Tezy- Luter Martin, Tezy- Luter Martin
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
TYTU�: TezyAUTOR: Marcin LuterOPRAC.: Marek Dankowski (gorzow@polbox.com)-------------------------------------------------------------------------95 tez ks. Marcina Lutraprzybite na drzwiach ko�cio�a zamkowego w Wittenberdzednia 31 X 1517 r.Amore et studio elucidande veritatis: hec subscriptadisputabuntur Wittenbrge. Presidente Reverendo Patre MartinoLutther Eremitano Augustiniano Artium et Sacrae TheologieMagistro: eiusdemque iibidem lectore Ordinario. Quare petit: vtqui non possunt verbis presentes nobiscum disceptare: agant idliteris absentes. In nomine domini nostri Hiesu Christi. Amen.Mi�o�� do prawdy i pragnienie ujawnienia jej s� przyczyn�, �ezamierza si� przeprowadzi� w Wittenberdze dysput� nad ni�ejpodanymi tezami. Przewodzi� temu b�dzie czcigodny ojciec MarcinLuter, magister sztuk wyzwolonych i �wi�tej teologii ijednocze�nie nauczyciel tych�e. Dlatego prosi on tych, kt�rzy nieb�d� mogli osobi�cie wzi�� udzia� i dysputowa� z nami ustnie,�eby uczynili to na pi�mie. W imi� Pana naszego Jezusa Chrystusa.Amen.1.Gdy Pan i Mistrz nasz Jezus Chrystus powiada: ,,Pokutujcie'',to chce, aby ca�e �ycie wiernych by�o nieustanna pokut�.2.W �aden spos�b nie mo�na pod wyrazem ,,pokutujcie'' rozumie�Sakramentu pokuty, to jest spowiedzi i zado��uczynienia, kt�rekap�an sprawuje.3.Nie chce jednak Pan rozumie� tu tylko wewn�trznej pokuty, gdy�pokuta wewn�trzna, bez zewn�trznego u�miercenia cia�a, nie jestpokut�.4.Kara Bo�a trwa dop�ki cz�owiek czyni s�d nad sob� (to jestprawdziwa wewn�trzna pokuta), a wi�c a� do wej�cia do Kr�lestwaNiebieskiego.5.Papie� nie chce, ani nie mo�e odpuszcza� innych kar za grzechyjak tylko te, kt�re na�o�y� wedle rozumienia swego lub wedleustaw ko�cielnych.6.Papie� nie mo�e winy odpu�ci� inaczej, jak tylko zwiastuj�c iupewniaj�c, �e B�g j� odpu�ci�. Ponadto w wypadkach, kt�re s�zastrze�one dla papie�a do odpuszczenia. Kto by w tym wzgl�dziepapie�a sobie lekcewa�y�, tego wina pozosta�aby niezg�adzona.7.B�g nie odpuszcza nikomu win, je�li zarazem nie przywodzi godo upokorzenia si� przed kap�anem, jako swoim zast�pc�.8.Ustawy ko�cielne, traktuj�ce o nak�adanej pokucie, dotycz�tylko �ywych i nie mog� by� stosowane do umieraj�cych.9.Dlatego te� Duch �wi�ty przychyla nam dobrodziejstw przezpapie�a tak, i� ten�e w postanowieniach swoich zawsze pozostawa�na uboczu na wypadek �mierci i ostatniej p otrzeby.10.Z tego powodu �le i nierozs�dnie post�puj� kap�ani, kt�rzyodk�adaj� umieraj�cemu do czasu czy��ca pokuty ko�cielne.11.Zamiana kary ko�cielnej na kar� w czy��cu - to k�kol, posianyoczywi�cie w�wczas, gdy biskupi spali.12.Dawnymi czasy kary kanoniczne nak�adano nie przed, ale poabsolucji, a to aby przekona�, czy �al okazany jest szczery.13.Umieraj�cych �mier� zwalnia z pokuty; s� oni prawnie wolni odwszystkich ko�cielnych ustanowie�, bo umieraj�.14.Im bardziej umieraj�cy tkwi w grzechach swoich lub brakuje mumi�o�ci, tym wi�ksz� to rodzi w nim obaw�.15.B�d�c blisko boja�ni po��czonej z rozpacz�, ta wielka obawawystarcza (pomijaj�c ju� inne rzeczy), by zgotowa� m�k�czy��cow�.16.Piek�o, czy�ciec i niebo, s� wzgl�dem siebie tak r�ne, jakrozpacz, blisko�� rozpaczy i pewno�� zbawienia.17.Zdaje si� by�, �e duszom w czy��cu potrzeba zmniejszeniaboja�ni