Test ze znajomości Dziadów A. Mickiewicza, Szkoła, Technikum Elektroniczne, szkoła II TA 2012;2013, polski
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Imię i nazwisko………………………………………………………………………… klasa…………..
POWODZENIA !
Dziady cz. II
1. Kto wypowiada te słowa: „Ciemno wszędzie, głucho wszędzie, Co to będzie, co to będzie" a/
Zosia, b/ chór, c/ Guślarz, d/ Szekspir
1
2. Kto prowadzi uroczystość dziadów w Kaplicy? a/ Guślarz, b/ Widmo, c/ Zosia
1
3. Jak mają na imię dzieci, które zjawiają się jako pierwsze duchy? a/ Tomek i Zosia, b/ Jaś i
Małgosia, c/ Józio i Rózia
1
4. Kto zjawia się na końcu obrzędów? a/ Józio, b/ Zosia, c/ Widmo
1
5. W II cz. Dziadów występuje jedność: a/ upiorów i duchów, b/ świata żywych i umarłych, c/
pokoleniowa, d) duchów dobrych i złych
1
6. Jakie nauki moralne pojawiają się w Dziadach cz. II?
2
……………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
Dziady cz. IV
1. W dziele można wyróżnić dwa wątki:
a/ wątek tragicznej miłości Gustawa – historia miłości głównego bohatera zostaje zamknięta w
trzech symbolicznych godzinach: …………………………………….. Gustaw opowiada o uczuciu
do ……………………., które było miłością idealną i daną od Boga. Następnie przedstawia swoją
rozpacz po tym, ……………………………………………………………………………………………
Gustaw popełnia samobójstwo poprzez………………………………………………………………
2
b/ wątek polemiki Gustawa z Księdzem – Gustaw jest obrońcą ……………………………………
……………………………i obrzędu ……………………... Ksiądz reprezentuje
postawę………………………………….., który podchodzi do życia zgodnie z zasadami rozumu.
1
2. Przedstaw Gustawa jako bohatera romantycznego ………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………….
2
Dziady cz. III
1. Część III Dziadów A. Mickiewicza powstała w: a/ Wilnie, b/ Paryżu, c/ Kownie, d/ Dreźnie
1
2. Z której sceny Dziadów cz. III pochodzą następujące słowa: „Nasz naród jak lawa
Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa, Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi”
a/ Pan Senator, b/ Noc dziadów, c/ Scena więzienna, d/ Salon warszawski
1
Zinterpretuj cytat …………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………….
2
3. Zdefiniuj terminy: prometeizm …………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
mesjanizm
………………………………………………………………………………………………....
……………………………………………………………………………………………………………
2
4. Zinterpretuj cytaty. Podaj część
Dziadów
, z której pochodzą
- „
Nazywam się Milijon – bo za milijony kocham i cierpię katusze”
………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
- „Kobieto! Puchu marny! Ty wietrzna istoto! Postaci twojej zazdroszczą anieli”
………………….
………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
2
5. Scharakteryzuj postacie: Cichowskiego……………………………………………………………..,
Wasilewskiego……………………………………………………………………………………………..,
Janczewskiego……………………………………………………………………………………………
2
6. Wyjaśnij sens bajki Goreckiego „Diabeł i zboże”, którą opowiada Żegota
Gdy Bóg wygnał grzesznika z rajskiego ogrodu,
/
Nie chciał przecie, ażeby człowiek umarł z
głodu;/I rozkazał aniołom zboże przysposobić/I rozsypać ziarnami po drodze człowieka.
Przyszedł Adam, znalazł je, obejrzał z daleka/I odszedł; bo nie wiedział co ze zbożem robić.
Aż w nocy przyszedł diabeł mądry i tak rzecze:/„Niedaremnie tu Pan Bóg rozsypał garść żyta,
Musi tu być w tych ziarnach jakaś moc ukryta;/Schowajmy je nim człowiek ich wartość
dociecze”./Zrobił rogiem rów w ziemi i nasypał żytem,/ Naplwał i ziemią nakrył, i przybił
kopytem; -/ Dumny i rad, że Boże zamiary przeniknął,/Całym gardłem rozśmiał się i ryknął, i
zniknął./Aż tu wiosną, na wielkie diabła zadziwienie,/Wyrasta trawa, kwiecie, kłosy i nasienie.
O wy! Co tylko na świat idziecie z północą,/Chytrość rozumem, a złość nazywacie mocą;
Kto z was wiarę i wolność znajdzie i zagrzebi
e,/
Myśli Boga oszukać – oszuka sam siebie.
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
2
7. Zinterpretuj słowa: „Tu umarł Gustaw, a narodził się Konrad" w kontekście symbolicznej
przemiany bohatera………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………
1
8. Wymień 4 elementy występujące w widzeniu ks. Piotra i zinterpretuj je. ………………………...
………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………….
2
9. Wykaż, jakie postawy wobec Boga reprezentują: Konrad i ks. Piotr.
2
KONRAD
10. Z której sceny pochodzi ten znamienny cytat: „Ty nie jesteś ojcem świata, ale… Carem”? a/
Wielkiej Improwizacji, b/ opowiadania Adolfa o Cichowskim, c/ modlitwy Ewy, d/ widzenia
księdza Piotra
1
11.
Elementem wspólnym dla poszczególnych części cyklu dramatycznego jest: a/ obrzęd
Dziadów, b/ występowanie prostego ludu, c/ postać Guślarza, d/ postać Gustawa
12. Zaznacz odpowiedź wskazującą na cechy dramatu romantycznego:
a/ fragmentaryczność, brak trójjedności miejsca, czasu i akcji, luźna kompozycja, łączenie
elementów dramatu, epiki i liryki oraz realizmu i fantastyki, sceny zbiorowe i kameralne,
b/ zwarta kompozycja o silnie zaznaczonym ciągu przyczynowo-skutkowym, brak trójjedności
miejsca, czasu i akcji, łączenie elementów dramatu, epiki i liryki oraz realizmu i fantastyki,
sceny zbiorowe i kameralne,
c/ fragmentaryczność, jedność miejsca, czasu i akcji, luźna kompozycja, łączenie elementów
dramatu, epiki i liryki oraz realizmu i fantastyki, sceny zbiorowe i kameralne.
2
0-12 ndst, 13-16 dop, 17-20 dst, 21-24 db, 25-28 bdb, 29-32 cel
KS. PIOTR
[ Pobierz całość w formacie PDF ]