temat 78 n123tm kl 1, Szkoła, Rozkład, scenariusze, karty pracy, Nowe 123 teraz my
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dodatkowe scenariusze zajęć dziennych, klasa 1 semestr I
XVI krąg tematyczny: Jak karnawał, to zabawa
Temat 78. (dodatkowy): Zabawa karnawałowa
ZAPIS W DZIENNIKU
Wykonanie dekoracji sali balowej oraz wspólne przygotowanie poczęstunku – praca w grupach. Utrwalenie
zasad kulturalnego zachowania w czasie zabawy i przy stole – ilustrowanie w scenkach dramowych, zasto-
sowanie poznanych zasad w praktyce. Taniec i zabawy przy muzyce jako forma integracji grupy. Wyrażanie
opinii i argumentowanie własnych sądów na podany temat – wspólne konstruowanie sprawozdania z balu.
Utrwalenie odejmowania, zadania z treścią.
CELE – PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
– zna zwyczaje karnawałowe i chętnie uczestniczy w zabawach z nimi
związanych
– wykonuje powierzone zadania i współpracuje z grupą
– potrafi kulturalnie uczestniczyć w zabawie
– umie właściwie zachować się przy stole
– używa form grzecznościowych w komunikacji z rówieśnikami i dorosłymi
– wypowiada własne sądy na podany temat, potrafi argumentować swoje
opinie
– układa i rozwiązuje proste zadania z treścią
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
P. cz. 4 s. 36–39, CD 1 nr
51–54, W. (figury geome-
tryczne, kartoniki z licz-
bami, monety), „Świersz-
czyk” nr 23 i 24 z kilku
ostatnich lat;
mapa fizycz-
na Europy, czerwone i zielo-
ne kółka wycięte z papieru,
instrumenty perkusyjne,
papier gazetowy, farby, klej,
kolorowy papier, modelina,
plastikowe noże, nici, ta-
siemka lub ozdobny sznu-
reczek, foremki do pier-
niczków, obrus, talerzyki,
sztućce, kubeczki, serwet-
ki, opłatek, siano, świece,
słodycze, napoje;
dodatkowo: plastikowa siat-
ka po włoszczyźnie, patycz-
ki i gałązki, nasiona, chleb,
słonina
PLAN ZAJĘĆ
1.
Wspólne przygotowania do balu karnawałowego – dekorowanie sali,
przebieranie się, przygotowanie poczęstunku.
2.
„Ogłaszamy konkursy” – wspólne ustalenie zasad i rodzajów konkursów
przeprowadzanych podczas balu.
3.
„W tanecznym korowodzie” – rozpoczęcie wspólnej zabawy karnawałowej.
4.
„Nasze popisy taneczne” – swobodne tańce dyskotekowe.
5.
„Razem przygotowane najlepiej smakuje” – poczęstunek wspólnie przy-
gotowany i spożywany w klasie.
6.
Podsumowanie balu – zespołowe pisanie sprawozdania.
DODATKOWE SYTUACJE DYDAKTYCZNE
♦
Liczymy, ile było, ile jest – określanie ubytku jako czynnościowa realiza-
cja odejmowania liczb.
♦
Moje najpiękniejsze balowe wspomnienie – indywidualne wykonanie pracy plastycznej.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1.
Wspólne przygotowania do balu karnawałowego – dekorowanie sali, przebieranie się, przygo-
towanie poczęstunku.
•
Powitanie chóralnym, trzykrotnym, rytmicznym skandowaniem rymowanki:
Dziś na bal idziemy, dobre
humory ze sobą niesiemy!
Po powitaniu dzieci, stojąc w kręgu, ustalają, jaki rodzaj dekoracji sali chciałyby
wykonać na swój bal, dysponując przygotowanymi przez nauczyciela materiałami (baloniki, serpentyny, ko-
tyliony i maski karnawałowe w dużym formacie). Nauczyciel dzieli dzieci na cztery grupy i każdej z grup po-
wierza montowanie określonego rodzaju elementów dekoracji: I grupa – baloniki, II grupa – serpentyny,
III grupa – kotyliony, IV grupa – maski, sam zaś pomaga wszystkim grupom w trudniejszych etapach pracy.
Po zamontowaniu dekoracji nauczyciel zaprasza dzieci do „kuchennego kącika”, czyli miejsca w sali, w któ-
rym zgromadzone zostały nakrycia i artykuły spożywcze na poczęstunek.
•
„Jak nakryjemy nasz wspólny stół?” – dzieci w tych samych grupach projektują formę przygotowania po-
częstunku balowego, a następnie przedstawiają swoje propozycje. We wspólnej dyskusji dzieci wskazują wady
33
Dodatkowe scenariusze zajęć dziennych, klasa 1 semestr I
i zalety zaproponowanych form (nakrycia dla każdego „biesiadnika” lub „szwedzki stół”) i drogą głosowania
wybierają dogodniejszą formę – „szwedzki stół” zajmie mniej miejsca w sali, da wszystkim możliwość poczę-
stowania się każdym „łakociem” (wszystkim, co zostanie przygotowane), pozwoli wykazać się kulturalnymi
i koleżeńskimi postawami. Po ustaleniach dzieci w grupach, pod kierunkiem nauczyciela, nakrywają obrusa-
mi stoły i ustawiają talerzyki, kubeczki, układają sztućce, rozkładają serwetki i ustawiają tacki i talerze ze
słodyczami oraz naczynia z napojami.
