Tecumseh ohv135 180, POLITECHNIKA, Podstawy Konstrukcji Maszyn
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
OHV
135-180
INSTRUKCJA
OBS¸UGI SILNIKA
Silnik czterosuwowy, z pionowym wa∏em korbowym, ch∏odzony powietrzem
SPIS TREÂCI
Wa˝na informacja . Definicje z zakresu bezpieczeƒstwa
I. Ogólne zasady bezpieczeƒstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
II. Informacje serwisowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
III. Specyfikacje oleju i paliwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4
IV. Przed uruchomieniem silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5
V. Uruchomienie silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
VI. Zatrzymanie silnika i krótkotrwa∏e sk∏adowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
VII. Konserwacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
VIII. Sk∏adowanie sezonowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
IX. Zapobieganie po˝arom lasu, zaroÊli i traw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
WA˚NA INFORMACJA !
DEFINICJE Z ZAKRESU BEZPIECZE¡STWA
Stwierdzenia niniejszej instrukcji, poprzedzone
poni˝szymi s∏owami, majà szczególne znaczenie
lub
Ostrze˝enie wskazuje na potencjalne zagro˝enie,
które, je˝eli si´ go nie uniknie, mo˝e skutkowaç
Êmiercià lub ci´˝kimi obra˝eniami.
UWAGA
Dotyczy wa˝nych informacji zamieszczonych kursywà.
Zaleca si´ zwrócenie szczególnej uwagi na wszystkie
punkty omówione na nast´pnej stronie i u˝ywanie
odpowiedniego sprz´tu ochronnego.
Przed uruchomieniem maszyny, waszym obowiàz-
kiem jest przeczytanie niniejszej Instrukcji Obs∏ugi
Silnika. Przestrzegaç poni˝szych podstawowych zasad
celem zapewnienia w∏asnego bezpieczeƒstwa:
• Trzymaç stale niniejszà instrukcj´ pod r´kà, do
przysz∏ego wykorzystania
• Przeczytaç uwa˝nie i zapoznaç si´ z cz´Êciami
instrukcji, dotyczàcych obs∏ugi, konserwacji,
cz´Êci i bezpieczeƒstwa pracy.
INFORMACJA DOTYCZÑCA EMISJI
UWAGA
Silniki, posiadajàce certyfikaty zgodnoÊci z przepisami
dot. emisji Kalifornii i US EPA dla SORE (ma∏ego
sprz´tu poruszajàcego si´ poza drogami publicznymi,
posiadajà atesty do pracy na zwyk∏ej benzynie
bezo∏owiowej i obejmujà nast´pujàce systemy
ograniczania emisji : (EM) - modyfikacja silnika i TWC
- trójdro˝ny katalizator (je˝eli jest na wyposa˝eniu).
STRONA INTERNETOWA TECUMSEH
www.TecumsehPower.com
I. OGÓLNE ZASADY BEZPIECZE¡STW
• NIGDY nie sk∏adowaç silnika z paliwem w zbiorniku
wewnàtrz budynku z potencjalnym êród∏em zap∏onu,
takimi jak grzejniki pomieszczeƒ lub podgrzewacze
wody, suszarki do odzie˝y, silniki elektryczne itp.;
• NIGDY nie otwieraç wlewu zbiornika paliwa ani nie
dolewaç paliwa przy pracujàcym silniku;
• Przed nalaniem paliwa odczekaç a˝ silnik ostygnie;
• NIGDY nie nape∏niaç zbiornika paliwa w pomieszczeniu
zamkni´tym. Nape∏niaç zbiornik paliwa na wolnym
powietrzu, w dobrze przewietrzonym miejscu;
• NIE PALIå tytoniu podczas nape∏niania zbiornika paliwa;
• U˝ywaç tylko zatwierdzonego kanistra na benzyn´ do
przechowywania i rozlewania paliwa;
• NIE PRÓBOWAå wylewania paliwa z silnika. Opró˝niç
zbiornik poprzez spalanie paliwa podczas pracy silnika.
Przeczytaç uwa˝nie instrukcj´ producenta sprz´tu
i niniejszy materia∏ przed przystàpieniem do
u˝ytkowania silnika. Niedope∏nienie tego obowiàzku
mo˝e skutkowaç powa˝nymi obra˝eniami lub Êmiercià.
W przypadku jakichkolwiek zapytaƒ prosimy kontak-
towaç si´ z Tecumseh Products Company pod
numerem telefonu: 1-800-558-5402.
