Teoria koloru Barwa, Visual Culture
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WYKþAD 1: SYSTEMY OPISU KOLORíW
Spis tre
ś
ci
TEORIA KOLORU: BARWA....................................................................................................................2
PODZIAŁ BARW..................................................................................................................................6
Barwy podstawowe..............................................................................................................................6
Barwy wtórne.......................................................................................................................................7
Barwy proste (monochromatyczne, widmowe)....................................................................................7
Barwy zło
Ŝ
one .....................................................................................................................................8
Barwy czyste ........................................................................................................................................8
Barwy achromatyczne (barwy niekolorowe) .......................................................................................8
Barwy chromatyczne (barwy kolorowe) .............................................................................................8
TECHNIKI Ł
Ą
CZENIA KOLORÓW...................................................................................................9
Kolory podstawowe (pierwotne), drugorz
ę
dne (wtórne) i trzeciorz
ę
dne.............................................9
Tinta, odcienie oraz tony....................................................................................................................11
Podstawowe schematy kolorów oraz techniki dobierania barw.........................................................12
1
KURSGRAFIKIONLINE
www.kursgrafiki.pl
WYKþAD 1: SYSTEMY OPISU KOLORíW
1
TEORIA KOLORU: BARWA
KoloryodgrywająbardzoduŜąrolęwŜyciuczłowieka.OddawiendawnakolorywykorzystywanojuŜ
wterapiiisztuce.Wywierająbezpośredniwpływnanasznastrójisamopoczucie,aumiejętność
trafnegołączeniaimieszaniabarwjestniezbędnawŜyciukaŜdegografika,malarza,stylisty.
D
BARWA/powstawaniewraŜeniabarwy
WraŜeniezmysłowepowstającewskutekpostrzeganiafalelektromagnetycznych.
Falemogądocieraćdookabezpośredniozeźródłaświatłalubpoodbiciuod
obiektu. Na siatkówce oka tworzony jest pomniejszony i odwrócony obraz
obserwowanegoobiektu.
ReceptorysiatkówkiumoŜliwiająprzekształcenieinformacjiostopniunatęŜenia
światłaorazczęstotliwościfalświetlnychnaimpulsy.Impulsytrafiająpoprzez
nerwwzrokowydomógu,któryinterpretujeprzesłaneinformacjejakojasnośći
barwę.
OkoludzkiewyposaŜonejestwkomórkiświatłoczułe,któreodpowiedzialnesązapostrzeganie
barwy.Komórkiświatłoczułe,zwanepręcikamiiczopkami,umiejscowionesąwsiatkówceoka.
Pręcikireagująnastopieńjasności,czopkiwraŜliwesątakŜenabarwę.
CzopkimoŜemypodzielićnatrzykategoriewzaleŜnościodwraŜliwościnaodpowiednizakresbarw.
KaŜdyzczopkówreagujenajedenztrzechzakresówbarw–
niebieski
,
zielony
,lub
czerwony
(zakresytezachodząnasiebie),dziękiczemumoŜliwejestpostrzeganiewszystkichbarw.NaleŜy
jednakpamiętaćŜeokoludzkiemaswojąograniczonąrozdzielczośćbarwiniejestczasamiwstanie
dostrzecróŜnicywystępującejmiędzydwomabarwamioróŜnymwidmietraktującjejakotakie
same.
WzaleŜnościodliczbyczopkówwraŜliwychnaokreślonądługośćfalświetlnychokoludzkiewykazuje
róŜny stopień wraŜliwości na określoną barwę. Przykładowy rozkład procentowy czopków
odpowiedzialnychzawidzenieokreślonejbarwy:
–
widzeniebarwy
niebieskiej
4%czopków,
–
widzeniebarwy
zielonej
–32%czopków,
–
widzeniebarwy
czerwonej
–64%czopków.
TEORIA KOLORU: BARWA
2
KURSGRAFIKIONLINE
www.kursgrafiki.pl
WYKþAD 1: SYSTEMY OPISU KOLORíW
Rys.1.Widmofalelektromagnetycznych
D ŚWIATŁOWIDZIALNE
Jesttoczęśćpromieniowaniaelektromagnetycznego,naktórąreagujesiatkówka
okawprocesiewidzeniabarw.Dlaczłowiekapromieniowanietozawierasięw
przybliŜeniuwzakresiedługościfal380780nm(conajmniej),dlainnych
zwierzątzakrestenbywainny,aczkolwiekozbliŜonychwartościach.
Rys.2.Spektrumfalelektromagnetycznych
TEORIA KOLORU: BARWA
3
KURSGRAFIKIONLINE
www.kursgrafiki.pl
WYKþAD 1: SYSTEMY OPISU KOLORíW
Źródłaświatłaemitowanegocechująsięzasadą addytywności (dodawania),czylizwiększenie
jasnościobrazuwrazzewzrostemintensywnościbarw.PrzypołączeniuświatłazdwóchróŜnych
źródełogólnajasnośćbarwywzrasta.
