Temp zapłonu oleju2, Kurs Oficer Mechanik, Chemia cieczy-laborki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
L A B O R A T O R I U M
PALIW, OLEJÓW I SMARÓW
W Y Ż S Z A
Nazwisko i imię
S Z K O Ł A
M O R S K A
w S Z C Z E C I N I E
Nr ćw.
Temat ćwiczenia
Oznaczanie temperatury zapłonu w
tyglu otwartym (metoda Marcussona)
i w tyglu zamkniętym
(metoda Martensa-Pensky’ego).
MAREK
KURYJ
WYDZIAŁ
MECHANICZNY
Rok akad. 1999/00
Data wyk. ćwicz.
Data odd. spr.
Ocena
Podpis wykł.
Rok studiów II MZC
próbka nr JR
Temperatura zapłonu jest to najniższa temperatura, w której produkt naftowy ogrzany w
określony sposób i określonych warunkach przy ciśnieniu 760 mm Hg wydziela pary, które z
otaczającym powietrzem tworzą mieszaninę zapalającą się przy zbliżeni płomienia.
Przedostawanie się paliwa do oleju powoduje spadek jego temperatury zapłonu. W
przypadku
obecności
paliwa
w
oleju
pogarszają
się
jego
własności
lepkościowo-
smarnościowe, przeciwkorozyjne, odporność na utlenianie i inne. Może to prowadzić do
dyskwalifikacji stosowanego oleju silnikowego. Obniżenie temperatury zapłonu w stosunku
do oleju świeżego o około 40
0
C, czyli 5% zawartości paliwa decyduje o nieprzydatności
oleju.
Badaniu poddałem olej produkcji Rafinerii Gdańskiej, Marinol RG1030, należący do klasy
lepkości SAE 30 i wartości TBN 10. Jest to olej przeznaczony do smarowania obiegowego
średnio obciążonych silników. Próbka zawiera olej przepracowany.
Podczas ćwiczenia zmierzone ciśnienie wynosiło 760 mm Hg.
Tabela wyników pomiarów.
Pomiar orientacyjny
Pomiar dokładny
165
0
C
155
0
C
Tygiel zamknięty
250
0
C
238
0
C
Tygiel otwarty
Obliczenie poprawki na różnicę ciśnień:
t
ż
=t
z
’
+
k
gdzie z tabeli
k=
0
Po uwzględnieniu poprawek wyniki nie ulegną zmianie.
1
2) Wnioski własne.
Z powyższych pomiarów można wyciągnąć bardzo interesujące wnioski. Wyniki badań
oleju w tyglu otwartym wykazały, iż zgodnie z zalecanymi przez zachodnich producentów
silników okrętowych parametrami fizyko-chemicznymi olej ten nadaje się do dalszej
eksploatacji. Jednak badania przeprowadzone w tyglu zamkniętym zadecydowały o
dyskwalifikacji tego oleju do dalszej eksploatacji.
Obecność paliwa w oleju smarowym mogła być spowodowana:
·
wadliwym wyregulowaniem wtryskiwaczy (zbyt wczesny lub zbyt późny wtrysk);
·
awarią wtryskiwacza (zawieszona iglica);
·
przedmuchami z komory spalania do karteru;
·
awarią uszczelnień strony wysokiego ciśnienia pompy wtryskowej smarowanej olejem
obiegowym.
W takim przypadku zalecałbym całkowitą wymianę oleju smarnego obiegowego wraz
z dokładnym wyczyszczeniem karteru, filtrów i zbiornika obiegowego. Przed ponownym
uruchomieniem silnika konieczna byłaby eliminacja ewentualnych awarii podanych powyżej.
2
[ Pobierz całość w formacie PDF ]