Temat 10-dydaktyka siem, pedagogika, dydaktyka, kierunki i doktryny pedag
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zasady kształcenie
Prof. zw. dr hab. Bronisław Siemieniecki
Pojecie i geneza zasad kształcenia
• Bogdan Nawroczyński – zasada to norma
wytyczająca nauczycielowi metodę pracy
dydaktycznej
• Kazimierz Sośnicki –zasady to „wytyczne
postępowania nauczycieli”
• Wincenty Okoń – znaczenia terminu zasada:
• - jako twierdzenie oparte na prawie naukowym;
• - jako teza wyprowadzona z jakiejś doktryny;
• - jako normy postępowania wynikające z analizy
prawidłowości celowo organizowanego procesu
kształcenia.
Zasady kształcenia
• Zasady wg. Okonia:
• - świadomości i aktywności uczniów
• - poglądowości
• - systematyczności
• - trwałości i operatywności wiedzy
• - związku teorii z praktyką
• - przystępności (indywidualizacji)
Zasady kształcenia
• Zasady wg. Krzysztofa Kruszewskiego
dotyczace:
• - materiału nauczania,
• - motywacji,
• - pracy ucznia,
• - zharmonizowania systemów pedagogicznych,
• - stosunków społecznych w klasie,
• - czynności nauczania,
• - warunków zewnętrznych.
Zasady dotyczące materiału
nauczania
1. Łącz to, czego uczeń ma się nauczyć, z tym, co już wie.
2. Materiał ustrukturyzowany jest opanowywany szybciej niż materiał
niestrukturyzowany
3. Zasada, według której zorganizowano materiał, powinna odzwierciedlać
rodzaj materiału i rodzaj zmiany psychicznej, do jakiej ma doprowadzić
nauczenie się tego materiału
4. Optymalny stopień zorganizowania materiału jest właściwością
indywidualną ucznia
5. Traktuj dany materiał nauczania jako osobną całość, ale pamiętaj, że jest
on częścią większej całości
6. Nie wprowadzaj wiadomości, o których nie wiesz, do czego są potrzebne
na lekcji (uczniowie opanowują 20-60% materiału nauczania)
7. Opracuj „pomysł na lekcję” integrujący czynności uczniów z materiałem
nauczania
- pomysł metodyczny
- pomysł merytoryczny
[ Pobierz całość w formacie PDF ]