Teologia naturalna, filozofia, PEF opracowania tematów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
TEOLOGIA NATURALNA
(gr.
, łac. theologia naturalis) –
filozoficzna wiedza o istnieniu i naturze Boga, zależna od przyjmowanej
koncepcji filozofii.
W dziejach historii filozofii obok nazwy t. n., odróżnionej przez św.
Augustyna od teologii nadnaturalnej, funkcjonowały również inne określenia:
teologia filozoficzna (od Arystotelesa), teologia racjonalna (od Savonaroli),
teodycea (od Leibniza), filozofia Boga.
Koncepcja teologii jako wiedzy racjonalnej jest wytworem starożytnych
Greków i oznacza rozumowe badanie tego, co boskie (boga, bogów);
teologami nazywano tych, którzy opowiadają o bogach – najpierw byli nimi
poeci. Słowa
[theologos] i
[theología] pojawiły się w
filozoficznym języku Platona i Arystotelesa. Twórcą tego pojęcia był Platon: w
Państwie
występuje konflikt między tradycją mitologiczną a naturalno-
racjonalnym podejściem do zagadnienia boga. U Platona wystąpiło pierwsze
systematyczne potraktowanie tego problemu, choć mieści się ono w
płaszczyźnie doksalnej (mitologicznej). Arystoteles uchodzi za twórcę teologii
w sensie filozoficznym (naukowym) – jako dziedziny wiedzy (
[episteme]). Teologia wg niego jest „najcenniejsza wśród nauk teoretycznych”
(
Met
., 1026 a 10) i stanowi podstawową dyscyplinę filozoficzną, zw. także
filozofią pierwszą czy nauką o pierwszych zasadach, obejmującą specjalny
zespół problemów. Teologia została tu włączona do metafizyki. Tak pojęta
teologia jawi się jako cel badania filozoficznego i jego zwieńczenie. Powstałe
w Grecji kolejne systemy filozoficzne mają już swoje teologie. Wg przekazów,
historię teologii miał napisać uczeń Arystotelesa – Eudemos z Rodos. Rzymski
pisarz M. Terentius Varro wyróżnił 3 rodzaje teologii: mityczną (dotyczącą
bogów mitologii), polityczną (przedstawiającą religię państwową) i naturalną
(traktującą o boskich zasadach odkrywanych przez filozofów). Ta ostatnia
powstaje na kanwie badania natury (świata). Od św. Augustyna (
De civitate
Dei
)
pochodzi rozróżnienie teologii na naturalną (naturalis) i nadnaturalną
(supernaturalis). Augustyn rozpoczął opis historii teologii od filozofów z
Miletu, twierdząc, że problem tego, co boskie występuje od początku dziejów
filozofii.
Wcześniej stoicy, dzieląc filozofię na dialektykę, fizykę i etykę, włączyli
teologię do fizyki. W średniowieczu filozofowie arab. (Awerroes) przedmiotem
Teologia naturalna
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
1
fizyki uczynili Boga. Z kolei Anzelm z Canterbury nie czynił rozróżnienia
pomiędzy t. n. i teologią objawioną. Przedstawił jednak argumentację za
istnieniem Boga (tzw. dowód ontologiczny), gdzie pojęcie Boga stało się
przedmiotem refleksji filozoficznej. Klasykiem rozróżnienia między
poznaniem filozoficznym a teologicznym jest Tomasz z Akwinu. T. n. jest
zwieńczeniem jego metafizyki. Wilhelm Ockham odrzucił t. n., przyjmując, że
za pomocą rozumu nie można poznać istnienia Boga. Na skutek załamania się
scholastyki w XIV i XV w., filozoficzna refleksja nad zagadnieniem Boga
uzależniła się od religii, prowadząc do zaniku t. n.
Reakcją na powstały sceptycyzm filozoficzny i religijny była
Kartezjańska próba powiązania filozoficznego myślenia o Bogu z
poszukiwaniem pewności poznania. Było to równoznaczne z porzuceniem t. n.
