Test wiedzy o romantyzmie, Sprawdziany, j polski LO, Testy z epok
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Test z epoki
Ucz się z
Test wiedzy o romantyzmie
1. Romantyzm z Europie rozpoczyna się:
a. w latach 70. XVIII wieku
b. na początku XVIII wieku
c. w latach 20. XIX wieku
również do szeroko pojętej moralności. Wzorem Je-
ana Jacques’a Rousseau i filozofów niemieckich ro-
mantycy wierzyli w moralną czystość i nieskalaną cy-
wilizacyjnie uczuciowość wiejskiego ludu.
4. Sensualizm to pogląd, który mówi, że:
a. ludzkie zmysły odgrywają rolę nadrzędną w proce-
sie poznawania świata
b. wszystko, co istnieje, ma sens
c. literatura ma być budowana tak, by można ją było
odbierać wszystkimi zmysłami
Odpowiedź a.
Komentarz
Romantyzm w Europie rozpoczyna się w latach 70.
XVIII wieku. Wtedy to ukazują się
Pieśni Osjana
Ja-
mesa Macphersona w Anglii, a w Niemczech Goethe
publikuje w 1774
Cierpienia młodego Wertera
, sztan-
darowe dzieło literatury preromantycznej. W Polsce
romantyzm rozpoczyna się nieco później, bo w latach
20. XIX wieku, a za jego początek uznaje się pierw-
sze wydanie
Ballad i romansów
Adama Mickiewicza.
2. Słowo romantyzm wywodzi się od:
a. łacińskiego słowa romanus, które oznacza rzymski,
romański
b. języków ludów romańskich, które dokonały ekspan-
sji na tereny starożytnego Rzymu
c. od słowa romanca – pieśni, podań i legend ludów
romańskich
Odpowiedź a.
Komentarz
Sensualizm to przeciwstawienie racjonalizmu. O ile
racjonaliści twierdzili, że wszelkie poznanie jest moż-
liwe jedynie za sprawą
ratio, czyli analitycznego umy-
słu, o tyle sensualiści przed poznaniem rozumowym
stawiają zmysły. Ta sprzeczność to oś sporu między
romantykami a klasykami – pierwsi z nich to repre-
zentanci sensualizmu, drudzy to przedstawiciele ra-
dykalnego racjonalizmu (szkiełko i oko).
5. Lord Byron, od którego nazwiska wziął nazwę
termin bajronizm, to wyznawca zasady, iż:
a. twórczość jest integralną częścią życia
b. należy ściśle rozgraniczyć twórczość od życia
c. sztuka daje wgląd w życie wewnętrzne artysty
Odpowiedź a.
Odpowiedź a.
Komentarz
Słowo romanus, które dało początek nazwie roman-
tyzm, nie oznacza wcale, wbrew swej etymologii, rzym-
skiego spokoju i umiarkowania. Wręcz przeciwnie.
Nazwą tą zwykło się określać ludy, które podbiły daw-
ne ziemie starożytnego Rzymu. A z kultury tych ple-
mion wywodzi się słowo
romanca oznaczające poda-
nia i legendy przekazywane ustnie, zwykle w formie
pieśni. Romance opiewały bohaterskie czyny legen-
darnych przodków. W znaczeniu tego słowa zawiera
się również romantyczna fascynacja folklorem i daw-
nymi epokami.
3. Romantyczna fascynacja ludowością odzwier-
ciedla się poprzez:
a. stylizowanie utworów na modłę wiejską
b. wprowadzenie gwary do języka utworów
c. zainteresowanie folklorem i wprowadzenie do lite-
ratury elementów nawiązujących do folkloru.
Odpowiedź c.
Komentarz
Lord George Byron to jeden z pierwszych poetów prze-
klętych, który swe życie uczynił częścią swej sztuki.
Był wyznawcą zasady, iż życie poety winno się stać
integralną częścią jego twórczości. Byron lubił szoko-
wać zarówno w życiu, jak i na kartach swoich skanda-
lizujących dzieł literackich. W jego życiorysie, jakże
zbliżonym do życiorysu jego postaci literackich, nie
zabrakło wątków biseksualnych i kazirodczego roman-
su, intensywnych doświadczeń z narkotykami i ucie-
czek przed wierzycielami jak również skandali i udzia-
łu w egzotycznych wojnach.
