Techniki NLP w tworzeniu dobrych zwiazkow z ludzmi,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SPIS TREŚCI
KILKA UWAG WOLFGANGA WALKERA ............................................................... 9
Co to jest NLP? ................................., ................................................................. 9
O czym traktuje ta książka?................................................................................ 10
Kto skorzysta z lektury tej książki?.................................................................... 12
WSTĘP........................................................................................................................ 14
To tylko obrazy ludzi.......................................................................................... 14
Pierwsze spojrzenie na panoramę społeczną...................................................... 15
W którym miejscu NLP znajduje siępanorama społeczna?............................... 18
Kilka uwag na temat stosunku NLP i psychologii akademickiej........................ 18
Panorama społeczna w ramach psychologii społecznej ..................................... 20
ROZDZIAŁ 1. TEORIA PERSONIFIKACJI............................................................. 21
1.1 Ludzie tacy jak my ....................................................................................... 21
1.2 Rozpoznanie własnego gatunku ................................................................... 21
1.3 Uczymy się konstruowania osób.................................................................. 22
1.4 Sedno społecznego spostrzegania................................................................. 23
1.5 Niezbędne elementy personifikacji .............................................................. 24
1.6 Rodzaje personifikacji .................................................................................. 25
1.7 Personifikacja własnej osoby i innych.......................................................... 25
1.8 Personifikacje zniekształcone....................................................................... 26
1.9 Czy inni ludzie istnieją tylko w naszej wyobraźni?...................................... 28
1.10 Personifikacja przedmiotów ....................................................................... 29
1.11 Postacie filmowe ........................................................................................ 30
1.12 Kontrolowanie personifikacji ..................................................................... 30
1.13 Organizowanie personifikacji .................................................................... 31
1.14 Osobisty kod społeczny.............................................................................. 32
ROZDZIAŁ2. PANORAMA SPOŁECZNA............................................................. 33
2.1 Zapoznajemy się z panoramą społeczną....................................................... 33
2.2 Zrozumienie panoramy społecznej drugiego człowieka............................... 34
2.2.1 Powody takiego sposobu postępowania............................................... 34
2.2.2 Pierwsze założenie............................................................................... 35
2.2.3 Drugie założenie .................................................................................. 36
2.3 Metafory czy predykaty?.............................................................................. 36
2.3.1 Podobieństwo formalnych cech........................................................... 38
2.3.2 Eksperymenty grupowe dotyczące umiejscowienia ........................... 38
2.4 Badania wstępne........................................................................................... 38
2.5 Rezultaty i pierwsze wnioski........................................................................ 40
2.6 Wzorce w panoramie społecznej.................................................................. 41
6 ____________ TECHNIKI NLP W TWORZENIU DOBRYCH ZWIĄZKÓW Z LUDŹMI
2.7 Jak zmienić podstawowe wymiary panoramy społecznej? ...........................45
2.7.1 Trzecie założenie..................................................................................48
2.8 Zbiorowe panoramy społeczne......................................................................48
2.9 Emocje społeczne..........................................................................................50
2.9.1 Jeszcze raz na temat miłości.................................................................50
2.9.2 Miłość jako emocja społeczna..............................................................54
2.10 Pozycje spostrzegania w panoramie społecznej .........................................55
2.11 Komunikacja i panorama społeczna...........................................................58
ROZDZIAŁ 3. SAMOPOZNANIE I TOŻSAMOŚĆ..................................................60
3.1 Ja jako centrum świata społecznego .............................................................60
3.2 Jak mówić o swoim Ja? ................................................................................60
3.2.1 Po pierwsze: czy powinniśmy się pozbyć własnego Ja?......................62
3.2.2 Własne Ja dba o jednolitość myślenia..................................................62
3.3 Różnice między osobistym i społecznym Ja.................................................64
3.4 Struktura samopoznania................................................................................65
3.4.1 Autoportret ponadczasowy...................................................................65
3.4.2 Autoportret w kontekście .....................................................................66
3.4.3 Odległość i kontakt z własnym Ja oraz jego wielkość..........................67
3.4.4 Pozycja spostrzegania obrazu własnego.............................................. 68
3.5 Głosy woli, czyli JA audytywne...................................................................69
3.6 Zapach, smak i czucie samego siebie............................................................69
3.6.1 Kinestetyczne Ja ...................................................................................70
3.6.2 Samoocena ...........................................................................................71
3.6.3 Znajome uczucia w stosunku do własnej osoby...................................73
3.7 Panorama własnego Ja................................................................................. 73
3.8 Społeczne Ja z punktu widzenia NLP...........................................................74
3.8.1 Struktura społecznego samopoznania.................................................. 75
3.8.2 Społeczne Ja kinestetyczne ..................................................................76
3.9 Strategie kształtowania tożsamości społecznej.............................................77
ROZDZIAŁ 4. WŁADZA............................................................................................81
