Testy kompetencji kl II, szkolne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Przedstawiamy Państwu dwa sprawdziany, stanowiące propozycję badań kompetencji
uczniów kończących drugą klasę szkoły podstawowej.
Sprawdzian 1 – „Imieniny cioci Agnieszki”
Sprawdzian 2 – „Świat teatru”
Każdy sprawdzian składa się z części dla ucznia i części dla Nauczyciela.
CZĘŚĆ DLA UCZNIA
stanowi sprawdzian. Na jego pierwszej stronie znajdują się
informacje dotyczące sposobu rozwiązywania zadań. Uczeń wpisuje tam swoje imię i na-
zwisko, klasę oraz datę przeprowadzenia sprawdzianu.
Na wykonanie zadań sprawdzianu przewidziano 60 minut. Nauczyciel może wydłużyć
czas pracy uczniów w zależności od potrzeb klasy. Znając możliwości swojej klasy wie, któ-
rym uczniom należy udzielić dodatkowej pomocy, na przykład w czytaniu lub rozumieniu
poleceń. Uczeń powinien wypełnić sprawdzian długopisem.
Przy każdym zadaniu na marginesie znajduje się okienko. W górnej jego części podaje-
my maksymalną liczbę punktów możliwych do zdobycia za wykonanie całego zadania lub
poszczególnych jego części. W dolnym okienku Nauczyciel wpisze faktyczną liczbę punk-
tów uzyskanych przez ucznia.
Na koniec uczeń dokonuje samooceny, rysując „minkę” na „buźce”. Dzięki temu Na-
uczyciel ma możliwość porównania samooceny ucznia z ostatecznym wynikiem punkto-
wym. Niska samoocena w stosunku do znacznej liczby uzyskanych punktów lub odwrotnie
może oznaczać, że dziecko ma zaniżony, bądź zawyżony obraz samego siebie.
Część dla ucznia zakończona jest tabelką, którą wypełnia Nauczyciel. Wpisuje do niej
punkty uzyskane przez ucznia za poszczególne zadania i sumuje je. Określenie poziomu
kompetencji każdego ucznia odbywa się z wykorzystaniem propozycji podanej w części dla
Nauczyciela lub według stosowanego w szkole WSO. Tabelę uzyskanych punktów moż-
na również wykorzystać podczas zebrania z rodzicami w celu przedstawienia im osiągnięć
dziecka. Rodzic ma możliwość porównania rezultatów pracy swojego dziecka z maksymal-
ną liczbą punktów możliwych do zdobycia.
W
CZĘŚĆ DLA NAUCZYCIELA
proponujemy narzędzia potrzebne do oceny sprawdzia-
nów. Dla przejrzystości zostały one ujęte w tabelach.
Tabela A – Zestawienie zadań według poziomów wymagań (K, P, R, D).
Tabela B – Plan wynikowy – wykaz badanych kompetencji, przewidywane odpowiedzi i ich
ocena punktowa.
Tabela C – Propozycja wyznaczenia poziomów kompetencji ucznia.
Tabela D – Zestawienie klasowe według liczby zdobytych punktów i poziomów.
Nauczyciele dokonują wyboru zaproponowanych narzędzi oceniania. Mogą skorzystać ze
wszystkich tabel, bądź z tych, które uznają za przydatne, biorąc pod uwagę specyfi kę pracy swo-
jej szkoły. Mogą również samodzielnie opracować narzędzia do wybranego sprawdzianu.
1
Tabela A – ZESTAWIENIE ZADAŃ WEDŁUG POZIOMU WYMAGAŃ
Przedstawiamy w niej klasyfi kację zadań, uwzględniając poziomy wymagań:
K – konieczny,
P – podstawowy,
R – rozszerzający,
D – dopełniający.
Tabela B – PLAN WYNIKOWY
Z tą tabelą powinni zapoznać się Nauczyciele przed przystąpieniem do oceny sprawdzianów.
Zawiera ona szczegółowy wykaz badanych kompetencji w odniesieniu do poszczególnych za-
dań. Przy numerach zadań zamieszczamy literę oznaczającą poziom wymagań diagnozowanych
umiejętności. W dalszej części przedstawiamy przykładowe, przewidywane odpowiedzi uczniów
oraz określamy ich punktację. W ostatniej rubryce zestawiamy sumy punktów możliwych do
uzyskania za każde zadanie.
