TECHNIK SZTUKATORSTWA I KAMIENIARSTWA ARTYSTYCZNEGO 347[10], EDUKACJA, Programy nauczania do 2011r

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Ministerstwo Edukacji Narodowej
347[10]/T/MEN/2009
PROGRAM NAUCZANIA
TECHNIK SZTUKATORSTWA
I KAMIENIARSTWA ARTYSTYCZNEGO
347[10]
Warszawa 2009
Autorzy:
mgr Józef Karkoszka
mgr Piotr Pasternak
mgr Ewa Polanowska
mgr Szczepan Siudak
Recenzenci:
prof. dr hab. Jerzy Mizera
mgr Roman Jacek Kieferling
Opracowanie redakcyjne:
dr Grzegorz Rycharski
Opracowanie techniczne:
mgr Rafał Auch-Szkoda
1
Spis treści
I.
Plan nauczania
3
II. Programy nauczania przedmiotów zawodowych
4
1. Podstawy historii architektury
4
2. Rysunek i kompozycja
12
3. Dokumentacja techniczna
22
4. Technologia sztukatorstwa i kamieniarstwa
30
5. Zajęcia praktyczne
42
6. Język obcy zawodowy
53
7. Działalność sztukatorska i kamieniarska
57
8. Praktyka zawodowa
66
2
I. PLAN NAUCZANIA
PLAN NAUCZANIA
Technikum czteroletnie
Zawód: technik sztukatorstwa i kamieniarstwa artystycznego 347[10]
Podbudowa programowa: gimnazjum
Dla młodzieŜy
Dla dorosłych
Lp.
Przedmioty nauczania
Liczba
godzin
tygodniowo
w
czteroletnim
okresie
nauczania
Liczba
godzin
tygodniowo
w
czteroletnim
okresie
nauczania
Liczba
godzin
w
czteroletnim
okresie
nauczania
Klasy I-IV
Semestry I-VIII
Forma
stacjonarna
Forma
zaoczna
1. Podstawy historii architektury
4
3
50
2. Rysunek i kompozycja
7
5
88
3. Dokumentacja techniczna
6
4
76
4. Technologia sztukatorstwa
i kamieniarstwa
8
6
101
5. Zajęcia praktyczne
18
12
227
6. Specjalizacja*
2
1
25
7.
Język obcy zawodowy
2
2
25
8. Działalność sztukatorska
i kamieniarska
3
2
38
Razem
50
35
630
Praktyka zawodowa: po 4 tygodnie w klasie III i IV
* P
rogram wybranej specjalizacji w zawodzie opracowany przez nauczyciela powinien
uzyskać pozytywną opinię szkolnego zespołu przedmiotowego właściwego dla danego
zawodu
3
 II. PROGRAMY NAUCZANIA PRZEDMIOTÓW
ZAWODOWYCH
PODSTAWY HISTORII ARCHITEKTURY
Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń (słuchacz) powinien umieć:
-
posłuŜyć się podstawową terminologią dotyczącą dawnej
i współczesnej architektury,
-
określić rodzaje budowli typowych dla poszczególnych stylów
architektonicznych,
-
określić właściwości materiałów budowlanych typowych dla
poszczególnych stylów architektonicznych,
-
scharakteryzować elementy konstrukcji budowlanych,
-
scharakteryzować style architektoniczne,
-
rozpoznać porządki architektoniczne,
-
scharakteryzować elementy i detale architektoniczne,
-
określić zmiany zachodzące w formie detalu architektonicznego
w róŜnych okresach historycznych,
-
rozpoznać rodzaje ornamentu,
-
dokonać charakterystyki ornamentu stosowanego w róŜnych okresach
historycznych,
-
określić znaczenie dekoracji sztukatorskiej i rzeźby w róŜnych stylach
architektonicznych,
-
wykorzystać wiedzę z zakresu historii architektury w trakcie realizacji
zadań zawodowych,
-
określić rolę i zastosowanie detalu architektonicznego we
współczesnym budownictwie,
-
skorzystać z róŜnych źródeł informacji dotyczących historii
architektury i sztuki.
Materiał nauczania
1. Kompozycja architektoniczna
Pojęcia architektury i budowli. Style w architekturze. Architektura jako
sztuka kształtowania przestrzeni. Rodzaje brył budowli. Proporcje
budowli. Kompozycja budowli. Poziome i pionowe podziały elewacji.
Rodzaje zwieńczeń elewacji.
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mariusz147.htw.pl
  •