i pomno�enia mi�o�ci. 18.Ani rozumem, ani z Pisma nieudowodniono, �eby dusze w czy��cu znajdowa�y si� w stanieniezdolnym do zas�ugi i do wzrostu mi�o�ci.19.I to zdaje si� by� niemo�liwe do udowodnienia, jakoby duszew czy��cu, przynajmniej niekt�re, by�y pewne swego zbawienia io nie si� nie troszczy�y, jakkolwiek my pewni tego jeste�myzupe�nie. 20.Dlatego papie� pod przebaczeniem kary nie rozumieodpuszczenia wszelkich kar, ale tych tylko, kt�re sam na�o�y�.21.Myl� si� przeto kaznodzieje odpustowi twierdz�c, �e przezodpust papieski cz�owiek staje si� wolny od wszelkiej kary izbawiony.22.Papie� nie odpuszcza duszom w czy��cu �adnej kary, kt�r� duszete, wedle postanowie� ko�cielnych, w �yciu tym winny by�yponie��.23.Je�eli jest mo�liwe odpuszczenie wszystkich kar, to tylkowzgl�dem najdoskonalszych, a wi�c wzgl�dem bardzo niewielu.24.Dlatego te� wi�ksz� cz�� ludu oszukuje si� przez bezwzgl�dneprzyrzeczenie odpustu wszystkich kar.25.W�adza, jak� ma papie� w og�lno�ci nad czy��cem, przys�ugujew szczeg�lno�ci ka�demu biskupowi i proboszczowi w jego diecezjilub parafii.26.Papie� bardzo dobrze czyni, �e nie z w�adzy klucza, kt�rej nieposiada nad czy��cem, ale sposobem pro�by przyczynnej udzieladuszom przebaczenia.27.Ludzkie brednie opowiadaj� ci, kt�rzy g�osz�, �e gdy grosz wskrzynce zabrz�czy, dusza z czy��ca uleci.28.Jest to pewne, �e gdy grosz w skrzynce brz�knie, urosn�� mo�esk�pstwo i ch�� zysku; skuteczno�� modlitwy przyczynnej Ko�cio�azale�y natomiast od upodobania Bo�ego.29.Kt� wie, czy wszystkie dusze w czy��cu pragn� by� wybawione,jak nas w�a�nie poucza legenda o Sewerynie i Paschalisie.30.Nikt nie jest pewny, czy jego �al by� szczery, tym mniej mo�eby� pewny, czy otrzyma� zupe�ne odpuszczenie.31.Jak rzadkim zjawiskiem jest cz�owiek prawdziwie pokutuj�cy i�a�uj�cy, tak r�wnie rzadkim jest taki, kt�ry by zyska� odpustprawdziwy, to znaczy, �e jest ich niewielu.32.Ci, kt�rzy s�dz�, i� mog� zapewni� sobie zbawienie przez listyodpustowe, b�d� wiecznie pot�pieni wraz z mistrzami swymi.33.Nale�y si� strzec tych, kt�rzy powiadaj�, �e odpust papieskijest najszacowniejszym darem Bo�ym, przez kt�ry cz�owiek mo�epojedna� si� z Bogiem.34.�aska odpustowa dotyczy kary i zado��uczynienia na�o�onychprzez ludzi.35.Nie jest to chrze�cija�ska nauka, �e nie potrzeba pokuty i�alu temu, kto z czy��ca wykupuje dusze, lub chce naby� prawowyboru spowiednika.36.Ka�dy chrze�cijanin, prawdziwie �a�uj�cy za swoje grzechy, mai bez listu odpustowego zupe�ne odpuszczenie m�ki i winy.37.Ka�dy prawdziwy chrze�cijanin, �ywy czy umar�y, ma udzia� wewszelkich darach Chrystusowych i ko�cielnych; B�g mu ichudzieli� i bez list�w odpustowych.38.Nie nale�y jednak gardzi� odpustem papie�a, gdy�, jak to ju�powiedzia�em, stanowi on obja�nienie Boskiego przebaczenia.39.Zachwala� ludowi obfit� �ask� odpust�w, a jednocze�nie zaleca�prawdziwy �al i pokut�, jest to rzecz nad wszelk� miar� trudnanawet dla najbardziej uczonych teolog�w.40.Skrucha prawdziwa po��da i �aknie kary, obfity za� odpustuwalnia od karania i wyradza niech�� do kary, lub sprzyja conajmniej do zrodzenia si� takiej niech�ci.41.O apostolskim odpu�cie trzeba przezornie naucza�, by lud niepowzi�� b��dnego mniemania, �e odpust przewy�sza inne dobreuczynki mi�o�ci chrze�cija�skiej.42.Wszystkich chrze�cijan nale�y naucza�, �e papie� bynajmniejnie s�dzi, i� zakupywanie odpustu mo�e by� stawione na r�wni zuczynkami mi�osierdzia.43.