6. Bajronizm to inaczej nazwa określająca:
a. życie i twórczość angielskiego pisarza i poety lorda
Byrona
b. upodobanie do radykalnego indywidualizmu ocie-
rającego się o szaleństwo lub nierzadko przekracza-
jącego jego granice
c. twórczość wczesnego romantyzmu
Komentarz
Romantyczna fascynacja ludowością odbija się przede
wszystkim poprzez szeroko zakrojone zainteresowa-
nie folklorem i wprowadzenie do literatury motywów
z podań i legend ludowych. Ale romantyczne zainte-
resowanie folklorem odnosi nie tylko do estetyki, ale
Odpowiedź b.
1
Komentarz
Komentarz
Komentarz
Komentarz
Komentarz
Test z epoki
Ucz się z
Komentarz
Bajronizm to termin ukuty na określenie pewnej
skrajnej formy indywidualizmu nierzadko ociera-
jącej się o szaleństwo. Bajronizm zwykle łączy się
z pogardą dla mieszczańskiego świata, umiłowa-
niem wolności jednostki, z której wypływa skłonność
do skandalizowania. Bajronista przekracza utarte
granice, zarówno w sferze obyczajowej, jak i men-
talnej. Jest to pojęcie dość szerokie, bo obejmuje
zarówno szalone podróże Konrada jak i podstępne
metody samotnej walki Konrada Wallenroda.
7. Romantyczna fascynacja Wschodem nosi nazwę:
a. orientalizmu
b. egzotyki
c. folklorystyki
Odpowiedź
b.
Komentarz
Frenezja romantyczna to inaczej upodobanie do moty-
wów fantastycznych i nadprzyrodzonych, często związa-
nych z odległymi epokami. Jest ona bezpośrednio zwią-
zana z powieścią gotycką czy powieścią grozy, której ulu-
bioną scenerią są właśnie opuszczone zamczyska, noc
w świetle księżyca, blade dziewice i błąkające się duchy
szaleńców i byłych naukowców. Typowym przykładem
tego typu literatury jest
Frankenstein
Mary Shelley.
10. W romantyzmie najbardziej ceniony jest:
a. lud
b. Bóg
c. wybitna jednostka
Odpowiedź c.
Odpowiedź a.
Komentarz
Romantyczna fascynacja Wschodem, czyli Orien-
tem, to, oczywiście, orientalizm. Wyraża się on we
wschodniej scenerii i w motywach, w jakie obfitują
utwory romantyczne: palące słońce, dziwne obycza-
je, wielobarwne tkaniny, zapachy kadzideł i opium
unoszące się w rozgrzanym powietrzu. Orient fascy-
nował pisarzy nie tylko z racji uprawianego zawo-
du. Również prywatnie wielu spośród nich ruszyło
na Wschód, by czar wschodniej egzotyki odczuć na
własnej skórze (Byron, Mickiewicz, Słowacki).
8. Romantycy chętnie powracali do czasów mi-
nionych, a ich ulubioną epoką stał się:
a. antyk
b. gotyk
c. średniowiecze
Komentarz
W romantyzmie szczególną czcią cieszy się wybitna jed-
nostka, postać wybijająca się ponad przeciętność. Prze-
ważnie ten typ ludzi niezwykłych utożsamiano z artysta-
mi bądź poetami. Na tym właśnie tle zrodziło się pojęcie
romantycznego indywidualizmu. Romantyczny indywi-
dualista płaci za swą wyjątkowość wysoką cenę. Jest to
postać tragiczna, odrzucona przez ludzi, skazana na sa-
motność, alienację, co nierzadko doprowadza ją na skraj
szaleństwa albo nawet samobójczej śmierci.
11. Dla romantyków tragizm to:
a. konflikt między racjami jednostki i przeznaczenia
b. walka interesu i moralności
c. odwieczna zasada świata
Odpowiedź c.
Komentarz
W odróżnieniu od antyku i tragedii szekspirowskiej
romantyczny tragizm spełnia się jako niezależna od
ludzkiej woli zasada świata. Wybitna jednostka ska-
zana jest na tragiczną sprzeczność między swymi dą-
żeniami a możliwościami ich spełnienia się, gdyż tak
zbudowany jest świat. W romantyczny tragizm nie-
uchronnie wpisana jest więc klęska jednostki, która
nie jest w stanie sama zwyciężyć ze światem, podob-
nie jak nie jest w stanie podzielić się swym nieszczę-
ściem z innymi, co nieuchronnie prowadzi ją do zguby.