Poznanie Boga związane jest u Kartezjusza z występującą w ludzkim umyśle
ideą bytu najdoskonalszego. W ten sposób Bóg staje się zależny od ludzkiego
myślenia. Z kartezjańskiego racjonalizmu wywodzi się myśl N. Malebranche’a
i B. Spinozy. U nich Bóg jawi się jako immanentny światu, a teologia staje się
tożsama z kosmologią i etyką. G. W. Leibniz zbudował swoją racjonalną
teologię (teodyceę), aby ukazać sprawiedliwość (mądrość i dobroć) Boga
względem świata. Wg niego teodycea jest odrębnym rodzajem wiedzy, której
celem jest zwalczanie błędów tych, którzy przeczą sprawiedliwości Bożej,
głównie ze względu na fakt zła w świecie. F. Bacon oddzielał t. n. od teorii
bytu (metafizyki). Wg niego t. n. jest tylko wiedzą prawdopodobną. J. Locke
wbrew Kartezjuszowi twierdził, że człowiek nie ma wrodzonej idei Boga, lecz
sam ją sobie tworzy. D. Hume odrzucał t. n., ponieważ wiąże się ona z zasadą
racji bytu. I. Newton, twierdząc, że należy przyjąć istnienie Boga, aby wyjaśnić
powstanie uporządkowanych procesów w świecie, przyczynił się do powstania
tzw. fizyko-teologii (natural theology), polegającej na wiązaniu refleksji
teologicznej z fizykalną. Jednak już P.-S. de Laplace głosił, że Bóg jest
zbyteczną hipotezą.
Wraz z powstaniem pozytywizmu A. Comte’a, t. n. została całkowicie
zarzucona. Wcześniej F. Suárez, dzieląc filozofię, umieścił obok siebie
metafizykę bytu nieskończonego (Boga) i bytu skończonego. Obie poprzedzała
metafizyka ogólna. Racjonalizm oświeceniowy ujawnił się także w filozofii
Ch. Wolffa, który pod wpływem Suáreza podzielił filozofię teoretyczną na 4
Teologia naturalna
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
2
dziedziny: ontologię, psychologię racjonalną, kosmologię i t. n. Oddzielił
zatem radykalnie teologię od ontologii. Od A. G. Baumgartena zaczęto dzielić
metafizykę na ogólną (ontologię) i szczegółową. Ta ostatnia składa się z
psychologii, kosmologii i teologii. I. Kant odróżnił 2 typy teologii:
kosmoteologię (usiłującą wyprowadzić istnienie Boga z istnienia świata) i
autoteologię (argument ontologiczny), natomiast t. n. uważał za niemożliwą.
Podobnie sądzili J. G. Fichte i G. W. F. Hegel (ludzka świadomość jest
wyrażeniem się Boga). Hegel nie mówił już o t. n., lecz o filozofii religii. L.
Feuerbach odrzucał panteizm wcześniejszych filozofów i utożsamiał teologię z
antropologią. F. W. Nietzsche wraz z metafizyką odrzucał t. n. W Anglii
fizyko-teologia została podważona przez teorię Ch. R. Darwina, jako tworząca
dysharmonię z ówczesną nauką. Także w pragmatyzmie u W. Jamesa i J.
Deweya t. n. została odrzucona. Podobnie uczynił M. Heidegger, utożsamiając
ją z tzw. ontoteologią. Przyjął ją natomiast A. N. Whitehead w postaci tzw.
teologii procesu (swego rodzaju fizyko-teologii). Współczesna filozofia w
zasadzie utrzymuje, że Bóg powinien być wyłączony z filozoficznego
dyskursu, a t. n. jest traktowana jako relikt niekrytycznej przeszłości (P. F.
Strawson).
Filozoficzna wiedza o Bogu występuje jednak w ramach współczesnych
koncepcji filozofii. W szczególności jest obecna w nurcie filozofii klasycznej
(J. Maritain, É. Gilson, M. A. Krąpiec), w nurcie fenomenologicznym (M.
Scheler, filozofie „dialogu”, „spotkania”, „daru”) oraz filozofii analitycznej (J.
Hick, R. Swinburne). W drugim nurcie nastąpiła zamiana pojęcia Boga na
pojęcie sacrum. W trzecim zaś mieści się ona w ramach badania języka religii i
jest redukowana do tzw. filozofii religii (brak tu także rozróżnienia między
filozofią a teologią). W koncepcji pozytywistycznej i neopozytywistycznej nie
występuje wcale (uważana za zespół pseudoproblemów), a w koncepcji
irracjonalnej ma charakter światopoglądowy.
