Teczka dwulatka cz. 3 Wiosna, Teczka dwulatka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Paulina Gularska-Misiak
Teczka 2-latka
Dziecko słoneczko
Przewodnik metodyczny
część 3
Wiosna
Spis treści
Wstęp
3
Ramowy rozkład dnia
4
Aktywności rozwijane podczas zajęć z dziećmi
5
Plan działań wspomagająco-wspierających
Luty (cztery tygodnie)
7
Propozycje zajęć i zabaw dziennych
19
Marzec (cztery tygodnie)
56
Propozycje zajęć i zabaw dziennych
68
Kwiecień (dwa tygodnie)
110
Propozycje zajęć i zabaw dziennych
115
Notatnik aktywnego nauczyciela
134
WSTĘP
Koleżanko!
Praca z małym dzieckiem to nieustanne wyzwanie, przynoszące jednak ogromną satysfakcję.
Mam nadzieję, że niniejszy przewodnik, opracowany na podstawie kart pracy „Teczka
2-latka. Dziecko słoneczko”, zainspiruje Cię do twórczej i pełnej radości pracy z małymi
podopiecznymi.
Twoi wychowankowie są już starsi i wykazują większą chęć do zabawy i nauki. W trzeciej
części przewodnika metodycznego proponuję od trzech do sześciu zajęć dydaktycznych
dziennie. Kilka zabaw więcej niż w poprzednich częściach, co pozwoli Ci swobodnie dobierać
je do poziomu rozwoju dzieci.
Dalszy kształt przewodnika nie zmienił się. Szczególną uwagę poświęciłam zabawom
mającym pobudzić ciekawość, rozwinąć wyobraźnię i sprawić, że dwulatki z Twojej grupy
stopniowo, z uśmiechem poznają świat. W przewodniku znajdziesz propozycje doświadczeń
i eksperymentów, ciekawych zabaw plastycznych, teatralnych i rozwijających aktywność
społeczną. Jak najczęściej czytaj dzieciom, nie tylko utwory zawarte w tej książce. Sięgaj po
literaturę klasyczną, baśnie i legendy. Nie zrażaj się wiekiem maluchów. To nie prawda, że nic
z nich nie zrozumieją. Przypomnij sobie dzieciństwo. Czytano nam bajki (nie zawsze łatwe),
nie zważając na to, czy je zrozumiemy. Prawda w nich zawarta jest ponadczasowa i warto
zaznajamiać z nią dzieci od najmłodszych lat.
Nie zapomniałam również o zabawach ruchowych, które są niezwykle ważne dla rozwoju
małego dziecka. Jeśli to tylko możliwe, zabawy ruchowe (i nie tylko!) przeprowadzaj na
świeżym powietrzu, nawet jeśli nie zostało to wyraźnie zaznaczone w przewodniku (dostosuj
miejsce przeprowadzania zabaw do pogody).
Mam nadzieję, że skorzystasz ze zgromadzonych w tym przewodniku propozycji. Pamiętaj
jednak, że powstały one po to, by Cię zainspirować. Możesz dowolnie dostosowywać je do
Waszych potrzeb, pogody albo po prostu…chęci.
Życzę, by każdy dzień w przedszkolu przynosił
Tobie i Twoim podopiecznym dużo radości!
Autorka
3
RAMOWY ROZKŁAD DNIA
6:00–8:45
Schodzenie się dzieci do przedszkola. Zabawy integracyjne –
swobodne zabawy w kącikach zainteresowań.
8:45–9:00
Przygotowanie do śniadania.
9:00–9:30
Śniadanie.
9:30–11:00
Realizacja zadań edukacyjnych przez zajęcia z całą grupą oraz
zabawy z językiem obcym, zabawy rytmiczno-ruchowe, praca z bajką,
w tym bajką terapeutyczną, zajęcia adaptacyjne.
11:00–11:45
Zabawy w kącikach zainteresowań lub na świeżym powietrzu.
11:00–12:15
Przygotowanie do obiadu. Obiad.
12:15–14:00
Zajęcia wyciszające. Czas na relaks i odpoczynek – słuchanie muzyki
relaksacyjnej, czytanie bajek, odpoczynek na leżakach.
