TECHNIK PRZEROBKI KOPALIN STALYCH 311[53], EDUKACJA, Programy nauczania do 2011r
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ministerstwo Edukacji Narodowej
311[53]/ T /MEN/2009
PROGRAM NAUCZANIA
TECHNIK
PRZERÓBKI KOPALIN STAŁYCH 311[53]
Warszawa 2009
Autorzy:
mgr inŜ. Kazimierz Buchta
mgr inŜ. Wojciech Cebo
inŜ. Marek Kopka
mgr inŜ. Barbara Susek
Recenzenci:
prof. dr hab. inŜ. Wiesław Blaschke
mgr inŜ. Jerzy Tecl
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Janina Dretkiewicz – Więch
mgr inŜ. ElŜbieta śochowska
Opracowanie techniczne:
mgr Rafał Auch-Szkoda
1
Spis treści
I. Plany nauczania
3
II. Programy nauczania przedmiotów zawodowych
4
1. Konstrukcje i technologie mechaniczne
2. Pracownia elektrotechniki i automatyki
3. Maszyny i urządzenia
4
16
28
4. Technologia przeróbki kopalin stałych
5. Pracownia badań laboratoryjnych
6. Zajęcia praktyczne
7. Praktyka zawodowa
42
64
72
80
2
I. PLANY NAUCZANIA
PLAN NAUCZANIA
Technikum czteroletnie
Zawód: technik przeróbki kopalin stałych 311[53]
Podbudowa programowa: gimnazjum
Lp.
Przedmioty nauczania
Dla młodzieŜy
Liczba godzin
tygodniowo
w czteroletnim
okresie nauczania
Klasy I-IV
1. Konstrukcje i technologie mechaniczne
6
2. Pracownia elektrotechniki i automatyki
4
3. Maszyny i urządzenia
6
4.
Technologia przeróbki kopalin stałych
10
5. Pracownia badań laboratoryjnych
6
6.
Zajęcia praktyczne
12
7. Specjalizacja*
6
Razem
50
Praktyka zawodowa: 4 tygodnie
* Program nauczania wybranej specjalizacji w zawodzie opracowany przez nauczyciela powinien
uzyskać pozytywną opinię szkolnego zespołu przedmiotowego właściwego dla danego zawodu.
3
II. PROGRAMY
NAUCZANIA
PRZEDMIOTÓW
ZAWODOWYCH
KONSTRUKCJE I TECHNOLOGIE MECHANICZNE
Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć:
-
rozpoznać zagroŜenia dla zdrowia i Ŝycia związane z wykonywaną
pracą i wskazać sposoby ich usunięcia,
-
dobrać środki ochrony indywidualnej do rodzaju prowadzonych prac,
-
ustalić sposób postępowania w przypadku zagroŜenia poŜarem,
-
zastosować podręczny sprzęt gaśniczy,
-
zastosować obowiązujące zasady ochrony środowiska,
-
wykonać rysunki i szkice części maszyn zgodnie z normami,
-
odczytać informacje z dokumentacji technicznej oraz zamieszczone
w niej oznaczenia,
-
zastosować technikę komputerową do sporządzania rysunków
technicznych,
-
wyjaśnić podstawowe pojęcia z zakresu mechaniki technicznej,
-
wykonać działania na wektorach,
-
określić warunki równowagi ciała sztywnego,
-
obliczyć prędkość obrotową, pracę mechaniczną, moc, energię,
sprawność,
-
rozróŜnić rodzaje odkształceń i napręŜeń oraz wyjaśnić pojęcie
napręŜenia dopuszczalnego,
-
rozróŜnić proste przypadki obciąŜenia elementów konstrukcyjnych,
-
obliczyć napręŜenia w elemencie ściskanym i rozciąganym,
-
obliczyć napręŜenia gnące i skręcające dla prostych przypadków
obciąŜenia wału,
-
wykonać podstawowe obliczenia wytrzymałościowe elementów
maszyn,
-
rozróŜnić konstrukcje: połączeń, osi, wałów, sprzęgieł, przekładni
mechanicznych i mechanizmów,
-
wskazać zastosowanie róŜnych rodzajów konstrukcji w maszynach
i urządzeniach,
-
scharakteryzować typowe elementy maszyn lub urządzeń,
-
określić właściwości oraz zastosowanie metali i ich stopów do
budowy maszyn i urządzeń,
-
określić właściwości i zastosowanie tworzyw sztucznych do budowy
maszyn i urządzeń,
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]