•
W kolejnej fazie przygotowań do balu dzieci przebierają się w indywidualnie przygotowane kostiumy, mocu-
ją kotyliony, pomagając sobie wzajemnie przy zapinaniu elementów kostiumów, malowaniu twarzy itp. czyn-
nościach.
2.
„Ogłaszamy konkursy” – wspólne ustalenie zasad i rodzajów konkursów przeprowadzanych
podczas balu.
•
Podczas przebierania się w kostiumy dzieci, na polecenie nauczyciela, zastanawiają się indywidualnie nad
propozycjami konkursów, które chciałyby zorganizować podczas trwania balu.
•
Gotowość do balu każde dziecko sygnalizuje zajęciem miejsca w kręgu, ale tak siadając, by członkowie
utworzonych wcześniej grup znajdowali się obok siebie. W wyznaczonym przez nauczyciela czasie (kilka mi-
nut) grupy ustalają swoją propozycję konkursu na czas balu.
•
Po przygotowaniu grupowym liderzy podają nazwę i zasady organizacyjne konkursu, a nauczyciel notuje na
tablicy lub dużym arkuszu papieru, np.:
taniec w parach na gazecie składanej na pół w każdej pauzie w mu-
zyce (3, 4 kolejne złożenia) – wygrywa para, która do końca tańca „nie spadnie” z powierzchni gazety
;
taniec
w parach z balonikiem między czołami, między kolanami, między plecami – wygrywa para, która przez cały
czas trwania tańca nie upuści balonika
;
taniec solowy na gazecie (składanie gazety jak w wersji dla par) – wy-
grywa zawodnik, który w czasie swobodnego tańca „nie spadnie” z gazety
;
taniec z krzesełkami (krzeseł o jedno
mniej niż uczestników, przy muzyce wszyscy tańczą wokół krzeseł, na pauzę w muzyce siadają, odpada ten, dla
kogo zabraknie miejsca na krześle, z każdym powtórzeniem odstawia się jedno krzesło) – wygrywa ta osoba, któ-
ra zawsze zdąży zająć krzesło
;
taniec z woreczkiem na głowie – wygrywa ten, kto przez cały czas trwania tańca
nie upuści woreczka
;
taniec solowy z obręczami – wygrywa ten tancerz, który najdłużej utrzyma obracające się
kółko.
3.
„W tanecznym korowodzie” – rozpoczęcie wspólnej zabawy karnawałowej.
Uwaga:
W zależności od zwyczajów panujących w szkole, nauczyciel realizuje propozycje z punktów 2–4 lub
bezpośrednio po przygotowaniach udaje się z zespołem klasowym do sali (gimnastycznej lub stołówki), gdzie
dzieci uczestniczą w balu prowadzonym przez wodzireja.
•
W formie rozpoczęcia zabawy tanecznej dzieci wykonują układ taneczny opracowany do piosenki „Karna-
wał to zabawa” podczas zajęć w dniach poprzedzających bal (zob. scenariusz 75).
4.
„Nasze popisy taneczne” – swobodne tańce dyskotekowe.
•
Po uroczystym rozpoczęciu zabawy wspólnie odtańczonym układem tanecznym, dzieci mają kilka minut na
swobodne tańce przy ich ulubionych utworach dyskotekowych.
•
Nauczyciel organizuje korowód i dzieci, podążając za „przewodnikiem” (w tej roli może także wystąpić na-
uczyciel), wykonują różne igury taneczne (np.: skręty, przejścia pod „bramką” wykonaną z uniesionych rąk
sąsiednich osób w korowodzie, zawijanie i odwijanie „ślimaków”).
•
Wspólne zabawy konkursowe.
•
Dzieci pod kierunkiem nauczyciela przeprowadzają ustalone wcześniej konkursy, w których uczestniczą
wszyscy lub tylko chętne dzieci. Zwycięzcy konkursów otrzymują słodycze lub inne upominki (zależnie od
przygotowanych wspólnie z rodzicami gadżetów).
•
Kolejne kilka minut swobodnej zabawy tanecznej, podczas których dzieci swobodnie tańczą do swoich ulu-
bionych utworów ze współczesnej muzyki tanecznej. W przypadku zaobserwowania, że część dzieci niezbyt
chętnie tańczy, nauczyciel zachęca do wspólnego tańca przy utworach typu:
Makarena
,
Kaczuchy
itp.
•
Nauczyciel zaprasza dzieci do muzycznej podróży po Europie (lub po całym świecie) – odtwarza muzykę typo-
wą dla poszczególnych krajów (np.: Grecja – taniec Zorby, Rosja – „Kalinka”, Francja – kankan, Brazylia – sam-
ba, Hiszpania – lamenco), a dzieci tańczą, odpowiednio dobierając igury (podskoki, taniec w kole, taniec w pa-
rach itd.). Na zakończenie „podróży” nauczyciel włącza płytę z krakowiakiem, co oznacza symboliczny „powrót
do Polski”, czyli rytmicznymi podskokami dostawnymi opuszczenie miejsca zabawy i udanie się na poczęstunek.
