Teoria1-Elementarny rachunek prawdopodobienstwa, statystyka i rachunek prawdopodobieństwa

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Elementarny rachunek prawdopodobieństwa
I.
Doświadczenia losowe
Rachunek (teoria) prawdopodobieństwa zajmuje się zdarzeniami jakie zachodzą, gdy przeprowadzamy doświadczenia losowe.
Mówimy, że
doświadczenie jest losowe
, jeżeli:
- można je wielokrotnie powtarzać w tych samych warunkach,
- wyniku doświadczenia nie potrafimy z góry przewidzieć.
Jako przykłady takich doświadczeń podaje się zwykle rzuty monetą lub kostką do gry, kupno losu na loterii, karty jakie można
otrzymać w rozdaniu pokera itp.
II.
Przestrzeń zdarzeń elementarnych
Wyniku danego doświadczenia losowego nie potrafimy przewidzieć, ale możemy podać (lub opisać) zbiór, do którego należy.
Zbiór ten tradycyjnie oznacza się literą
.
nosi
nazwę przestrzeni zdarzeń elementarnych
, a jej elementy oznacza się literami
i nazywa
zdarzeniami
elementarnymi
.
W szkolnym rachunku prawdopodobieństwa przestrzeń
jest zwykle zbiorem o skończonej liczbie elementów:
Przykłady
1. Jednokrotny rzut monetą. Możliwymi wynikami w tym doświadczeniu są dwa zdarzenia elementarne: wyrzucenie orła
lub wyrzucenie reszki
.
Opisując to doświadczenie przyjmujemy:
2. Jednokrotny rzut kostką. W tym doświadczeniu:
gdzie
to liczba wyrzuconych oczek.
3. Dwukrotny rzut monetą lub równoczesny rzut dwiema różnymi monetami, np. złotówką i dwuzłotówką. Teraz każde
to
uporządkowana para:
(wynik pierwszego rzutu, wynik drugiego rzutu)
lub (wynik na złotówce, wynik na dwuzłotówce)
lub krócej
4. Dwukrotny rzut kostką do gry lub równoczesny rzut dwiema kostkami np. czerwoną i zieloną. Teraz każde
to
uporządkowana para:
(liczba oczek w pierwszym rzucie, liczba oczek w drugim rzucie)
lub (liczba oczek na kostce czerwonej, liczba oczek na kostce zielonej).
W tym doświadczeniu zdarzenia elementarne ustawia się zwykle w tablicy o sześciu wierszach i kolumnach.
5. Rozdania kart w brydżu. Każdy z czterech graczy otrzymuje po 13 kart z talii 52 kart. Przestrzeń zdarzeń elementarnych
tworzą podziały zbioru 52 kart na 4 zbiory po 13 kart. Liczba takich podziałów jest olbrzymia,
III.
Zdarzenia
Rzadko interesuje nas pojawienie się w danym doświadczeniu losowym konkretnego
Częściej chodzi o to, czy
należy
do określonego podzbioru przestrzeni
Np. czy w jednokrotnym rzucie kostką wypadła parzysta liczba oczek.
Zdarzeniem
nazywamy dowolny podzbiór przestrzeni zdarzeń elementarnych
.
Zdarzenia oznaczamy początkowymi dużymi literami alfabetu A, B, C, ... i opisujemy je słowami poprzedzając myślnikiem.
Np. gdy
A - wypadła parzysta liczba oczek, A = {2,4,6},
B - wypadła liczba oczek nie mniejsza niż 4, B = {1,2,3,4},
C - wypadła szóstka, C = {6}.
Jeżeli wynikiem doświadczenia jest
oraz
to mówimy, że
zaszło zdarzenie A
oraz że
sprzyja zdarzeniu
A.
Podzbiorami są też:
- zbiór pusty przedstawiający
zdarzenie niemożliwe
(np. w jednym rzucie kostką wypadło 7 oczek lub jeden z graczy w
brydża otrzymał wśród 13 kart dwie damy kier),
- cała przestrzeń
przedstawiająca
zdarzenie pewne
(każde
).
Zdarzenie
nazywamy
zdarzeniem przeciwnym do A
. Jeżeli
, to
i zachodzi zdarzenie
przeciwne do A.
A' to zbiór tych , które nie sprzyjają A.
Zdarzeniem przeciwnym do
jest
i odwrotnie.
IV.
Działania na zdarzeniach
Gdy dopuszczamy dwa zdarzenia A i B, to możemy interesować się tym, czy te dwa zdarzenia zachodzą równocześnie lub czy
zaszło przynajmniej jedno z nich.
nazywamy
koniunkcją zdarzeń
A i B (,,A i B").
O zdarzeniach A i B takich, że
mówimy, że
wykluczają się.
nazywamy
alternatywą zdarzeń
A i B (,,A lub B").
Jeżeli
, to zajście zdarzenia A
pociąga za sobą
B.
Czasami o zdarzeniach
wyrażamy się w terminach teorii zbiorów (iloczyn, suma, dopełnienie), zamiast
w terminach rachunku prawdopodobieństwa.
V.
Definicja prawdopodobieństwa

