Technik informatyk 312[01] Z3 02 u Bazy danych 2, Technik Informatyk, technik informatyk
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Andrzej Krawczyk
Ewa Sromala
Tworzenie interfejsu użytkownika
312[01].Z3.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inż. Andrzej Uzar
mgr Bogdan Kostrzewa
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Bożena Zajac
Korekta:
mgr inż. Tomasz Sułkowski
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 312[01].Z3.02
Tworzenie interfejsu użytkownika zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu
technik informatyk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
2.
Wymagania wstępne
4
3.
Cele kształcenia
6
4.
Materiał nauczania
7
4.1. Obiekt aplikacji
7
4.1.1. Materiał nauczania
7
4.1.2. Pytania sprawdzające
9
4.1.3. Ćwiczenia
9
4.1.4. Sprawdzian postępów
13
4.2. Metody wyszukiwania informacji w bazie danych
15
4.2.1. Materiał nauczania
15
4.2.2. Pytania sprawdzające
16
4.2.3. Ćwiczenia
16
4.2.4. Sprawdzian postępów
20
4.3. Aktualizacja danych
21
4.3.1. Materiał nauczania
21
4.3.2. Pytania sprawdzające
22
4.3.3. Ćwiczenia
22
4.3.4. Sprawdzian postępów
25
4.4. Transakcje
26
4.4.1. Materiał nauczania
26
4.4.2. Pytania sprawdzające
27
4.4.3. Ćwiczenia
27
4.4.4. Sprawdzian postępów
28
4.5. Elementy aplikacji: formularze i raporty
29
4.5.1. Materiał nauczania
29
4.5.2. Pytania sprawdzające
30
4.5.3. Ćwiczenia
30
4.5.4. Sprawdzian postępów
34
4.6. Automatyzacja zadań
35
4.6.1. Materiał nauczania
35
4.6.2. Pytania sprawdzające
36
4.6.3. Ćwiczenia
36
4.6.4. Sprawdzian postępów
38
4.7. Zasady projektowania panelu sterowania aplikacją
39
4.7.1. Materiały nauczania
39
4.7.2. Pytania sprawdzające
40
4.7.3. Ćwiczenia
40
4.7.4. Sprawdzian postępów
42
4.8. Ustawienia startowe aplikacji
43
4.8.1. Materiał nauczania
43
4.8.2. Pytania sprawdzające
43
4.8.3. Ćwiczenia
43
4.8.4. Sprawdzian postępów
44
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1.
Wprowadzenie
5
4.9. Testowanie aplikacji
45
4.9.1. Materiał nauczania
45
4.9.2. Pytania sprawdzające
47
4.9.4. Sprawdzian postępów
48
5. Sprawdzian osiągnięć
49
6. Literatura
52
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
4.9.3. Ćwiczenia
47
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w kształtowaniu umiejętności:
–
projektowania ibudowania aplikacji umożliwiającej wyszukiwanie danych przez
wszystkich użytkowników systemu,
–
przedstawiania wskazanych danych w postaci zestawień i raportów,
–
projektowania iwykonania interfejsu użytkownika pozwalającego na bezpieczną
aktualizację danych,
–
projektowania i wykonania panelu sterowania aplikacją z własnym paskiem menu,
–
przygotowania pomocy dla przyszłych użytkowników aplikacji,
–
pracy w grupie.
W poradniku zamieszczono:
–
wykaz umiejętności, jakie powinieneś posiadać, by bez problemów korzystać
z poradnika,
–
cele kształcenia, które pozwolą Ci uświadomić sobie cel informacji i ćwiczeń zawartych
w poradniku,
–
materiał nauczania, czyli skondensowane wiadomości teoretyczne oraz wskazówki, które
pomogą Ci zrozumień i poprawnie wykonać zestaw ćwiczeń,
–
zestaw pytań, który pozwoli Ci sprawdzić, czy zapoznałeś się i zrozumiałeś wszystkie
wiadomości i możesz przystąpić do wykonania ćwiczeń,
–
ćwiczenia, które pozwolą ukształtować praktyczne umiejętności tworzenia interfejsu
użytkownika,
–
sprawdzian postępów, który pozwoli Ci określić, jakie wiadomości i umiejętności
ukształtowałeś w danej jednostce tematycznej,
–
sprawdzian osiągnięć, dzięki któremu ocenisz swoje wiadomości iumiejętności
ukształtowane w trakcie pracy z poradnikiem,
–
literaturę uzupełniającą.
Pracując z poradnikiem i wykonując ćwiczenia możesz napotkać trudności. Uwagi
zapisane pod ćwiczeniami pozwolą Ci:
–
prawidłowo rozwiązać zadania, chociaż nie są jedyną drogą prowadzącą do osiągnięcia
rezultatu końcowego – Twoja inwencja będzie bardzo cenna,
–
zwrócić uwagę na umiejętności, które mogą przydać się w przyszłości i które są
kluczowe w obszarze kształcenia.
W razie wątpliwości zwróć się o pomoc do nauczyciela.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]