34
Dodatkowe scenariusze zajęć dziennych, klasa 1 semestr I
5.
„Razem przygotowane najlepiej smakuje” – poczęstunek wspólnie przygotowany w klasie.
•
Dzieci swobodnie podchodzą do wcześniej przygotowanych stołów, biorą talerzyki i sztućce i nakładają sobie
wybrane słodycze. Obsługują się po kolei, cicho i kulturalnie, ustępując miejsca i podając sobie wzajemnie pół-
miski lub tacki. Następnie zajmują miejsca w swoich ławkach (np.: zestawionych w szeregu na końcu sali lek-
cyjnej). Pozostawiają przygotowane słodycze i udają się do dużego stołu po napoje. Wszyscy spożywają wybra-
ne smakołyki, grzecznie i kulturalnie rozmawiają ze sobą, a jeśli ktoś ma ochotę na dodatkową porcję
– obsługuje się według takiej samej zasady jak na początku. W czasie samoobsługi i spożywania poczęstunku
przez dzieci nauczyciel może włączyć cichą i spokojną muzykę.
•
Po skończonym jedzeniu dzieci sprzątają zużyte naczynia i sztućce jednorazowe, a następnie przebierają się
w swoje właściwe ubrania. Kostiumy balowe pakują do toreb lub plecaków i przystępują do demontowania de-
koracji i ogólnego porządkowania sali.
6.
Podsumowanie balu – zespołowe pisanie sprawozdania.
•
Dzieci siedzą w kręgu i swobodnie wypowiadają swoje opinie na temat balu – chętne dzieci mówią, co im się
podobało i dlaczego lub co im się nie podobało i dlaczego. Wspólnie z nauczycielem
próbują ustalić przyczyny
nieudanych części balu (jeśli takie zostaną przez dzieci zgłoszone) i zaplanować, co zrobić lepiej i inaczej, by
bal w następnym roku był całkowicie udany. W drugiej części podsumowania w kręgu dzieci podają hasła
określające bal i swoje wrażenia związane z balem, a nauczyciel zapisuje je na dużym arkuszu papieru, two-
rząc w ten sposób zbiorowe sprawozdanie z odbytego balu, np.:
W czasie balu doskonale bawiliśmy się
;
była
nasza ulubiona muzyka
;
bardzo podobały nam się wszystkie konkursy, ale najzabawniejszy był z balonikami.
•
Zakończenie zajęć w dniu balu odbywa się podobnie jak ich rozpoczęcie, bo dzieci w kręgu (tuż przed poże-
gnaniem z nauczycielem i udaniem się do szatni) rytmicznie skandują trzykrotnie rymowankę:
Bal już zakoń-
czyliśmy, wszyscy świetnie się bawiliśmy!
DODATKOWE SYTUACJE DYDAKTYCZNE
♦
Liczymy, ile było, ile jest – określanie ubytku, jako czynnościowa realizacja odejmowania liczb.
•
Dzieci w grupach utworzonych na początku zajęć ustalają, ile było kartonów soku, opakowań ciastek, owo-
ców lub innych artykułów spożywczych na początku balu. Następnie sprawdzają, ile zostało poszczególnych
produktów po zakończonym poczęstunku i próbują obliczyć różnice. Po wykonaniu zadań grupy podają swoje
wyniki i, porównując je, dokonują weryikacji i sprawdzenia poprawności swoich obliczeń.
•
Dalsze działania w grupach o charakterze porządkującym i rachunkowym, np.: liczenie niewykorzystanych
talerzyków, kubeczków, łyżeczek i widelczyków – grupowanie po 7 dla utrwalenia pojęcia liczby 7.
•
Konkurs międzygrupowy na najciekawsze zadanie matematyczne na temat balu – każda grupa układa do-
wolne zadanie tekstowe, tematycznie powiązane z balem (np.:
Na bal przyszło pięć osób w kostiumach wróżek
i dwie osoby w kostiumach Harry’ego Pottera. Ile dzieci miało stroje magów?
lub
Salę balową udekorowano
siedmioma balonikami. W czasie zabawy cztery baloniki pękły. Ile balonów zostało?
), a następnie wszystkie
grupy prezentują swoje zadania do wspólnego rozwiązywania. Najciekawsze zadanie zostaje wybrane na koń-
cu, drogą głosowania. Zwycięska grupa otrzymuje nagrodę tego samego rodzaju co dzieci uczestniczące
w konkursach podczas balu.
♦
Moje najpiękniejsze balowe wspomnienie – indywidualne wykonanie pracy plastycznej.
•
Dzieci wykonują kredkami indywidualne rysunki w formacie A4 na temat swoich najprzyjemniejszych
wspomnień z balu. Wykonane prace nauczyciel umieszcza na wystawie w wyznaczonym miejscu sali.
Grażyna Wójcicka
35
[ Pobierz całość w formacie PDF ]