Model klasyczny
(klasyczna definicja prawdopodobieństwa)
Jeżeli w pewnym doświadczeniu losowym wszystkie wyniki
są jednakowo prawdopodobne, to
prawdopodobieństwo zdarzenia A
określamy wzorem:
Model klasyczny pasuje do wielu zdarzeń, gdzie występują symetryczne monety lub kości do gry, karty, losy na loterii itp.

Model uogólniony
Model ten stosujemy, gdy nie wszystkie zdarzenia elementarne są jednakowo prawdopodobne.
Na przestrzeni zdarzeń elementarnych
określamy
rozkład prawdopodobieństwa
przypisując
każdemu zdarzeniu elementarnemu
liczbę nieujemną
, tak aby spełniony był warunek:
to prawdopodobieństwo zdarzenia elementarnego
Prawdopodobieństwem dowolnego zdarzenia A nazywamy sumę prawdopodobieństw wszystkich
sprzyjających A.
, gdzie sumujemy po wszystkich
VI.
Podstawowe własności prawdopodobieństwa
1. Prawdopodobieństwo zdarzenia niemożliwego jest równe zero:
2. Prawdopodobieństwo zdarzenia pewnego jest równe jedności:
3. Prawdopodobieństwo zdarzenia przeciwnego do A wyraża się wzorem:
Warto to zapamiętać. Czasem łatwo jest obliczyć P(A') podczas, gdy obliczenie P(A) jest kłopotliwe.
Np. rzucamy 10 razy symetryczna monetą,
A - wypadł orzeł przynajmniej jeden raz.
Wtedy A' - wypadły same reszki.
4. Dla każdego zdarzenia A:
5. Jeżeli zdarzenia A i B nie mogą zajść równocześnie, tzn. wykluczają się, to:
6. Jeżeli zdarzenie A pociąga za sobą zdarzenie B, czyli
to:
7. Prawdopodobieństwo sumy zdarzeń ,,A lub B":
Stąd wniosek, że
, a równość tylko w sytuacji takiej jak w pkt 5.
VII.
Prawdopodobieństwo warunkowe
Jest to podstawowe pojęcie teorii prawdopodobieństwa - chodzi o to, że zajście jakiegoś zdarzenia może zmienić
prawdopodobieństwa zajścia innego zdarzenia.
Prawdopodobieństwem warunkowym
zajścia zdarzenia A pod warunkiem, że zaszło zdarzenie B (P(B) > 0), nazywamy
liczbę
Jeżeli wiemy, że zaszło zdarzenie B, to ograniczamy się do zdarzeń elementarnych sprzyjających B (jest to nowa przestrzeń
zdarzeń) oraz tych które należą do części wspólnej
(sprzyjają A i B).
Przykłady
1. Rzucono 3 razy monetą i wypadła nieparzysta liczba orłów (zdarzenie B). Jakie jest prawdopodobieństwo, że wypadły 3 orły
(zdarzenie A)?
.
Można było też zastosować wzór:
,
,
,
,
2. Rzucono 2 razy kostką do gry i w pierwszym rzucie wypadło 6 oczek (zdarzenie B). Jakie jest prawdopodobieństwo, że w obu
rzutach wypadnie co najmniej 10 oczek (zdarzenie A)?
Zastosujmy wzór
Z przykładu 4 w pkt. II (tablica) wiemy, że
Teraz prościutko stosując wzór
Ze wzoru
mamy wzór na
prawdopodobieństwo iloczynu zdarzeń
:
Korzystając z tego można pójść dalej
itd.
Wzory te pojawią się, gdy będziemy opisywali metodę drzew.
VIII.
Prawdopodobieństwo całkowite
Rodzinę zdarzeń , które wzajemnie się wykluczają,
a ich suma daje nazywamy
zupełnym układem zdarzeń
.
Formalnie oznacza to, że
czyli zachodzi dokładnie jedno ze zdarzeń
Mówimy też, że rodzina taka stanowi
rozbicie przestrzeni
.
Na diagramie wygląda to np. tak
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • mariusz147.htw.pl
  •