14:00–14:20
Przygotowanie do podwieczorku. Podwieczorek.
14:20–16:30
Ćwiczenia indywidualne z dziećmi dostosowane do ich możliwości.
Zabawy ruchowe, muzyczne, manipulacyjne, konstrukcyjne, zajęcia
plastyczne. Zabawy na świeżym powietrzu, spacery.
16:30–17:00
Zabawy swobodne. Rozchodzenie się dzieci do domów.
4
AkTyWności rozWijAne PodczAS zAjĘć z dziećmi
Aktywność społeczna
Działalność dziecka związana jest z poznawaniem otoczenia, w jakim się znajduje, przede
wszystkim osób, które przebywają w jego bliskości. Działania nauczyciela skupiają się na
wzmacnianiu poczucia bezpieczeństwa dziecka. Dwulatek coraz częściej doświadcza, że żyje
w grupie, dostrzega swoich rówieśników, zapamiętuje proste reguły podane przez nauczyciela.
Poprzez zabawę kształtuje nawyk używania słów: dzień dobry, do widzenia, proszę,
dziękuję. Dziecko ma możliwość wchodzenia w rolę i doświadczania zachowań społecznie
pożądanych. Uczy się przez naśladowanie.
Dziecko poznaje siebie i swoje ciało przez zabawy, ogląda się w lustrze, wskazuje części
ciała i nazywa je. Doświadcza różnych stanów emocjonalnych i oswaja się z nimi. Uczestniczy
w działaniach pozwalających odkrywać otaczający świat i samego siebie w tym świecie.
Zaczyna dokonywać pierwszych wyborów według swoich upodobań. Zauważa, że jest
w grupie, chociaż woli jeszcze bawić się samodzielnie.
Aktywność poznawcza
Dziecko kształtuje spostrzegawczość, uczestniczy w zabawach ćwiczących pamięć, stale
zachęcane jest do poznawania przyrody oraz otaczającego świata. Nauczyciel stara się
zainteresować je zabawami i zabawkami. Dziecko poznaje wielozmysłowo, wzbogaca swoją
wiedzę o otaczającym świecie, myślenie oraz kreatywność. Dzięki zabawie poznaje nowe
pojęcia matematyczne. Krystalizują się jego zainteresowania. Uczestniczy w zabawach
swobodnych i kierowanych, rozwijając swoje zainteresowania, poznaje świat dzięki ćwiczeniom
zmysłów, próbuje zapamiętać, rozwijając pamięć słuchową, uczestniczy w zabawach
twórczych, dzięki czemu rozwija myślenie. Poznaje pory roku, obserwując i bezpośrednio
doświadczając zjawisk atmosferycznych.
Aktywność językowa
Dziecko słucha, odbiera wrażenia dźwiękowe, rozwija zmysł słuchu, obserwuje
i naśladuje, wykazuje zainteresowanie nowymi wrażeniami. Doskonali umiejętność słuchania
i rozumowania, podejmuje próby budowania krótkich wypowiedzi, używając kilku słów.
Rozwija spostrzegawczość, umiejętność oglądania ilustracji. Intensywnie rozwija narządy
artykulacyjne, przygotowując się do sprawnego porozumiewania się z otoczeniem. Dziecko
coraz intensywniej osłuchuje się z czytanym tekstem literackim, próbuje budować wypowiedzi
złożone z większej liczby słów, nazywa określone przedmioty, zapamiętuje ich nazwy,
próbuje odpowiadać na pytania nauczyciela. Poznaje bardzo dużo dźwięków, dzięki czemu
wzbogaca zasób pojęć, choć nie wszystkich używa. Wypowiada proste formy zdaniowe, wiele
pojedynczych słów, zaczyna prawidłowo kojarzyć dźwięk ze słowem. Bardzo intensywnie
ćwiczy narządy mowy, słucha wierszy, opowiadań i bajek. Dzięki rozwijaniu spostrzegania
wzrokowego przygotowuje się do kolejnych etapów edukacji językowej. Obserwuje i poznaje,
rozwija słuch fonetyczny dzięki powtarzaniu prostych rymowanek, krótkich wierszyków.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]