Rys.3.Syntezaaddytywna
Barwyświatłaodbitegocechująsięzasadąsubtraktywności(odejmowania),cooznaczaŜeprzy
oświetleniustrumieniembiałegoświatłaoustalonymnatęŜeniu,zwiększenieintensywnościbarwy
spowodujeobniŜeniejasnościświatłaodbitego.
Rys.4.Syntezasubtraktywna
IntensywnośćbarwiposzczególnychjegoskładnikówmoŜnaopisaćzapomocąliczb,dziękiczemu
mamyobecniedoczynieniazsystemamiopisukolorów.
WszystkiewartościkolorówmoŜliwedoreprezentowaniadanymsposobemtworzątzw.przestrzeń
barw.
PrzestrzeńbarwTrueColorpozwalawyświetlićnaekraniemonitorao24bitowejgłębikolorów
2
24
czyli16777216kolorów.TruecolorkodujekaŜdyzkolorówpodstawowych(czerwony,zielony,
niebieski)8bitowo,czylidlakaŜdegokolorujest2
8
czyli256poziomówjasności.
Przestrzeńbarw HighColor umoŜliwiawyświetlanienaekraniemonitorao 16bitowej głębi
kolorów2
16
,czyli65536kolorów.Kodujeonkolory:
–
czerwonyiniebieski5bitowo(32moŜliwepoziomyjasności)
–
zielony6bitowo(64moŜliwepoziomyjasności,o1bitwięcej,poniewaŜokoludzkierozróŜnia
więcejodcienikoloruzielonego)
TEORIA KOLORU: BARWA
4
KURSGRAFIKIONLINE
www.kursgrafiki.pl
WYKþAD 1: SYSTEMY OPISU KOLORíW
ZbiórbarwojednakowejintensywnościmoŜnagraficznieprzedstawićwpostacikołabarw,którego
brzegodpowiadamieszankomconajwyŜejdwóchkolorówczystych. Kołobarwstanowimodel
poglądowysłuŜącydoobjaśnianiazasadmieszaniasięipowstawaniabarw,wktórymwokółśrodka
kołazgodniezkierunkiemruchuwskazówekzegarawrysowanowidmociągłeświatłabiałegowten
sposób,Ŝebarwafioletowa(najkrótszepromieniowaniewidzialne)płynnieprzechodziwbarwę
czerwoną(najdłuŜszepromieniowaniewidzialne)awięcwidmozostajepołączonewzamkniętycykl
zmianbarw.Barwyznajdującesiępoprzeciwnychstronachśrodkakołanazywanesą barwami
dopełniającymi.TakiebarwynałoŜonenasiebiewsyntezieaddytywnejdająbarwębiałą,aw
synteziesubtraktywnejbarwęczarną,natomiastzmieszanedająneutralnąszarość.
Rys.5.Kołobarw
BarwyszaremoŜnaopisaćwkaŜdymsystemiebarw:sątotebarwy,któremająjednakowyudział
barw podstawowych. Jednak skala składająca się wyłącznie z odcieni szarości pozwala na
reprezentowaniewiększejliczbytakichodcieni,niŜskalabarwnaotakiejsamejliczbiebitów
przypadającej na opis jednego koloru. Na przykład w przestrzeni TrueColor z trzybajtową
reprezentacjąbarwymoŜnaprzedstawićtylko256odcieniszarości.Wprzestrzeniodcieniszarości
wystarczyłbydotegojedenbajt.ZatowtrzybajtowymopisieszarościdasięwyrazićaŜ16777216
róŜnychjejodcieni.
Barwęposzczególnychelementówobrazu(pikseliwzapisierastrowymlubobiektówwzapisie
wektorowym)zadajesięalbobezpośredniowprzyjętejprzestrzenibarw(np.jakomieszankęRGB)
albopośredniojakonumerkoloruwewcześniejprzygotowanejtabelikolorów,tzw.palecie.Paleta
moŜeopisywaćconajwyŜejtylekolorów,ilejestdostępnychwzastosowanejprzestrzenibarw,na
ogółjednakopisujeichznaczniemniej.Zastosowaniepaletywobraziekorzystającymzniewielkiej
liczbybarwwiąŜesięzmniejsząilościądanychdoprzechowania.
PaletębarwmoŜnareprezentowaćgraficzniejakouporządkowanyciągelementówpomalowanych
kolorami zdefiniowanymi w palecie. Struktur takich uŜywa się np. w interfejsach programów
uŜytkowychumoŜliwiającychwybórkoloruzpalety.
Wceluopracowaniailościowychmodelibarwwykorzystujesięzarównowiedzęzzakresuteorii
fizycznej,aletakŜe wiedzędotyczącejzakresuimechanizmupercepcjizmysłowej.UŜytkowe
modele barw mają charakter uproszczony, jednak są wystarczająco precyzyjne dla celów
praktycznych.
Wiedza na temat tworzenia kolorów i relacji występujacych między nimi umoŜliwia bardziej
efektywneprzygotowywanieprojektówwizualnychorazmaksymalne wykorzystaniemoŜliwości
TEORIA KOLORU: BARWA
5
KURSGRAFIKIONLINE
www.kursgrafiki.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]