Teoria wyboru konsumenta poprawiona, Studia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Teoria wyboru konsumenta (model zachowańkonsumenta)Gabriela PrzesławskaUniwersytet WrocławskiInstytut Nauk Ekonomicznych Zakład Polityki Gospodarczej•Analiza postępowania konsumentamoże być prowadzona dwomasposobami:•1. od strony użyteczności całkowitej iużyteczności krańcowej oraz•2. w ramach podejścia opartego nalinii budżetu i krzywej obojętnościUżyteczność całkowita. Użytecznośćkrańcowa•Użyteczność, to suma zadowolenia (satysfakcji),jaką daje konsumentowi posiadanie danego dobra.Dobro jest tym użyteczniejsze, im intensywniejzaspokaja daną potrzebę.•Teoria użyteczności zakłada, zgodnie z ogólnapsychologiczną prawidłowością, iż w miarę wzrostuspożycia( lub zapasu) jakiegoś dobra, jegoużyteczność całkowita rośnie wolniej, niż zapas•Pozwala to sformułować pojęcie użytecznościkrańcowej (dodatkowej) jako stosunku przyrostuużyteczności całkowitej do minimalnego przyrostuzapasu•Użyteczność krańcowa = zmiana użytecznościcałkowitej / zmiana wielkości spożyciaPrawa Gossena•Pierwsze prawo - malejącej użytecznościkrańcowej - użyteczność maleje w miaręwzrostu spożycia (tj. wzrostu zaspokojeniadanej potrzeby)•Drugie prawo - konsument w dążeniu domaksymalizacji swojej użyteczności, takdzieli dostępne mu ilości dobra międzyróżne potrzeby, aby krańcowe użytecznościzrównały się we wszystkichzastosowaniach, a użyteczności krańcowebyły proporcjonalne do cenyRównowaga konsumenta•Oznacza to, że w dążeniu domaksymalizacji użyteczności w wynikuwymiany konsument zamienia dobromniejszej użyteczności krańcowej(posiadanego w nadmiarze) na dobroo większej użyteczności, któregoodczuwa względny brak•W ten sposób, poprzez wymianęosiąga stan równowagi konsumenta
[ Pobierz całość w formacie PDF ]