4.1 Jak skonstruować obraz władzy?..................................................................81
4.2 Czwarte założenie........................................................................................ 81
4.3 Problemy z autorytetami ...............................................................................82
4.4 Przewaga społeczna jako zjawisko naturalne ...............................................84
4.4.1 Przewaga społeczna..............................................................................85
4.4.2 Zagadka symbolicznej przewagi ..........................................................87
4.4.3 Heroizm jako źródło władzy społecznej...............................................88
4.4.4 Bogactwo, uroda i kara.........................................................................88
4.4.5 Nagroda, kara i brak uznania ................................................................ 91
4.5 Zagadka uległości.........................................................................................92
4.5.1 Kilka zasadniczych pytań.....................................................................93
4.5.2 Pokonanie neutralnego dystansu ..........................................................94
4.5.3 Perspektywa .........................................................................................94
4.5.4 Piąte założenie......................................................................................95
4.6 Jak zmienić sposób spostrzegania własnego Ja oraz osób drugich?.............96
4.7 Szóste założenie............................................................................................97
4.8 Władza polityczna........................................................................................ 99
8 ____________ TECHNIKI NLP W TWORZENIU DOBRYCH ZWIĄZKÓW Z LUDŹMI
ROZDZIAŁ 7. BADAMY PANORAMĘ DUCHOWOŚCI....................................... 181
7.1 Sprzedam posiadłość niebiańską................................................................ 181
7.2 Społeczna i duchowa władza...................................................................... 182
7.3 Duchy i duchowe doświadczenia ............................................................... 183
7.4 Cechy nieba ................................................................................................ 185
7.5 Z powrotem na ziemi.................................................................................. 187
7.6 Autorytety duchowe ................................................................................... 188
7.6.1 Komunikacja duchowa ...................................................................... 190
7.7 Nawiedzenie, czyli demonyw głębi naszych dusz...................................... 192
7.8 Praca z panoramą duchowości.................................................................... 195
ROZDZIAŁ8. SZKOLENIE I ZESPOŁY ............................................................... 199
8.1 Panorama społeczna trenera....................................................................... 199
8.2 Problemy związane z poszczególnymi pozycjami spostrzegania............... 202
8.3 Kształtowanie zespołów za pomocą NLP.................................................. 205
8.3.1 Stworzenie zespołu............................................................................ 210
8.3.2 Analiza panoramy zespołu podczas zbiorowej sesji .......................... 210
8.3.3 Poskromienie smoka .......................................................................... 211
8.3.4 Sen o zespole ..................................................................................... 212
ROZDZIAŁ 9. METAFORY WŁADZY.................................................................... 214
9.1 To, czego nie ma w słowniku ..................................................................... 214
9.2 Mówimy o związkach................................................................................. 215
9.3Definicja metafory ...................................................................................... 216
9.4 Metafory jako sposób oddziaływania na, system społeczny....................... 217
9.5 Jak znaleźć właściwą sferę metaforyczną?................................................. 218
9.6 Wykroczenie poza zasięg właściwego tematu jako proces......................... 219
9.7 Jak funkcjonuje autocenzura? ..................................................................... 220
9.8 Od lokalizacji do związków metaforycznych............................................. 221
9.9Modelowanie metafor ................................................................................. 223
9.9.1 Przekraczanie granic tematu .............................................................. 225
9.10 Metafory i władza społeczna.................................................................... 227
9.11 Gra metafor .............................................................................................. 230
9.11.1 Brak możliwości tłumaczenia wstecznego ...................................... 230
9.11.2 Brak gotowości do tłumaczenia wstecznego ................................... 231
9.12 Walka metafor.......................................................................................... 232
9.12.1 Dyskwalifikacja metafor.................................................................. 233
9.13 Metafory operatywne ............................................................................... 235
EPILOG .................................................................................................................... 237
SŁOWNIK NLP ....................................................................................................... 240
BIBLIOGRAFIA ...................................................................................................... 246
INDEKS RZECZOWY ............................................................................................. 249
INDEKS OSOBOWY............................................................................................... 255
KILKA UWAG WOLFGANGA WALKERA
Gdy autor poprosił mnie o napisanie wstępu do tej książki, stanąłem przed
poważnym zadaniem zapoznania niemieckich czytelników z pracą niezwykłą i
nowatorską pod względem formy i treści.
Wykształceni specjaliści szybko zauważą, jak bardzo niniejsza praca różni
się od większości publikacji dotyczących tej metody psychologicznej. Podczas
gdy te ostatnie mają zazwyczaj tendencję do „dreptania w miejscu" i rzadko
kiedy nawiązują do powszechnie znanych (naukowych) rozpraw, Lucas Derks
przyjął za cel udostępnienie metody NLP tradycyjnym, konwencjonalnym
naukom społeczno-etologicznym, zapoczątkowując równocześnie nową fazę
rozwojową w dziejach tej dyscypliny. Duchowy spadkobierca Gregory'ego
Batesona i Virginii Satir pokonał wreszcie okres własnego dojrzewania i
rozpoczyna odkrywanie świata poza sobą.
