Testy kompetencji kl I, szkolne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELA DOTYCZĄCE
WYKORZYSTANIA SPRAWDZIANÓW KOMPETENCJI
Przekazujemy Państwu do wyboru dwa pakiety, będące propozycją badania
kompetencji uczniów kończących pierwszą klasę szkoły podstawowej.
Pakiet 1 – „W szkole”
Pakiet 2 – „Na łące”
Każdy pakiet składa się z dwóch części dla Ucznia i dla Nauczyciela.
Część dla ucznia
stanowi sprawdzian. Na jego pierwszej stronie znajdują się
wskazówki pomocne podczas rozwiązywania sprawdzianu. Na tej stronie uczeń
wpisuje swoje imię i nazwisko, klasę oraz datę przeprowadzania sprawdzianu.
Czas trwania sprawdzianu jest przewidziany na 60 minut. Nauczyciel może
wydłużyć czas w zależności od potrzeb klasy. Znając możliwości swoich uczniów,
wie, komu należy udzielić dodatkowej pomocy, na przykład w przeczytaniu
lub rozumieniu poleceń. Uczeń powinien wypełniać sprawdzian długopisem.
Przy każdym zadaniu na marginesie znajduje się okienko. W górnej jego
części podajemy maksymalną liczbę punktów, jaką można zdobyć za wykona-
nie zadania lub poszczególnych jego części. W dolnej jego części Nauczyciel
wpisze faktyczną liczbę punktów uzyskanych przez ucznia.
Na koniec uczeń dokonuje samooceny, rysując „minkę” na „buźce”. Dzięki
temu Nauczyciel ma możliwość porównania samooceny ucznia z ostatecznym
wynikiem punktowym.
Część dla ucznia zakończona jest tabelką, którą wypełnia Nauczyciel.
Wpisuje do niej punkty uzyskane przez ucznia za poszczególne zadania i sumu-
je je. Określenie poziomu kompetencji każdego ucznia odbywa się z wykorzy-
staniem propozycji podanej w
części dla Nauczyciela
lub według stosowanego
WSO. Tabelę uzyskanych punktów można również wykorzystać podczas zebra-
nia z rodzicami w celu przedstawienia osiągnięć ucznia. Rodzic ma możliwość
porównania rezultatów pracy swojego dziecka z maksymalną liczbą punktów
możliwych do zdobycia.
W
części dla Nauczyciela
proponujemy narzędzia potrzebne do oceny
sprawdzianów. Dla przejrzystości zostały one ujęte w tabelach.
Tabela A – Zestawienie zadań według poziomów wymagań (K, P, R, D).
Tabela B – Plan wynikowy – wykaz badanych kompetencji, przewidywanych
odpowiedzi i ich ocena punktowa.
Tabela C – Propozycja wyznaczenia poziomu kompetencji ucznia.
Tabela D – Zestawienie klasowe według liczby zdobytych punktów i poziomów.
Nauczyciele dokonują wyboru zaproponowanych narzędzi oceniania. Mogą
skorzystać ze wszystkich tabel, bądź z tych, które uznają za przydatne, biorąc
pod uwagę specyfikę pracy swojej szkoły. Mogą również samodzielnie opraco-
wać narzędzia do wybranego sprawdzianu.
Tabela A – ZESTAWIENIE ZADAŃ WG POZIOMÓW WYMAGAŃ
Przedstawiamy w niej klasyfikację zadań, uwzględniając poziomy wymagań:
K – konieczny, P – podstawowy, R – rozszerzający, D – dopełniający.
Tabela B – PLAN WYNIKOWY
Z tą tabelą powinni zapoznać się Nauczyciele przed przystąpieniem do oceny
sprawdzianów. Zawiera ona szczegółowy wykaz badanych kompetencji w od-
niesieniu do poszczególnych zadań. Przy numerach zadań umieściłyśmy litery,
oznaczające poziom wymagań diagnozowanych umiejętności. W dalszej części
przedstawiłyśmy przykładowe, przewidywane odpowiedzi uczniów oraz punk-
tację. W ostatniej rubryce zestawiłyśmy sumy punktów możliwych do uzyska-
nia za każde zadanie.
Tabela C – PROPOZYCJA WYZNACZENIA POZIOMU KOMPETENCJI
UCZNIA
Zaproponowane przez nas przedziały procentowe i ich odpowiedniki liczbowe,
a także nazwy poziomów kompetencji mogą być modyfikowane według stoso-
wanego w szkole WSO.
Tabela D – ZESTAWIENIE KLASOWE WG LICZBY ZDOBYTYCH
PUNKTÓW I POZIOMÓW
Nauczyciel wypełnia tabelę, wpisując imiona i nazwiska uczniów. Zaczyna
od uczniów, którzy otrzymali największą liczbę punktów. Dopisuje także osiąg-
nięty przez każdego ucznia poziom kompetencji. Następnie w oparciu o tabelę C
podaje liczbę i procent uczniów, którzy osiągnęli określony poziom kompeten-
cji. Za 100% przyjmuje liczbę uczniów piszących sprawdzian. Na koniec podaje,
jaki procent klasy stanowiły dzieci piszące sprawdzian.