W klasycznej koncepcji filozofii, t. n. (zw. niekiedy filozofią Boga) nie
stanowi odrębnej dyscypliny filozoficznej – nie da się jej utworzyć ze
względów metodologicznych. Bóg nie jest dostępny człowiekowi w poznaniu
bezpośrednio (nie jest przedmiotem poznania bezpośredniego), nie stanowi też
„problemu filozoficznego”. Problemem filozoficznym jest problem bytu,
wyrażany w następujących pytaniach: co to jest byt? jaki jest i dlaczego jest
Teologia naturalna
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
3
taki? dlaczego w ogóle jest, czyli istnieje? W filozofii jako teorii bytu pojawia
się także zagadnienie bytu absolutnego – Absolutu – w postaci teorii Absolutu.
Dzieje się tak na skutek mającego w niej miejsce tzw. ostatecznościowego
wyjaśniania jej przedmiotu, czyli bytu, a dokładniej – bytów przygodnych.
Teoria bytu absolutnego nie stanowi jednak odrębnej dyscypliny filozoficznej,
lecz jedynie końcową (zwieńczającą) część metafizyki ogólnej. Część tę można
z niej wydzielić i uczynić przedmiotem odrębnego wykładu, ale jedynie ze
względów dydaktycznych.
W historii filozofii dostrzega się dwie zasadnicze drogi poznania Boga,
wytyczone już w starożytności przez Platona i Arystotelesa: aprioryczną
(podmiotową) i aposterioryczną (przedmiotową). W pierwszej przedmiotem
badania czyni się pojęcie Boga obecne w ludzkim umyśle, w drugiej dochodzi
się do utworzenia pojęcia Absolutu (Boga) w wyniku badania bytu i
poszukiwania jego ostatecznych racji (przyczyn).
T. n. bywa rozumiana wąsko (sensu stricto) i szeroko (sensu largo). W
sensie ścisłym wzorem filozoficznego podejścia do zagadnienie Boga jest
stanowisko Arystotelesa i Tomasza z Akwinu. W sensie szerokim t. n.
utożsamia się z tzw. filozofią Boga, gdzie przedmiotem badania jest już
istniejące (w religii) pojęcie Boga. W sensie ścisłym występuje tam, gdzie
stanowi część końcową metafizyki, w sensie szerokim zaś tam, gdzie prowadzi
się refleksję nad pojęciem Boga (jak u Platona, Augustyna, Anzelma czy
Kartezjusza).
Nazwa „filozofia Boga” nie jest poprawna, sugeruje bowiem, że
przedmiotem badania jest Bóg.
T. n. może być tak określana i z racji swojego przedmiotu (bytów natury)
i z racji swojej metody (naturalnego źródła poznania – rozumu). W sensie
wąskim i zasadniczym uwzględnia oba kryteria (przedmiotowe i podmiotowe).
W sensie szerokim uwzględnia jedynie drugie kryterium, wtedy jednak staje się
zależna od religii i do pewnego stopnia utożsamia się z teologią oraz łączy ze
sobą wiarę i wiedzę.
C. C. J. Webb,
Studies of the History of N. T.
, Ox 1915, 1970; É. Gilson,
Le thomisme. Introduction au système de saint Thomas d’Aquin
, Str 1919,
1965
6
(
Tomizm. Wprowadzenie do filozofii św. Tomasza
, Wwa 1960, 1998
2
);
Teologia naturalna
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
4
tenże,
God and Philosophy
, NY 1941 (
Bóg i filozofia
, Wwa 1961, 1982
2
);
Krąpiec Dz VII; S. Kowalczyk,
Filozofia Boga
, Lb 1972, 2001
5
; Z. J.
Zdybicka,
Człowiek i religia
, Lb 1977, 1993
2
, nowe wyd. Lb 2006; S.
Kowalczyk,
Bóg w myśli współczesnej
, Wr 1979, 1982
2
; tenże,
Wieki o Bogu
,
Wr 1986; L. Elders,
The Philosophical Theology of St. Thomas Aquinas
, Lei
1990 (
Filozofia Boga
, Wwa 1992); W. Dłubacz,
Problem Absolutu w filozofii
Arystotelesa
, Lb 1992; Z. J. Zdybicka,
Drogi afirmacji Boga
, w: M. A. Krąpiec
[i in.],
Wprowadzenie do filozofii
, Lb 1992, 1996
2
, 397–468; K. Tarnowski,
Bóg fenomenologów
, Tw 2000; W. Dłubacz,
U źródeł koncepcji absolutu. Od
Homera do Platona
, Lb 2003.
Włodzimierz Dłubacz
Teologia naturalna
PEF — © Copyright by Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]