12. Prometeizm to postawa charakterystyczna
dla losów:
a. bohatera bajronicznego
b. polskiego bohatera romantycznego
c. bohatera werterycznego
Odpowiedź c.
Komentarz
Romantycy szczególnie upodobali sobie wieki śred-
nie. W swoich utworach chętnie użyczali miejsca
opisom średniowiecznych, mrocznych zamków i do-
borowego rycerstwa. To właśnie ten czynnik zade-
cydował o popularności Szekspira – średniowiecz-
na sceneria jego dramatów rozpaliła w romanty-
kach zainteresowanie dla dramaturga i sprawiła, że
zapomniany, w romantyzmie został odkryty na
nowo. Uwaga: w tym pytaniu nie należy mylić goty-
ku ze średniowieczem! Gotyk to jeden z charakte-
rystycznych dla średniowiecza prądów w sztuce.
9. Frenezja romantyczna to:
a. cecha stylu romantycznego polegająca na szkico-
wym przedstawianiu rzeczywistości
b. upodobanie do motywów fantastycznych, nadprzy-
rodzonych
c. gatunek literacki charakteryzujący się upodobaniem
do poetyki grozy
Odpowiedź b.
Komentarz
Prometeizm to postawa charakterystyczna dla polskie-
go bohatera romantycznego. Jak pamiętacie, Prome-
2
Komentarz
Komentarz
Komentarz
Komentarz
Komentarz
Komentarz
Komentarz
Test z epoki
Ucz się z
teusz był tytanem, który wykradł bogom ogień i za to
Zeus ukarał go, skazując na wieczne męki, przykuwa-
jąc do skał Kaukazu. Tak więc prometeizm to postawa,
w której jednostka poświęca swój interes, a często na-
wet życie, dla dobra innych. W romantyzmie była to
zawsze jednostka wybitna: wódz, przywódca narodu.
13. Bohater romantyczny to przede wszystkim:
a. nieszczęśliwy kochanek
b. indywidualista wiecznie skłócony ze światem
c. spiskowiec
tem. Ta sprzeczność jednak zarazem wyzwala go. Prze-
kraczając kolejne granice, bohater bajroniczny coraz
bardziej wyobcowuje się ze świata, do tego stopnia, że
zupełnie traci z nim kontakt i popada w szaleństwo.
16. Cechą konstytutywną polskiego bohatera
romantycznego jest:
a. walka patriotyczna
b. przemiana
c. samobójcza śmierć
Odpowiedź b.
Odpowiedź b.
Komentarz
Kluczem do psychologii polskiego bohatera roman-
tycznego jest przemiana wewnętrzna bohatera. W od-
różnieniu od zagranicznego bohatera romantyczne-
go (werteryzm, bajronizm), bohater romantyczny
w Polsce nie poświęca całości swego życia ukochanej
kobiecie. Niespełniona miłość, oczywiście, pojawia się
gdzieś na początku jego życia, jednak wkrótce potem
zostaje ona zastąpiona przez miłość do ojczyzny. Ro-
mantyczny kochanek przemienia się w bojownika
o wolność, czemu często towarzyszy zmiana imienia
(Gustaw-Konrad).
17. Wyraz profeta to po grecku:
a. wizja
b. objawienie
c. prorok
Komentarz
Właściwie każda z tych cech jest cechą bohatera ro-
mantycznego. Jest on zarówno kochankiem, artystą,
jak i spiskowcem. Jednak cechą przewodnią wszyst-
kich tych odsłon romantycznego bohatera stanowi to,
iż jest postacią wybitną, indywidualistą skłóconym ze
światem. Taka konstrukcja bohatera romantycznego
to wielki wkład romantyków wniesiony w historię lite-
ratury. Ten specyficzny typ postaci literackiej będzie
punktem odniesienia dla twórców późniejszych epok.
14. Kluczem do psychologii bohatera werterycz-
nego jest pojęcie:
a. Sturm und Drang
b. dekadencja
c. Weltschmerz
Odpowiedź c.
Odpowiedź c.
Komentarz
Bohater werterowski to postać, do której psychologii
kluczem stało się pojęcie Weltschmerz, czyli ból ist-
nienia. Weltschmerz to poczucie zupełnego wyobco-
wania i niemożności porozumienia się ze światem.