Przedstawicielstwo TECUMSEH w Polsce: TEC-POL
engines&service, 27-400 Ostrowiec Âw. ul. D∏uga 42
tel (41) 2633866, 2478383 fax (41) 2478586 WEB:
www.tecpol.ostrowiec.pl
A. ZAPOBIEGANIE ZATRUCIU TLENKIEM W¢GLA
Wszelkie spaliny silnikowe
zawierajà tlenek w´gla -
trujàcy gaz. Wdychanie
tlenku w´gla wywo∏uje
ból g∏owy, zawroty g∏owy,
sennoÊç, md∏oÊci, zaburze-
nia ÊwiadomoÊci i ,
ostatecznie, Êmierç.
Tlenek w´gla jest gazem bezbarwnym, bezwonnym, bez
smaku, który mo˝e byç obecny nawet je˝eli nie widzi si´
i nie wyczuwa w´chem spalin. Âmiertelny poziom
zawartoÊci tlenku w´gla jest szybko osiàgany i mo˝na
zostaç szybko obezw∏adnionym i nie byç zdolnym do ura-
towania si´. Ponadto, Êmiertelny poziom zawartoÊci
tlenku w´gla mo˝e utrzymywaç si´ godzinami i ca∏ymi
dniami w zamkni´tych lub s∏abo wentylowanych
pomieszczeniach. Je˝eli stwierdzi si´ jakiekolwiek objawy
zatrucia tlenkiem w´gla, to nale˝y natychmiast opuÊciç
pomieszczenie, zapewniç dost´p Êwie˝ego powietrza
i UZYSKAå POMOC MEDYCZNÑ.
Celem unikni´cia powa˝nych obra˝eƒ lub Êmierci
spowodowanych przez tlenek w´gla, nigdy nie wolno
dopuÊciç, aby:
• Silnik pracowa∏ wewnàtrz budynku. Nawet je˝eli
próbuje si´ usunàç spaliny silnika za pomocà wentyla-
torów lub przez otwieranie okien i drzwi, tlenek
w´gla mo˝e szybko osiàgnàç niebezpieczny poziom,
• Silnik pracowa∏ w s∏abo wentylowanych lub cz´Êciowo
zamkni´tych pomieszczeniach, takich jak stodo∏y,
gara˝e, piwnice, pod mieszkaniem lub w kana∏ach,
• Silnik pracowa∏ na wolnym powietrzu, je˝eli spaliny
mog∏yby zostaç zassane do budynku przez otwory
takie jak okna i drzwi.
B. ZAPOBIEGANIE PO˚AROWI BENZYNY
Opary benzyny (paliwa) sà wysoce ∏atwo-
palne i mogà wybuchnàç. Opary paliwa
mogà si´ rozprzestrzeniaç i zostaç zapalone
przez iskr´ lub p∏omieƒ wiele metrów od sil-
nika. Aby zapobiec obra˝eniom lub Êmierci
od po˝aru benzyny, nale˝y stosowaç si´ do
poni˝szych zaleceƒ:
C. TRANSPORT SILNIKA
NIE TRANSPORTOWAå silnika z paliwem w zbiorniku.
Opary paliwa lub rozlane paliwo mogà si´ zapaliç.
D. ZAPOBIEGANIE INNYM PO˚AROM
Aby zmniejszyç ryzyko po˝aru, nale˝y trzymaç wszelki
palny materia∏, np. traw´ i liÊcie z dala od t∏umika i reszty
silnika.
E. TRZYMAC SI¢ Z DALA OD
GORÑCYCH POWIERZCHNI
T∏umik i inne cz´Êci silnika stajà si´
bardzo goràce podczas pracy silnika
i sà nadal goràce po jego zatrzymaniu.
Aby uniknàç ci´˝kich poparzeƒ,
nale˝y trzymaç si´ z dala od tych
elementów silnika.
F. NIE PRZERABIAC SILNIKA
Aby uniknàç ci´˝kich obra˝eƒ lub Êmierci, nie wolno, w
˝aden sposób, przerabiaç silnika. Nigdy nie manipulowaç
przy fabrycznych nastawach regulatora silnika. Praca silnika
przy obrotach wy˝szych od nastawionych fabrycznie,
mo˝e byç niebezpieczna i uniewa˝ni gwarancj´.
G. ZAPOBIEGANIE PRZYPADKOWEMU URUCHOMIENIU
Aby zapobiec przypadkowemu uruchomieniu, podczas
pracy przy urzàdzeniu, nale˝y zawsze od∏àczyç przewód
Êwiecy zap∏onowej i trzymaç go z dala od Êwiecy.
H. TRZYMAå SI¢ Z DALA OD CZ¢ÂCI WIRUJÑCYCH
Nie wolno dopuÊciç, aby silnik
pracowa∏ ze zdj´tymi pokrywami
lub os∏onami. Wirujàce cz´Êci
mogà spowodowaç ci´˝kie
obra˝enia. Trzymaç r´ce, stopy,
w∏osy, bi˝uteri´ i odzie˝ z dala
od wszelkich wirujàcych cz´Êci.