W jaki sposób można jednak zapoznać niefachowców - a to właśnie
Państwo jesteście główną grupą adresatów tej książki - z jej treścią w możliwie
krótkim czasie? W ciągle jeszcze rozgorączkowanej atmosferze, kiedy mylnie i
pochopnie interpretuje się NLP jako „ezoteryczne", „nienaukowe" i
„powierzchowne" - zresztą zazwyczaj pod wpływem raczej ograniczonej
znajomości tematu - potrzebny jest program ramowy, umożliwiający sensowne
uporządkowanie pracy. Pozwolę sobie wobec tego skierować do Państwa kilka
słów wyjaśniających.
Co to jest NLP?
Ponad dwadzieścia pięć lat temu dwóch bardzo zdolnych, młodych
naukowców z kręgów uniwersyteckich w Santa Cruz w Kalifornii (Stany
Zjednoczone) zainicjowało zupełnie nową dziedzinę badań. Programowanie
neurolingwistyczne - bo o nim mowa - wywołało różny oddźwięk, nie mniej
jednak zrobiło furorę na całym świecie.
Na bazie nowoczesnej teorii systemowej, lingwistyki, neurofizjologii,
antropologii i psychologii Richard Bandler i John Grinder stworzyli na
10 ___________ TECHNIKI NLP W TWORZENIU DOBRYCH ZWIĄZKÓW Z LUDŹMI
początku lat siedemdziesiątych solidny fundament wiedzy naukowej
przekraczającej wszelkie kulturowe granice. Po raz pierwszy przeanalizowali i
opisali oni te wzorce ludzkiego spostrzegania, przeżywania sytuacji, zachowań
i komunikacji, które umożliwiają dogłębne zrozumienie często tak
zaskakujących różnic w odbieraniu rzeczywistości.
W czasach globalizacji NLP pomaga zrozumieć, w jaki sposób ludzie
należący do jednej i tej samej rasy mogą egzystować na przykład jako pro-
fesorowie na uniwersytecie, kapłani voodoo na Haiti, radykalni działacze
polityczni w podziemiu czy żarliwi wierni najrozmaitszych religii albo no-
madzi w rozległych mongolskich stepach, czy też żołnierze agresywnej, in-
wazyjnej armii bez podawania w wątpliwość własnego, wewnętrznego sys-
temu wartości i to wobec tak oczywistej sprzeczności ich poszczególnych
celów życiowych. Dzięki NLP można - co zrozumiałe - wyodrębnić te różnice
między nami a innymi ludźmi, które ujawniają się każdego dnia, dodając życiu
z jednej strony uroku, a z drugiej - nierzadko przysparzając przykrych
doświadczeń. Poza tym programowanie dostarcza nam praktycznych metod
zmiany niepożądanych przeżyć i zachowań zarówno własnych, jak i cudzych.
W ten sposób właśnie pragmatyczne ukierunkowanie tej techniki różni się od
pozostałych naukowych innowacji zorientowanych raczej na czyste
zrozumienie obecnego stanu rzeczy.
Programowanie neurolingwistyczne jest więc pierwszą dziedziną z zakresu
etologii, nauk społecznych i poznawczych, wyraźnie poświęconą studiom
dotyczącym „struktury ludzkiej subiektywności". Wiedza na temat
miarodajnych elementów „subiektywnej konstrukcji rzeczywistości",
opracowana w ciągu ubiegłych dwudziestu pięciu lat, stanowi dzisiaj coraz
częściej punkt wyjścia dla nowatorskiej działalności badawczej, która zdołała
pokonać paradygmat ogólnego, uniwersalnego człowieczeństwa na rzecz
realnego uwzględnienia indywidualnych, społecznych i subkultur-owych
różnic.
Jednak zdecydowanie antyakademicka postawa twórców NLP oraz
wyrażana przez nich, często w zbyt ostrych słowach, krytyka naukowego
establishmentu (a także trudne do zrealizowania i oderwane od rzeczywistości
metody badań) spowodowały, że żaden uniwersytet do dzisiejszego dnia nie
przejawia chęci poważnego zapoznania się z dotychczasowymi wynikami
badań oraz włączenia ich do swojego programu nauczania.
Podsumowując te wszystkie fakty, nie można zaprzeczyć, że powstanie i
opublikowanie niniejszej pracy jest wyjątkowym osiągnięciem.
O czym traktuje ta książka ?
Lucas Derks prezentuje w swojej książce, zrozumiałej zarówno dla laików, jak
i dla fachowców, teorię panoramy społecznej. W sposób humorystyczny, a
zarazem znaczący popiera ją konkretnymi przykładami i wzbogaca wieloma
praktycznymi i łatwymi do zrealizowania rozwiązaniami.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]