Technika Alexandra -Dorota Kędzior, psychologia, Ezoteryka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dorota Kędzior
TECHNIKA
ALEXANDRA
JACEK SANTORSKI & CO
AGENCJA WYDAWNICZA
WARSZAWA 1993
Rysunki
JADWIGA KĘDZIOR
Projekt okładki
ZBIGNIEW TOMASZCZYK i RYSZARD PIWOWAR
Opracowanie edytorskie
RYSZARD GRAŻYŃSKI
Skład i łamanie
RADIUS s.c. 21-40-17
Copyright
©
by Stephen M. Johnson
Right for the Polish edition
by Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza
JACEK SANTORSKI & CO
AGENCJA WYDAWNICZA
03-930 WARSZAWA
Alfreda Nobla 25
Siedziba: Warszawa, ul. Stępińska 25, tel. 40-32-11
Adres do korespondencji: 03-912 Warszawa 33, skrytka pocztowa 54
ISBN 83-85386-31-9
Spis treści
Wprowadzenie
1. Co wiemy o swoich nawykach?
7
10
2. F.M. Alexander, jego problemy
i powstanie techniki
20
3. Przebieg zajęć z Techniki Alexandra
26
4. Rola nauczyciela
40
5. Nie leczy, a jednak pomaga
48
Zakończenie
59
Adresy stowarzyszeń Nauczycieli
Techniki Alexandra na świecie
60
Ważniejsze publikacje na temat
techniki Alexandra
61
Spis rysunków
63
Wprowadzenie
W 1904 roku przybył do Londynu australijski aktor F.M. Alexan-
der z myślą o przedstawieniu tu opracowanej przez siebie tech-
niki reedukacji psychofizycznej. Zaopatrzony w listy polecające
do wiodących angielskich lekarzy rozpoczął udzielanie im lekcji
swojej nowej metody.
Była to technika, którą Alexander stworzył dla własnych
potrzeb,kiedy jako odnoszący sukcesy recytator Szekspira zaczął
tracić głos na scenie. Stwierdził wtedy, że sposób posługiwania
się własnym organizmem wpływa na jakość jego funkcjonowania,
i że nieprawidłowa, nawykowa postawa psychofizyczna przyj-
mowana podczas recytacji powoduje, wskutek ucisku na krtań,
ograniczenie pełnych możliwości głosowych, prowadząc nawet
do zaniku głosu.
Chcąc zapewnić sobie możliwość kontynuowania umiłowa-
nej profesji F.M. Alexander zaczął opracowywać metodę po-
wrotu do optymalnego sposobu posługiwania się własnym or-
ganizmem, co sprzyjało lepszemu jego funkcjonowaniu. W rezul-
tacie nastąpiła poprawa nie tylko możliwości głosowych aktora,
ale i jego ogólnej sprawności psychofizycznej. Okazało się, że
wiele dotychczasowych niedomagań wynikało z nadwerężania
własnego organizmu i wraz z ogólną poprawą jego funkcjono-
wania zanikło.
Jeszcze w Australii z metody Alexandra zaczęli korzystać jego
koledzy, aktorzy, zafascynowani zmianą, do jakiej doprowadził
dzięki wnikliwej obserwacji i intansywnej pracy nad sobą. Rów-
nież i w ich przypadkach poprawa w posługiwaniu się własnym
organizmem prowadziła do dalekich, często niespodziewanych
efektów w postaci poprawy zdrowia i samopoczucia, większej
pewności siebie i znacznie lepszych możliwości głosowych.
Nową metodą zainteresowali się lekarze i nie widząc w niej
nic sprzecznego z ich wiedzą i doświadczeniem medycznym oraz
zaintrygowani logiką i prostotą rozumowania reprezentowaną
Technika Alexandra
przez F.M. Alexandra, zaczęli kierować do niego niektórych
pacjentów.
Zachęcony sukcesami swojej Techniki w ojczyźnie Alexander
zdecydował przedstawić ją na szerszą skalę w świecie, przekona-
ny już wtedy, że szukając rozwiązania swoich własnych prob-
lemów odkrył metodę na potrzeby całej ludzkości.
Wkrótce wielu angielskich lekarzy zainteresowało się Tech-
niką Alexandra na tyle, aby nie tylko kierować do niego swoich
pacjentów, lecz propagować nową ideę dalej. Rozpoczęto badania
i zajęto się poszukiwaniem podstaw naukowych, potwierdzają-
cych stwierdzoną w praktyce skuteczność nowej metody.
Propagatorami jego Techniki były takie sławy ówczesnego
życia jak lekarze: Mungo Douglas, Percy Jakins, dr Peter Mac-
donald, dr R.G. McGowan, A.Murdoch; fizjolodzy: Rudolf Mag-
nus, Sir Charles Sherrington; profesorzy anatomii: George Cog-
hill, Raymond Dart; filozofowie: John Dewey, Bertrand Russel,
Aldous Huxley. Trochę później, bo w 1974 roku Nikolaas Tinber-
gen poświęcił połowę swego przemówienia przy odbiorze Na-
grody Nobla z dziedziny fizjologii i medycyny na omówienie
istoty i szczególnego charakteru Techniki F.M. Alexandra.
Jednakże w pierwszych dekadach dwudziestego wieku popu-
larność F.M. Alexandra i jego Techniki ograniczała się do stosun-
kowo wąskiego grona osób, przychodzących do niego na lekcje.
Pierwsze publikacje Alexandra, dotyczące nowej metody
1
przy-
niosły trochę większe zainteresowanie, ale specyficzny charakter
jego pracy polegający na indywidualnym ukazywaniu możliwo-
ści danego ucznia, znacznie ograniczał szersze popularyzowanie
Techniki.
W latach dwudziestych Alexander założył szkółkę dla dzieci
sprawiających problemy wychowawcze i trudności w nauce.
Wkrótce potem powstał pierwszy kurs dla nauczycieli Techniki
F.M. Alexandra, którego celem było zapewnienie kontynuacji
nauczania Techniki w przyszłości. Obie wojny światowe powo-
1
F.M. Alexander napisał następujące książki na temat swojej Techniki
1. „Man s Supreme Inheritance", 1910
2. „Constructive Conscious Control of the Individual", 1923
3. „TheUseof theSelf", 1932
4. „The Universal Constant in Living", 1941
Wszystkie te pozycje dostępne są w j.angielskim w ramach dwóch wydawnictw:
Centerline Press, 2005 Paolo Verde Ave, Suitę 325, Long Beach, California 90815 oraz
Yictor Gollancz Ltd, 14 Hanrietta Street, London WC2E 8QJ
[ Pobierz całość w formacie PDF ]