TECHNIK FARMACEUTYCZNY 322[10], EDUKACJA, Programy nauczania do 2011r
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
322[10]/SP/MENiS/2005. .
PROGRAM NAUCZANIA
TECHNIK FARMACEUTYCZNY 322[10]
Zatwierdzam
Minister Edukacji Narodowej i Sportu
Warszawa 2005
Autorzy:
mgr Aleksandra Kessler
mgr Ewa Łoś
mgr Barbara Trzewik
mgr Sylwia Wośko
Recenzenci:
dr n. farm. Przemysław Dorożyński
dr n. farm. Anna Gumieniczek
Opracowanie redakcyjne:
mgr Kazimiera Tarłowska
2
Spis treści
I. Plany nauczania
4
II. Programy nauczania przedmiotów zawodowych
5
1. Podstawy prawa i ekonomiki
5
2. Podstawy anatomii, fizjologii i patofizjologii
11
3. Psychologia
21
4. Zdrowie publiczne
27
5. Farmakognozja
34
6.
43
Technologia postaci leku
7. Farmakologia z elementami chemii leków
63
8. Analiza leków
78
9. Zajęcia praktyczne
88
10. Praktyka zawodowa
96
3
I. PLAN NAUCZANIA
PLAN NAUCZANIA
Szkoła policealna
Zawód: technik farmaceutyczny 322[10]
Podbudowa programowa: szkoła dająca wykształcenie średnie
Liczba
godzin
tygodniowo
w dwuletnim
okresie
nauczania
Lp.
Przedmioty nauczania
Semestry
I - IV
Liczba godzin tygodniowo
w semestrze
1. Podstawy prawa i ekonomiki
-
-
2
1
1,5
2. Anatomia, fizjologia i patofizjologia
3
3
-
-
3
3. Psychologia
2
1
-
-
1,5
4. Zdrowie publiczne
2
1
-
-
1,5
5. Farmakognozja
3
3
2
2
5
6. Technologia postaci leków
7
8
7
8
15
7. Farmakologia z elementami chemii
leków
2
3
3
3
5,5
8. Analiza leków
6
6
5
5
11
9. Zajęcia praktyczne
-
-
6
6
6
Razem
25
25
25
25
50
Praktyka zawodowa w semestrze IV - 4 tygodnie
4
II. PROGRAMY NAUCZANIA PRZEDMIOTÓW
ZAWODOWYCH
PODSTAWY PRAWA I EKONOMIKI
Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń powinien umieć:
–
scharakteryzować system organizacji ochrony zdrowia w Polsce,
–
wskazać instytucje wpływające na politykę zdrowotną państwa,
–
określić źródła i sposoby finansowania świadczeń zdrowotnych,
–
wyjaśnić zasady reglamentowania dostępu do niektórych usług i dóbr,
–
wskazać dostawców i odbiorców usług medycznych,
–
wyjaśnić proces przepływu środków finansujących świadczenia
zdrowotne i rolę państwa w regulacji przepływu,
–
wyjaśnić istotę i zasady funkcjonowania systemu ubezpieczeń
zdrowotnych w Polsce,
–
wyjaśnić specyfikę rynku świadczeń zdrowotnych,
–
wskazać czynniki wpływające na popyt i podaż świadczeń
zdrowotnych,
–
wyjaśnić mechanizmy regulowanej konkurencji między producentami
usług medycznych,
–
wskazać rolę państwa i płatnika na rynku usług medycznych,
–
scharakteryzować system zapewnienia jakości w opiece zdrowotnej,
–
uzasadnić znaczenie profesjonalizmu i zaufania do personelu
medycznego w świadczeniu usług zdrowotnych,
–
wskazać podmioty uprawnione do realizacji świadczeń zdrowotnych,
–
wskazać regulacje prawne dotyczące personelu medycznego
a w szczególności technika farmaceutycznego,
–
rozróżnić rodzaje kontraktów na usługi medyczne,
–
określić zasady zawierania kontraktów na świadczone usługi
medyczne,
–
scharakteryzować koszty wytworzenia świadczeń zdrowotnych,
–
wskazać podstawy prawne funkcjonowania zakładów opieki
zdrowotnej i płatnika,
–
zastosować przepisy prawa dotyczące działalności gospodarczej,
–
zastosować przepisy prawa dotyczące działalności zawodowej
technika farmaceutycznego.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]