Jest to stan depresyjny, który objawia się niemożno-
ścią podjęcia decyzji i brakiem jakiegokolwiek dzia-
łania. Stąd nieustanny konflikt między racjami boha-
tera i otaczającego go świata. Pierwowzorem dla tego
typu postaci był Werter, bohater utworu Johanna
Wolfganga Goethego
Cierpienia młodego Wertera
.
15. Kluczem do zrozumienia postawy bajronicz-
nej jest pojęcie:
Komentarz
Profeta po grecku znaczy prorok. Kolejną cechą lite-
ratury romantycznej jest właśnie jej profetyczny cha-
rakter. Nie oznacza to jednak, że wszyscy pisarze ro-
mantyczni przepowiadali przyszłość. Nazwa odnosi się
raczej do charakteru tej literatury: wizyjnej, przepeł-
nionej mistycznymi wizjami, odkrywającej niedostęp-
ne dotąd znaczenia. Takimi są
Widzenie księdza Pio-
tra
czy
Wielka Improwizacja
z III części
Dziadów
. Li-
teratura profetyczna w swej istocie nawiązuje do ob-
jawień biblijnych proroków, a szczególności do
Apo-
kalipsy św. Jana
, której mistyczne wizje są pierwowzo-
rem dla tego typu twórczości.
18. System filozoficzny stworzony przez Hegla to
filozofia:
a. romantyzmu
b. orientalizmu
c. bajronizmu
a. analityczna
b. metafizyczna
c. dialektyczna
Odpowiedź c.
Komentarz
Aby zrozumieć, co to jest postać bajroniczna, niezbędne
jest rozumienie pojęcia bajronizmu, czyli skrajnie posu-
niętego indywidualizmu, które prowadzi do totalnego
wyobcowania i niemożności porozumienia się ze świa-
tem. Bohater bajroniczny, podobnie jak werteryczny,
pozostaje w konflikcie sumienia z otaczającym go świa-
Odpowiedź c.
Komentarz
System filozoficzny stworzony przez Hegla opiera się
na dialektyce. Odwołując się do zasad logiki, Hegel
odkrył, iż każdemu twierdzeniu (tezie) odpowiada jego
zaprzeczenie (antyteza) i dopiero z zestawienia tych
3
Komentarz
Komentarz
Komentarz
Komentarz
Komentarz
Komentarz
Test z epoki
Ucz się z
dwóch przeciwstawnych twierdzeń wyłania się twier-
dzenie prawdziwe (synteza), które według Hegla jest
zasadą wszelkiego rozwoju i postępu. Ponadto system
filozoficzny Hegla charakteryzuje skłonność do my-
ślenia historiozoficznego. Podzielił on losy świata
zgodnie z kolejnymi emanacjami „ducha świata”, który
rozwija się, dążąc do doskonałości.
19. Autorem idei polskiego mesjanizmu narodo-
wego jest:
a. Józef Hoene-Wroński
b. Adam Mickiewicz
c. Adam Naruszewicz
Komentarz:
Chyba najważniejszą cechą romantycznej literatury jest
jej synkretyzm. Synkretyzm to inaczej zerwanie z tra-
dycyjnie pojmowanym podziałem na rodzaje i gatunki
literackie, jako konstrukcje zamknięte i sztywno sko-
dyfikowane. Utwory synkretyczne to dzieła o niejedno-
litej strukturze – zawierające cechy charakterystyczne
dla różnych gatunków (synkretyzm gatunkowy), bądź
rodzajów (synkretyzm rodzajowy) literackich.
22. Ballada to gatunek synkretyczny łączący ele-
menty:
a. epiki i dramatu
b. epiki i liryki
c. liryki i dramatu
Odpowiedź a.
Komentarz
Autorem tej specyficznie polskiej idei historiozoficz-
nej jest filozof emigracyjny Józef Hoene-Wroński.
Myśl tę jednak na wielką skalę rozpropagował dopie-
ro Adam Mickiewicz, między innymi w III części
Dzia-
dów
i w
Księgach narodu polskiego i pielgrzymstwa
polskiego
. W myśl tej idei Polska ma do spełnienia
bardzo ważne zadanie w dziejach świata: tak jak Chry-
stus, który wziął na siebie winy wszystkich ludzi i umarł
za nich na krzyżu, tak (w przekonaniu Hoene-Wroń-
skiego i Mickiewicza) Polska dla odkupienia grzechów
świata ma cierpieć męki, by potem jak Chrystus zmar-
twychwstać i poprowadzić świat ku moralnej odnowie.
