TECHNIK MECHANIZACJI ROLNICTWA(1), rolnik2014

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.
MINISTERSTWO
EDUKACJI i NAUKI
MINISTERSTWO EDUKACJI i NAUKI
311[22]T-4, SP-2, SP-1,5/MEiN/2006.
MODUŁOWY PROGRAM NAUCZANIA
TECHNIK MECHANIZACJI ROLNICTWA 311[22]
Zatwierdzam
Minister Edukacji i Nauki
Warszawa 2006

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
0
 Autorzy:
mgr inż. Waldemar Kula
mgr inż. Sylwester Matyjaszczyk
Roman Wawroski
Recenzenci:
mgr inż. Marek Rudziński
mgr inż. Zdzisław Gadek
Opracowanie redakcyjne:
mgr Joanna Iwanowska

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
Spis treści
Wprowadzenie
4
I.
Założenia programowo-organizacyjne kształcenia
w zawodzie
6
1.
Opis pracy w zawodzie
6
2.
Zalecenia dotyczące organizacji procesu dydaktyczno-
-wychowawczego
9
II. Plany nauczania
17
III. Moduły kształcenia w zawodzie
20
1. Bezpieczeństwo pracy i ochrona środowiska
20
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
oraz ochrony przeciwpożarowej
22
Przestrzeganie przepisów ochrony środowiska
26
2. Podstawy konstrukcji mechanicznych
29
Wyznaczanie obciążeń w układach statycznych,
kinematycznych i dynamicznych
31
Badanie materiałów konstrukcyjnych
35
Dobieranie materiałów konstrukcyjnych
38
Odwzorowywanie elementów maszyn
42
Wykonywanie rysunków z wykorzystaniem
komputerowego wspomagania projektowania
46
Stosowanie maszyn i urządzeń energetycznych oraz
transportu wewnątrzzakładowego
49
3. Podstawowe układy sterowania i regulacji
53
Badanie układów elektrycznych i elektronicznych
55
Montowanie i sprawdzanie układów automatyki
59
4. Podstawowe techniki wytwarzania
63
Wykonywanie pomiarów warsztatowych
65
Zastosowanie podstawowych technik wytwarzania części
maszyn
70
5. Eksploatacja pojazdów rolniczych
74
Stosowanie przepisów ruchu drogowego
76
Kierowanie pojazdem samochodowym
79
Diagnozowanie i naprawa silników spalinowych
82
Diagnozowanie i naprawa układów napędowych
w pojazdach rolniczych
86
Diagnozowanie i naprawa układów kierowniczych
i hamulcowych
90
Diagnozowanie i naprawa układów elektrycznych
w pojazdach i maszynach
93
Organizacja warsztatu obsługi i naprawy pojazdów
96

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
Wykonywanie przeglądów technicznych i obsługi
sezonowej pojazdów
99
6. Użytkowanie i naprawa
narzędzi, maszyn i urządzeń
rolniczych
102
Eksploatowanie narzędzi i maszyn do uprawy roli
105
Eksploatowanie siewników i sadzarek
108
Eksploatowanie narzędzi, maszyn i urządzeń do
nawożenia i ochrony roślin
111
Eksploatowanie maszyn i urządzeń do zbioru zielonek
115
Eksploatowanie maszyn do zbioru zbóż
118
Eksploatowanie maszyn do zbioru roślin okopowych
122
Eksploatowanie maszyn i urządzeń stosowanych
w produkcji zwierzęcej
125
Eksploatowanie urządzeń i środków transportu
stosowanych w gospodarstwie rolnym
128
7. Rachunkowość i zarządzanie w rolnictwie
131
Stosowanie rachunkowości w rolnictwie
133
Prowadzenie marketingu towarów i usług
138
8. Praktyka zawodowa
143
Organizacja prac polowych
144
Organizacja naprawy sprzętu rolniczego
147
9. Diagnostyka i naprawa maszyn rolniczych
150
Diagnozowanie maszyn rolniczych
152
Organizacja naprawy kombajnu zbożowego
156
Organizacja naprawy opryskiwaczy
159

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Wprowadzenie
Modułowy program nauczania dla zawodu technik mechanizacji
rolnictwa 311[22] jest przeznaczony do realizacji w technikum
czteroletnim dla młodzieży i dla dorosłych oraz w szkole policealnej,
w formie stacjonarnej lub zaocznej.
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie absolwenta do
skutecznego wykonywania zadań zawodowych w warunkach gospodarki
rynkowej. Wymaga to dobrego przygotowania ogólnego, opanowania
podstawowej wiedzy i umiejętności oraz prezentowania właściwych
postaw zawodowych. Absolwent szkoły powinien charakteryzować się
otwartością, komunikatywnością, wyobraźnią, zdolnością do ciągłego
uczenia się i podnoszenia kwalifikacji oraz umiejętnością oceny
własnych możliwości. Realizacja programu nauczania o modułowym
układzie treści kształcenia ułatwia osiągnięcie tych zamierzeń.
Kształcenie modułowe, w którym cele i materiał nauczania
powiązane są z procesem pracy i zadaniami zawodowymi umożliwia:

przygotowanie ucznia do wykonywania typowych zadań zawodowych
na stanowiskach pracy, którym odpowiadają określone zakresy
umiejętności, wiedzy i postaw zawodowych,

integrację treści nauczania z różnych dyscyplin wiedzy,

stymulowanie aktywności intelektualnej i motorycznej ucznia,
pozwalającej na indywidualizację procesu nauczania.
Kształcenie modułowe charakteryzuje się tym, że:

preferowane są aktywizujące metody nauczania, które z jednej strony
wyzwalają aktywność, kreatywność, zdolność do samooceny
uczącego się, z drugiej zaś zmieniają rolę nauczyciela w kierunku
doradcy, partnera, projektanta, organizatora i ewaluatora procesu
dydaktycznego,

proces nauczania i uczenia się ukierunkowany jest na osiąganie
konkretnych, wymiernych rezultatów w formie ukształtowanych
umiejętności intelektualnych i praktycznych, które umożliwiają
wykonywanie określonego zakresu pracy w zawodzie,

wykorzystywana jest w szerokim zakresie zasada transferu wiedzy
i umiejętności wcześniej uzyskanych przez ucznia w toku nauki
formalnej, nieformalnej oraz incydentalnej,

program nauczania posiada elastyczną strukturę, a znajdujące się
w nim moduły i jednostki można aktualizować (modyfikować,
uzupełniać lub wymieniać) nie burząc konstrukcji programu, po to, by
dostosowywać treści do zmieniających się potrzeb rynku pracy,
rozwoju nauki i technologii oraz predyspozycji uczących się.

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mariusz147.htw.pl
  •