II. INFORMACJA SERWISOWA
Celem wykonania regulacji, napraw lub obs∏ugi gwaran-
cyjnej, nie uj´tej w niniejszej instrukcji, nale˝y skontak-
towaç si´ z waszym najbli˝szym Autoryzowanym Dilerem
serwisowym Tecumseh. Adresy Serwisów sà do∏àczone do
instrukcji urzàdzenia lub prosimy o kontakt z Przedstawi-
cielstwem TECUMSEH na Polsk´
www.tecpol.ostrowiec.pl
Wzór kalkomanii (patrz ni˝ej) na waszym silniku zawiera
numer modelu silnika, dane silnika i dat´ produkcji
(D.O.M.). Prosimy spojrzeç na kalkomani´ na swoim silniku
i wpisaç znajdujàce si´ tam informacje w miejscu ni˝ej:
TABELA 1. ZALECANE OLEJE SILNIKOWE
Rodzaj oleju Temperatury Zalecany olej
Jednosezonowy Powy˝ej Tecumseh
32
o
F (0
o
C) Nr czeÊci 730225A
lub SAE 30W
Wielosezonowy 0
o
F do 32
o
F Tecumseh
(- 18
o
C do 0
o
C) Nr cz´Êci
730226A
lub
SAE 5W30
SAE 10W
Poni˝ej SAE OW30
0
o
F (- 18
o
C)
MODEL SILNIKA:..............................
SPECYFIKACJA.................................
D.O.M. :...........................................
Je˝eli silnik wyposa˝ony jest w filtr oleju, to pojemnoÊç
miski olejowej wynosi 62 uncje
(1,83 litra).
Kalkomania D.O.M. zawiera dane dot. trwa∏oÊci silnika
odnoÊnie u˝ytecznego okresu eksploatacji waszego silnika
w zale˝noÊci od emisji. Ten okres odnosi si´ do okresu
eksploatacji z zachowaniem wymagaƒ e zakresie emisji,
zgodnie z certyfikatem EPA / CARB. Aby znaleêç dane dot.
okresu eksploatacji waszego silnika, nale˝y spojrzeç na
kalkomani´, znaleêç liter´ w cudzys∏owie mi´dzy s∏owami
"MODERATE" i "LIFE PERIOD". Dopasowaç jedna z nast´-
pujàcych liter z literà zamieszczona na waszej kalkomanii
D.O.M: "C" 250 godzin, "B" 500 godzin, "A" 1000 godzin.
Je˝eli posiadacie ogólne zrozumienie
silników spalinowych i chcecie
samodzielnie serwisowaç i naprawiaç
swój silnik w okresie poza gwarancjà,
to mo˝na skorzystaç z Instrukcji
Technika u Autoryzowanych Dilerów
Serwisowych Tecumseh. Instrukcja taka
zawiera naprawy i regulacje nie uj´te
w niniejszej instrukcji. Zamawiaç jako cz´Êç nr 695244A.
Tecumseh produkuje i odpowiada tylko za silnik zastoso-
wany w tym urzàdzeniu. Je˝eli potrzebny jest serwis lub
naprawa czegokolwiek prócz silnika, to nale˝y skontak-
towaç si´ z serwisem rekomendowanym przez producenta
urzàdzenia.
B. PALIWO
Stosowaç tylko bezo∏owiowà benzyn´ 95. Mo˝na
stosowaç benzyn´ zawierajàcà komponenty okreÊlone
w Tabeli 2.
• NIE UZYWAå paliwa o∏owiowego
• Paliwo musi byç Êwie˝e i czyste. NIGDY nie u˝ywaç
paliwa pozosta∏ego z zesz∏ego sezonu lub
przechowywanego przez d∏ugi okres czasu.
• NIGDY nie mieszaç oleju z paliwem.
• NIE UZYWAå paliwa zawierajàcego metanol (spirytus
drzewny).
TABELA 2. ZALECANE PALIWO
Komponent paliwa
ZawartoÊç w %
Etanol 10%
Spirytus zbo˝owy ("Gasohol") 10%
MTBE
15%
ETBE
15%
III. SPECYFIKACJA OLEJU I PALIWA
A. Olej
Do silnika nale˝y stosowaç czysty, wysokiej jakoÊci olej
detergentowy. Zalecane oleje silnikowe - patrz Tabela 1.
UWAGI:
Upewniç si´, ˝e oryginalny pojemnik oznakowany jest
A.P.I. Service " SL/ SJ".