Idea ta miała tłumaczyć wieloletni brak niepodległo-
ści Polski i stanowić otuchę dla uciskanego narodu.
20. Druga część
Nie-Boskiej komedii
Zygmunta
Krasińskiego oparta jest na idei:
a. mesjanizmu narodowego
b. historiozofii
c. prowidencjalizmu
odpowiedź: b.
Komentarz:
Ballada jest gatunkiem synkretycznym łączącym ele-
menty epiki i liryki. Oparta jest na epickiej fabule, która
staje się punktem wyjścia do części lirycznych i reflek-
syjnych. W kulturze dawnej wsi ballada pełniła funkcje
mitu. Śpiewano ją w długie zimowe wieczory przez wiej-
skich dziadów i starych gospodarzy. Wraz z romantyczną
fascynacją folklorem ballada przeniknęła do literatury.
23. Sonet o ściśle skodyfikowanej budowie na-
zywamy sonetem:
a. Petrarki
b. włoskim
c. mickiewiczowskim
odpowiedź: b.
Komentarz:
Sonet o ściśle skodyfikowanej budowie to sonet wło-
ski. Jego autorem jest renesansowy poeta Petrarka.
Sonet włoski wiąże ściśle określona budowa: dwie
pierwsze czterowersowe strofy tworzą opis jakiejś sy-
tuacji, a kolejne dwie – tym razem trzywersowe – wy-
wodzą z tego opisu liryczną refleksję. Sonet podpo-
rządkowany jest ścisłemu układowi rymów: abba abba
cdc dcd. Oczywiście, prócz tego, istnieje również parę
innych odmian sonetu, ale to właśnie sonet włoski jest
najbardziej powszechny w literaturze, w tym również
polskiej. Najbardziej znane są
Sonety odeskie
i
Sone-
ty krymskie
Adama Mickiewicza.
24. Powieść poetycka to gatunek, który ukształ-
tował się w epoce:
a. renesansu
b. średniowiecza
c. romantyzmu
Odpowiedź c.
Komentarz
Druga część
Nie-Boskiej komedii
Zygmunta Krasińskie-
go zbudowana jest wokół idei prowidencjalizmu. Ten
filozoficzny pogląd mówi, że wszystko, co się dzieje
w świecie, jest realizacją jakiegoś z góry przez Boga za-
łożonego planu. Z takiej perspektywy wszelkie wyda-
rzenia, zarówno te historyczne, jak i te dotyczące życia
poszczególnych jednostek, są jedynie etapami owego mi-
sternie skonstruowanego planu. Oznacza to, iż wszystko,
co się wydarza, nawet jeśli jest nam niemiłe bądź wręcz
nieludzkie, nosi w sobie głęboko ukryty sens, którego
ludzki umysł nie jest po prostu w stanie przejrzeć.
21. Jedną z najważniejszych cech literatury ro-
mantycznej jest:
a. synkretyzm
b. polifoniczność
c. liryzm
odpowiedź: c.
Komentarz:
Powieść poetycka to gatunek, który powstał w roman-
tyzmie. Do jego powstania przyczynili się George By-
odpowiedź: a.
4
Komentarz:
Komentarz
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz
Komentarz:
Test z epoki
Ucz się z
ron i Walter Scott. Powstał na bazie poematu epickie-
go, jest jednak dużo bardziej udramatyzowany niż pier-
wowzór, tak by wytworzyć atmosferę tajemniczości i gro-
zy. Tłem wydarzeń dla powieści poetyckiej jest najczę-
ściej Orient bądź epoka historyczna odległa w czasie
(średniowiecze). W Polsce twórcami powieści poetyc-
kiej byli Adam Mickiewicz i Antoni Malczewski.
25. Dramat romantyczny to gatunek synkretycz-
ny pod względem:
a. rodzajowym i gatunkowym
b. tylko rodzajowym
c. tylko gatunkowym
cony jest zbiorowemu portretowi Polski i Polaków cza-
sów napoleońskich.
28. Podstawowym pojęciem romantycznej filo-
zofii jest:
a. historiozofia
b. prowidencjalizm
c. mistycyzm
odpowiedź: a.