Kierując się maksymą „Uczyć się u przyjaciela, znaczy więcej, niż uczyć się
u mistrza”, życzymy wszystkim uczniom radości płynącej z sukcesów,
a Nauczycielom, by swym najmniejszym przyjaciołom wskazali drogę do ich
osiągnięcia.
Beata Jasińska Iwona Jóźwik
Pakiet I
Część dla ucznia
SPRAWDZIAN KOMPETENCJI
UCZNIA KLASY I
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
„W szkole”
Droga
Koleżanko!
Drogi
Kolego!
_____________________ __________ __________
imię i nazwisko klasa data
Czytaj uważnie wszystkie polecenia, nawet kilka razy.
Odpowiadaj na pytania pełnymi zdaniami.
Sprawdzaj, czy nie popełniłeś błędów. Zwracaj uwagę
na ortograię.
Nie zatrzymuj się przy zadaniu, którego nie potraisz
rozwiązać, wrócisz do niego później.
Na wykonanie zadań masz 60 minut.
POWODZENIA!
1
1.
Przeczytajuważnietekst.Wybierzipodkreślwłaściweodpowiedzi.
Kiedy pierwszego września szedłem do szkoły, byłem bardzo
przejęty. Dzień był ciepły i słoneczny, a mnie serce biło szybko
i mocno.
– Co mnie czeka w nowej klasie? – myślałem. Niedawno
pożegnałem dzieci z przedszkola i podwórka w Krakowie.
Musiałem z rodzicami przeprowadzić się do Warszawy.
Dziś, po upływie prawie całego roku, wspominam ten dzień
z uśmiechem. Doskonale pamiętam, jak pani przedstawiła mnie
dzieciom.
– To jest wasz nowy kolega Wojtek Kacperski. Zaopiekujcie
się nim, bo w Warszawie jest od niedawna.
Wtedy z ostatniej ławki wstał Grzesiek i głośno powiedział.
– Chodź, będziemy siedzieć razem.
Okazało się, że Grzesiek, Ela, Kasia i Zbyszek mieszkają
blisko mnie. Razem bawiliśmy się na podwórku w berka
i chowanego. Razem też chodziliśmy do szkoły. W ciągu
tego roku dużo się nauczyliśmy. Umiemy już całkiem dobrze
czytać, pisać i liczyć. W naszej klasie zawsze jest wesoło,
a pani często się uśmiecha. Lubię moją klasę, panią i szkołę.
Czuję się w niej bezpiecznie. Prawie jak w domu.
A.
Jakabyłapogodapierwszegowrześnia?
1. było chłodno i deszczowo
2. było ciepło, ale deszczowo
3. było ciepło i słonecznie
1
B.
Jaksięnazywabohateropowiadania?
1. Wojtek Kacprzak
2. Wojtek Kacperski
3. Michał Kacperski
1
C.
Gdziechodziłdoprzedszkolabohateropowiadania?
1. w Krakowie
2. w Radomiu
3. w Warszawie
1
D.
Gdzieizkimbohateropowiadaniasiedziałwklasie?
1. w pierwszej ławce z Grześkiem
2. w ostatniej ławce z Kasią
3. w ostatniej ławce z Grześkiem
1
2
2.
Napiszodpowiedzinapytaniadotycząceprzeczytanegotekstu.
A.
W jakie zabawy dzieci bawiły się na podwórku?
2
B.
Czego nauczyły się dzieci w pierwszej klasie?
2
3.
Ojakichzasadachmusząpamiętaćdzieci,kiedyprzechodzą
przezulicę?Skreślbłędnezdania.
1. Przez ulicę należy przechodzić po pasach.
2. Przez ulicę można przebiegać, gdy się bardzo spieszymy.
3. Czerwone światło oznacza „idź”.
4. Przechodzę przez ulicę, gdy pali się zielone światło.
5. Przechodząc przez ulicę, należy się rozejrzeć najpierw w lewo,
potem w prawo i znów w lewo.
6. Przechodząc przez ulicę, należy się rozejrzeć najpierw w prawo,
potem w lewo i znów w prawo.
3
4.
Lekcjewszkolerozpoczynająsięogodzinie8.00,
akończąo12.00.
Zaznacz na zegarach podane godziny.
Oblicz, ile czasu dzieci spędzą w szkole.
Godzina rozpoczęcia nauki Godzina zakończenia nauki
11
12
1
11
12
1
10
2
10
2
4
9
3
9
3
4
8
4
8
7
6
5
7
6
5
Obliczenie:
Odpowiedź:
3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]