Stosowanie olejów wielosezonowych w temperaturach
powy˝ej 32o F( 0 oC) zwi´ksza zu˝ycie oleju. Nie zaleca
si´ stosowania SAE10W40.
PojemnoÊç miski olejowej wynosi 55 uncji czyli 3-7/ 16
pint US ( 1,62 litra). Specjalne oleje Tecumseh dost´pne
sà u waszego Autoryzowanego Dilera Serwisowego
Tecumseh.
IV. PRZED URUCHOMIENIEM SILNIKA
A. Sprawdzenie poziomu oleju
Celem unikni´cia uszkodzenia silnika wa˝ne jest:
• Sprawdzenie poziomu oleju przed ka˝dym uruchomieniem
i co ka˝de pi´ç godzin pracy, na ciep∏ym silniku.
Sprawdzaç olej cz´Êciej podczas docierania silnika.
• Utrzymywaç poziom oleju mi´dzy znakiem FULL
(pe∏ny) i ADD (dolaç) na wskaêniku pr´towym lub do
przelania w przypadku silników bez pr´towego
wskaênika poziomu oleju. Patrz Rys. 1.
• Zapewniç szczelne zamkni´cie korka/zakr´tki wlewu oleju.
UWAGI
Nie wlewaç zbyt du˝o oleju, gdy˝ mo˝e to spowodowaç
przep∏yw oleju do filtra powietrza i niesprawnoÊç lub
uszkodzenie silnika. Nie dopuÊciç do opadni´cia poziomu
oleju poni˝ej znaku ADD ( dolaç) na wskaêniku pr´towym,
gdy˝ mo˝e to spowodowaç uszkodzenie silnika.
Celem uzyskania oryginalnych olejów TECUMSEH nale˝y
skontaktowaç si´ z Autoryzowanym Dilerem Serwisowym
Tecumseh.
B. NAPE¸NIENIE MISKI OLEJOWEJ
1. Upewniç si´, ˝e silnik urzàdzenia stoi poziomo.
2. Odkr´ciç korek wlewu oleju od rury wlewu oleju
i wytrzeç pr´towy wskaênik poziomu. Patrz Rys. 2.
3. Wkr´ciç z powrotem korek do rurki wlewu oleju.
Dokr´ciç mocno.
4. Odkr´ciç i zdjàç korek z rury wlewu oleju; sprawdziç
poziom oleju. Je˝eli poziomu na wskaêniku
pr´towym jest poni˝ej znaku ADD (dolaç), to nale˝y
dolaç powoli oleju do osiàgni´cia poziomu FULL
(pe∏ny). Patrz Rys. 1.
5. Wkr´ciç korek wlewu oleju do rurki wlewu oleju.
Mocno dokr´ciç.
6. Wytrzeç ewentualnie rozlany olej.
Nape∏niç do poziomu
pomi´dzy znakami FULL
(pe∏ny) i ADD (dolaç).
Rysunek 1. Poziom oleju w silniku.
1. Âwieca zap∏onowa
2. Kapturek ( fajka) Êwiecy zap∏onowej
3. Przewód Êwiecy zap∏onowej
4. Siatka wlotu powietrza
5. Korek wlewu oleju i pr´towy wskaênik
poziomu oleju
6. Filtr oleju ( opcja)
7. Gaênik
C. NAPE¸NIANIE ZBIORNIKA PALIWA
Opary benzyny ( paliwa) sà wysoce
∏atwopalne i mogà wybuchaç i zapaliç si´ od iskry lub
p∏omienia. Celem zapobie˝enia obra˝eniom lub Êmierci
od po˝aru nale˝y przestrzegaç nast´pujàcych zaleceƒ:
1. Przed uzupe∏nieniem paliwa nale˝y zatrzymaç silnik
i odczekaç a˝ wystygnie;
2. Zapewniç, aby silnik znajdowa∏ si´ na wolnym
powietrzu, w przewiewnym miejscu;
3. OczyÊciç okolice korka wlewu paliwa i odkr´ciç korek
wlewu paliwa;
4. U˝ywajàc zatwierdzonego kanistra na benzyn´
i lejka, powoli dolaç paliwa, uwa˝ajàc, aby nie rozlaç
go. Nie przelewaç zbiornika paliwa. Pozostawiç
wolnà przestrzeƒ w zbiorniku, tak aby paliwo mog∏o
si´ rozszerzyç bez przelania;
5. Wkr´ciç mocno korek wlewu paliwa i wytrzeç ew.
rozlanà benzyn´ przed uruchomieniem silnika. Je˝eli
paliwo zosta∏o rozlane NIE uruchamiaç silnika. Unikaç
stworzenia êród∏a zap∏onu zanim opary paliwa
rozejdà si´.
Rysunek 2. Silnik OHV (górnozaworowy)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]