Komentarz:
Podstawowym pojęciem romantycznej filozofii jest hi-
storiozofia. Jest to pojęcie dość ogólne, jednak nie-
zbędne do wgłębienia się w romantyczny sposób my-
ślenia. Historiozofia to ta gałąź filozofii, która filozo-
ficznymi metodami i pojęciami stara się wyjaśnić za-
sady rządzące dziejami świata, inaczej filozofia dzie-
jów. U podstawy historiozofii leży przekonanie, iż świa-
tem rządzi jakaś nadrzędna zasada, która jest kluczem
do zrozumienia następstw historycznych wydarzeń.
Idee historiozoficzne odegrały ogromną rolę w kształ-
towaniu się romantycznej filozofii, miały też spory
wpływ na romantyczną literaturę (porównaj: Mickie-
wicz, Krasiński, Słowacki).
29. Winkelriedyzm to idea historiozoficzna prze-
ciwstawiona:
a. prowidencjalizmowi Krasińskiego
b. heglizmowi
c. mickiewiczowskiemu mesjanizmowi
odpowiedź: a.
Komentarz:
Dramat romantyczny to gatunek synkretyczny zarów-
no pod względem gatunkowym, jak i rodzajowym.
Charakteryzuje go niezwykły rozmach i monumenta-
lizm ukazywanych wydarzeń. Ma on budowę skompli-
kowaną do tego stopnia, że przez długi czas dramat
romantyczny uważano za gatunek niesceniczny. Dra-
mat romantyczny jest w zasadzie gatunkiem typowo
polskim. Charakteryzuje go, obok synkretyzmu, kom-
pozycja otwarta i obecność głównego bohatera (bo-
hatera romantycznego), który w polskiej literaturze
zawsze przechodzi przemianę. Z romantycznego ko-
chanka staje się bohaterem narodowym, wojownikiem
o Wielką Sprawę.
26. Poemat dygresyjny to odmiana:
a. eposu homeryckiego
b. poematu epickiego
c. pastiszu
odpowiedź: c.
Komentarz:
Winkelriedyzm to idea historiozoficzna sformułowa-
na w
Kordianie
Juliusza Słowackiego. Jest ona z zało-
żenia przeciwstawiona mickiewiczowskiemu mesja-
nizmowi. Słowacki porównał dzieje Polski do losów
szwajcarskiego bohatera narodowego Winklerieda,
który stawiając wszystko na jedną kartę, poderwał
Szwajcarów do walki o wolność. Podobną rolę do ode-
grania w dziejach świata wieszczy Polakom Słowac-
ki. Mesjanistycznej pokorze winni oni przeciwstawić
radykalny aktywizm.
30. Z
Nie-Boskiej komedii
Zygmunta Krasińskie-
go wyłania się idea:
a. mesjanizmu
b. winkelriedyzmu
c. cykliczności dziejów
odpowiedź: b.
Komentarz:
Poemat dygresyjny to druga, obok powieści poetyc-
kiej, odmiana poematu epickiego. Tu również osią
utworu jest epicka opowieść, wokół której, jak wska-
zuje nazwa gatunku, nadbudowane są liczne dygre-
sje, które przejmują tok akcji poematu. Są to prze-
ważnie luźne refleksje filozoficzne, partie liryczne,
ale również złośliwości i wtręty polityczne pod adre-
sem działaczy epoki.
27.
Pan Tadeusz
nawiązuje do tradycji:
a. poematu epickiego
b. powieści poetyckiej
c. eposu homeryckiego
odpowiedź: c.
odpowiedź: c.
Komentarz:
Zygmunt Krasiński zbudował akcję
Nie-Boskiej ko-
medii
na idei cykliczności dziejów. Akcja utworu
odkrywa całą złożoność Boskiego planu dziejów:
Po rewolucji następuje zburzenie starego porządku
świata i chwilowy powrót do „naturalnego” stanu
równości między ludźmi. Trwa to jednak do momen-
Komentarz:
Pan Tadeusz
nawiązuje do tradycji antycznego eposu.
Świadczą o tym: inwokacja, stylizowany na trzynasto-
zgłoskowiec heksametr, zbiorowy bohater oraz roz-
budowane opisy i porównania.
Pana Tadeusza
nazy-
wa się również epopeją narodową, ponieważ poświę-
5
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
Komentarz:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]