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e lepiej wspiera� ubogich lubpomaga� potrzebuj�cym, ni� kupowa� odpusty.44.Przez uczynek mi�o�ci wzmaga si� w nas mi�o��, a cz�owiekstaje si� lepszy; przez odpust za� nie staje si� lepszy, tylkowolny od kary.45.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e ten, kto bli�niego widzi wniedoli, a mimo to kupuje odpust, nie zyskuje odpustupapieskiego, ale �ci�ga na siebie gniew Bo�y.46.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e je�eli nie s� nadmierniebogaci, powinni zachowa� grosz oszcz�dzony na potrzeby domowe,a nie marnowa� go na zakupienie odpustu.47.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e zakupienie odpustu jestzostawione ka�demu do woli i nie jest zakazane.48.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e udzielaj�c odpustu, papie�potrzebuje i domaga si� raczej modlitw pobo�nych, ni� pieni�dzy,kt�re mu znosz�.49.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e odpust papieski jest dobry,je�eli si� na nim nie buduje zbawienia; lecz jest naderszkodliwy, je�li z powodu niego tracimy boja�� Bo��.50.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e gdyby papie� wiedzia� owszystkich szachrajstwach kaznodziej�w odpustowych, raczej byw stos popio��w zamieni� katedr� �w. Piotra, ani�eliby mia�a by�budowana kosztem sk�ry, krwi i cia�a jego owieczek.51.Nale�y naucza� chrze�cijan, �e papie� nie szcz�dzi�by swychw�asnych pieni�dzy, chocia�by nawet ko�ci� �w. Piotra mia� by�na ten cel sprzedany, byle udzieli� wsparcia potrzebuj�cym, odkt�rych obecnie kaznodzieje odpustowi wy�udzaj� ostatni grosz.52.Nawet w�wczas p�onna jest ufno�� tych, kt�rzy przez odpustydost�pi� chc� zbawienia, gdyby nie tylko sprzedawcy odpust�w,ale nawet sam papie� za to r�czy� chcieli dusz� swoj�.53.Wrogami Chrystusa i papie�a s� ci, kt�rzy z powodu kaza�odpustowych w ko�cio�ach nakazuj� zamilkn�� S�owu Bo�emu.54.Krzywda si� dzieje S�owu Bo�emu, je�eli w kazaniu tyle a mo�ei wi�cej czasu po�wi�ca si� g�oszeniu odpust�w, co i Ewangelii.55.Zdanie papie�a jest oczywiste, �e skoro odpust, maj�cy tylkopodrz�dne znaczenie, jednym dzwonem oraz zwyk�� ceremoni� iwystawno�ci� nale�y obchodzi�, to Ewangeli�, maj�c� stokro�wi�ksz� warto��, nale�y s�awi� stokrotnymi dzwonami i stokro�wi�kszymi ceremoniami i wystawno�ci�.56.,,Skarb ko�cio�a'', z kt�rego papie� czerpie odpust, nie jestdostatecznie �ci�le okre�lony ludowi chrze�cija�skiemu, aniprzeze� znany.57.�e nie s� to skarby doczesne, �atwo st�d pozna�, �e nimiksi�a tak szczodrze szafuj�, poniewa� wiadomo o wieluduchownych, �e oni tego rodzaju skarby (doczesne) raczej pilniezbieraj� ani�eli pragn� rozdawa�.58.Skarby te nie s� tak�e z zas�ugi Chrystusa i �wi�tych, bozas�uga Chrystusa i bez przyczynienia si� papieskiego przychyla�aski wewn�trznemu cz�owiekowi, dla zewn�trznego sprawia krzy�,�mier� i pot�pienie.59.�w. Wawrzyniec nazwa� ubogich, jako cz�onk�w Ko�cio�a, skarbemko�cielnym; u�y� jednak zapewne wyrazu tego w �wczesnymznaczeniu.60.Skarbem tym s� klucze Ko�cio�a, podarowane nam przez zas�ug�Chrystusa.61.Oczywiste jest, �e do odpuszczenia kar i wybaczania grzech�ww wypadkach...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]