-
mu zespo∏u nadzorujàcego egzamin.
2. Arkusz zawiera trzy cz´Êci. Cz´Êç pierwsza arkusza polega
na rozwiàzywaniu testu, cz´Êç druga wymaga analizy mate-
ria∏ów êród∏owych, a trzecia napisania krótkiego wypraco-
wania na jeden z podanych tematów.
3. Odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym.
4. Pisz czytelnie. U˝ywaj d∏ugopisu/pióra tylko z czarnym tu-
szem/atramentem.
5. Nie u˝ywaj korektora, a b∏´dne zapisy wyraênie przekreÊl.
6. Pami´taj, ˝e zapisy w brudnopisie nie podlegajà ocenie.
Za rozwiàzanie
wszystkich zadaƒ
mo˝na otrzymaç
∏àcznie
50 punktów
.
˚yczymy powodzenia!
Arkusz przygotowany przez Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON na wzór oryginalnego arkusza maturalnego.
2
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom rozszerzony
CZ¢Âå I
Zadanie 1.
(1 pkt)
Poni˝ej zosta∏y przedstawione ˝yciorysy polskich premierów.
Podpisz je prawid∏owym imieniem i nazwiskiem.
Prezes Rady Ministrów w latach 2001–2004. W okresie rzàdów AWS przewodniczàcy klubu parla-
mentarnego SLD. Za jego rzàdów dosz∏o do rozwiàzania Urz´du Ochrony Paƒstwa i powo∏ania
Agencji Bezpieczeƒstwa Wewn´trznego. Do jego sukcesów zaliczane jest zakoƒczenie rokowaƒ
na temat przystàpienia Polski do Unii Europejskiej. W 2003 r. wraz z prezydentem Aleksandrem
KwaÊniewskim podjà∏ decyzj´ o przystàpieniu naszego kraju do koalicji antyterrorystycznej i wys∏a-
niu wojsk polskich do Iraku. Pod koniec urz´dowania jego gabinet zanotowa∏ najni˝sze poparcie spo-
∏eczne w historii III RP. By∏o to mi´dzy innymi spowodowane aferà Rywina.
...................................................................................................................................................................................................
Prezes Rady Ministrów w latach 1989–1991. Zosta∏ on pierwszym niekomunistycznym premierem
Polski po II wojnie Êwiatowej. W trakcie swoich rzàdów przeprowadzi∏ gruntownà przebudow´
ustrojowà naszego kraju. W trakcie swojego exposé w Sejmie u˝y∏ zwrotu „gruba linia”, który póê-
niej funkcjonowa∏ jako „gruba kreska”. Pakiet reform jego rzàdu zosta∏ okreÊlony od jego g∏ównego
twórcy „planem Balcerowicza”. W roku 1992 zosta∏ specjalnym wys∏annikiem ONZ w BoÊni i Her-
cegowinie. W trakcie sprawowania tej funkcji og∏osi∏ raport na temat ∏amania praw cz∏owieka przez
wszystkie strony konfliktu.
...................................................................................................................................................................................................
Prezes Rady Ministrów w latach 1997–2001. W trakcie jego rzàdów zosta∏y przeprowadzone czte-
ry kluczowe reformy: emerytalna, zdrowia, administracji i oÊwiaty. Do sukcesów gabinetu tego pre-
miera zalicza si´ rozpocz´cie negocjacji z Unià Europejskà, wstàpienie Polski do NATO oraz pod-
pisanie umowy na dostawy gazu z Danii i Norwegii. W 2000 r. zosta∏ on przewodniczàcym AWS,
zast´pujàc na tym stanowisku Mariana Krzaklewskiego. Poprowadzi∏ to ugrupowanie do kolejnych
wyborów, które zakoƒczy∏y si´ dla niego kl´skà, gdy˝ nie wesz∏o ono nawet do parlamentu.
...................................................................................................................................................................................................
Zadanie 2. (
1 pkt)
PodkreÊl nazw´ paƒstwa, w którym wyst´puje parlamentarno-komitetowy system polityczny.
A) Szwajcaria
B) Stany Zjednoczone
C) Polska
D) W∏ochy
E) Francja
www.operon.pl
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom rozszerzony
3
Zadanie 3.
(1 pkt)
Uporzàdkuj chronologicznie organizacje mi´dzynarodowe wed∏ug dat ich powstania.
A) CEFTA
B) ONZ
C) Rada Europy
D) EFTA
Odp.: 1. ...............
2. ...............
3. ...............
4. ...............
Zadanie 4.
(1 pkt)
Do podanych definicji (1–3) zwiàzanych ze strukturà spo∏ecznà przyporzàdkuj odpowiednià koncep-
cj´ (A–D).
A) Struktura spo∏eczna to system wzajemnych zale˝noÊci wynikajàcych z podzia∏u pracy. W koncep-
cji tej interes ca∏oÊci jest nadrz´dny wobec celów poszczególnych jego cz´Êci. To za∏o˝enie wy-
znacza poszczególnym elementom spo∏eczeƒstwa okreÊlone role, które muszà wype∏niaç, aby mo-
g∏o ono sprawnie funkcjonowaç. Koncepcja ta jest wytworem integracyjnej teorii spo∏eczeƒstwa,
która zak∏ada harmoni´ i stabilnoÊç spo∏eczeƒstwa.