Tabela C – PROPOZYCJA WYZNACZENIA POZIOMÓW KOMPETENCJI UCZNIA
Zawiera propozycje wyznaczenia poziomów kompetencji ucznia. Zaproponowane przez nas prze-
działy procentowe i ich odpowiedniki liczbowe, a także nazwy poziomów mogą być modyfi ko-
wane według stosowanego w szkole WSO.
Tabela D – ZESTAWIENIE KLASOWE WEDŁUG LICZBY ZDOBYTYCH PUNKTÓW
I POZIOMÓW
Stanowi zestawienie klasowe według liczby zdobytych punktów i osiągniętych poziomów.
Nauczyciel wypełnia tabelę, wpisując imona i nazwiska uczniów. Zaczyna od uczniów, którzy
otrzymali największą liczbę punktów. W oparciu o tabelę Nauczyciel określa liczbę i procent
uczniów w klasie, którzy osiągnęli określony poziom kompetencji. Za sto procent przyjmuje
liczbę uczniów piszących sprawdzian. Na koniec podaje, jaki procent klasy stanowiły dzieci
piszące sprawdzian.
Kierując się maksymą „Uczyć się u przyjaciela znaczy więcej, niż uczyć się u mistrza” życzy-
my wszystkim uczniom radości płynącej z sukcesów, a Nauczycielom, by swym wychowankom
wskazali drogę do ich osiągnięcia.
Beata Jasińska, Iwona Jóźwik
2
Część dla ucznia
Sprawdzian 1
„Imieniny cioci Agnieszki”
Czytaj uważnie wszystkie polecenia, nawet kilka razy.
Odpowiadaj na pytania pełnymi zdaniami.
Sprawdzaj, czy nie popełniłeś błędów w pisaniu i liczeniu.
Nie zatrzymuj się przy zadaniu, którego nie potrafi sz rozwiązać,
wrócisz do niego później.
Na wykonanie zadań masz 60 minut.
POWODZENIA!
imię i nazwisko ucznia
klasa
data
3
1.
Przeczytaj uważnie tekst. Podkreśl zdanie, które mówi jakie smakołyki przygotowuje
ciocia na imieniny.
Ciocia Agnieszka jest najlepszą ciocią na świecie! Mieszka w Warsza-
wie na ulicy Kwiatowej 7. Pracuje w szkole i uczy przyrody. Ma wiele
ciekawych książek o zwierzętach i roślinach.
Na jej imieniny 20 kwietnia z rodzicami przyjeżdżają: Marysia i Jola z Łodzi,
Zbyszek i Grześ z Radomia, Agata z Krakowa oraz ja – Ewa z Lublina.
Ciocia przygotowuje dla gości mnóstwo smakołyków. Robi surówkę
owocową i warzywną oraz pyszne czekoladowe ciasteczka. My też
mamy dla cioci niespodzianki. Zawsze wykonujemy je własnoręcznie.
Ciocia uważa, że właśnie takie prezenty są najcenniejsze.
Niestety, w tym roku nie będzie z nami Agaty. Upadła tak nieszczęśliwie,
że skręciła nogę w kostce i musi zostać w domu z babcią. Sądzę, że nie za-
pomni o imieninach cioci i przyśle jej piękną kartkę z życzeniami.
Jutro wyjazd do Warszawy! Hura! Nie mogę się doczekać!
1
2.
Napisz odpowiedzi na pytania.
a)
Jaki zawód wykonuje ciocia Agnieszka?
2
b)
Jakie prezenty ciocia uważa za najcenniejsze?
2
c)
Dlaczego Agata nie przyjedzie w tym roku na imieniny cioci?
2
4
3.
Na podstawie tekstu połącz imiona dzieci z nazwami miejscowości, w których mieszkają.
Marysia Zbyszek Ewa Jola Grześ Agata
Lublin Radom Łódź Kraków
4
4.
Zapisz imiona dzieci w kolejności alfabetycznej.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
6
5.
Oto kartka imieninowa do cioci od Agaty. Uzupełnij na podstawie tekstu adres cioci
i napisz życzenia w imieniu Agaty.
6
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mariusz147.htw.pl
  •