B) Spo∏eczeƒstwo to ca∏oÊç z∏o˝ona z nak∏adajàcych si´ na siebie warstw, które sà od siebie zale˝ne
i niezb´dne do jego prawid∏owego funkcjonowania. W tym uj´ciu struktura spo∏eczna ma charak-
ter pionowy, ustalony na podstawie jakichÊ cech, które prowadzà do powstania hierarchicznego
uk∏adu obejmujàcego warstwy wy˝sze, Êrednie i ni˝sze.
C) Koncepcja ta zak∏ada dwucz∏onowy podzia∏ spo∏eczeƒstwa na grupy o przeciwstawnych cechach.
Ujmuje ona struktur´ spo∏ecznà jako system jednostronnych zale˝noÊci, które wynikajà z uprzy-
wilejowania jednych grup i upoÊledzenia drugich. Zale˝noÊci te sà postrzegane jako podleg∏oÊç
wobec czyjeÊ w∏adzy ekonomicznej lub politycznej. Na tle takiego podzia∏u dochodzi do sprzecz-
noÊci interesów, które stajà si´ przyczynà konfliktów spo∏ecznych mi´dzy klasami.
1. koncepcja gradacyjna
2. koncepcja dychotomiczna
3. koncepcja konfliktowa
4. koncepcja funkcjonalna
Odp.: A)............... B)............... C)...............
www.operon.pl
 4
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom rozszerzony
Zadanie 5. (1 pkt)
Przedstawiony schemat dotyczy systemu decyzyjnego Unii Europejskiej w procesie legislacyjnym.
W puste pola wpisz, na podstawie podanych poni˝ej nich uprawnieƒ, nazwy organów UE, które
uczestniczà w tym procesie.
System decyzyjny UE
a)
propozycje
Parlament Europejski
pierwsze czytanie
opinia
b)
wspólne stanowisko
Parlament Europejski
drugie czytanie
przyj´cie
lub
brak
stanowiska
zmiana
bezwgl´dnà
wi´kszoÊcià
g∏osów
odrzucenie
bezwgl´dnà
wi´kszoÊcià
g∏osów
Rada UE
c)
Rada UE
przyj´cie
wspólnego
stanowiska
wi´kszoÊcià
kwalifikowanà
przyj´cie
poprawek
Parlamentu
Europejskiego
odrzucenie
poprawek
Parlamentu
Europejskiego
przyj´cie
jednog∏oÊne
Rada UE
przyj´cie
wi´kszoÊcià
kwalifikowanà
przyj´cie
jednog∏oÊne
èród∏o: www.pomerania.org.pl/_05305_informacja_integracja.htm
www.operon.pl
Wiedza o spo∏eczeƒstwie. Poziom rozszerzony
5
Zadanie 6. (
1 pkt)
Podaj pe∏nà nazw´ polskiej instytucji, której zadaniem jest kontrola dzia∏alnoÊci organów administra-
cji rzàdowej pod wzgl´dem legalnoÊci, gospodarnoÊci, rzetelnoÊci i celowoÊci.
...............................................................................................................................................................
Zadanie 7.
(1 pkt)
Podane ni˝ej zdania zakwalifikuj jako prawdziwe bàdê fa∏szywe. Wpisz obok nich w tabeli liter´ P
(prawda) lub F (fa∏sz).
a) Prezydent RP za swojà dzia∏alnoÊç nie ponosi odpowiedzialnoÊci konstytucyjnej,
a jedynie odpowiedzialnoÊç politycznà.
b) S´dziowie w Polsce muszà byç apolityczni, co oznacza, ˝e nie mogà przynale˝eç
do ˝adnej partii politycznej i zwiàzku zawodowego.
c) Pos∏om i senatorom RP w zwiàzku z pe∏nionà funkcjà nie wolno prowadziç ˝adnej
dzia∏alnoÊci gospodarczej.
d) Pos∏om RP przys∏uguje immunitet parlamentarny, którego mogà si´ zrzec.
e)
Prezydent RP w przypadku, kiedy Prezes Rady Ministrów b´dzie chcia∏ samodziel-
nie zrezygnowaç z pe∏nienia funkcji premiera, musi przyjàç jego dymisj´.
Zadanie 8.
(2 pkt)
WyjaÊnij, jakie pozytywne i negatywne nast´pstwa niesie ze sobà funkcjonowanie w paƒstwie syste-
mu dwupartyjnego.
Nast´pstwo pozytywne:
...................................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................................
Nast´pstwo negatywne:
...................................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................................
...................................................................................................................................................................................................
Zadanie 9.
(1 pkt)
Podaj dwa wspó∏czesne nurty ideologiczne, które wy∏oni∏y si´ z socjalizmu.
1. ............................................................................................................................................................
2. ............................................................................................................................................................
www.operon.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mariusz147.htw.pl
  •